Letošní kongres Obalko patřil počtem návštěvníků k nejúspěšnějším ve své historii. Atraktivní program oslovil 444 návštěvníků. K prestiži celé akce přispěl i galavečer, na kterém byly předávány ceny české obalové soutěže Obal roku.
Soutěž Obal roku je každoročně organizována Obalovou asociací SYBA a je jedinou certifikovanou obalovou soutěží v Česku a na Slovensku, určenou pro české i zahraniční firmy, které se podílejí na zajímavém obalovém řešení. Nejlepší řešení, která obdrží toto národní ocenění, mohou dále zápolit na WorldStar Packaging Awards, což je prestižní globální soutěž o nejlepší obaly světa, která je pořádána WPO (World Packaging Organisation). Ostatně podle každoročního množství ocenění WS je vidět, že naší výrobci patří ke špičkám oboru a neztratí se ani v ostré globální konkurenci.
Moderátor přispěl k dobré náladě
Moderátorem letošního předávání byl Ondřej Havlík, známý pod uměleckým pseudonymem Endru. Ocenění i návštěvníci se mohli povšimnout, že Endru je muž mnoha zájmů, svou moderátorskou činnost doplnil o řadu prvků jako hudebník, herec i komik. To, co Ondra předváděl jako moderátor, bylo naprosto výjimečné, protože hlavním nástrojem byla jen jeho vlastní ústa, která dokázala v rámci improvizace zpívat, imitovat řadu zvuků a zároveň se starat o super náladu. To ostatně všichni přítomní velmi kladně zhodnotili jak v rámci galavečera, tak i v řadě diskuzí po něm.
I když ocenění o svém vítězství věděli již před Galavečerem, řada překvapení se očekávala i přímo při předávání. Vedle ocenění Obal roku, se každoročně udílí i výběrová ocenění, mezi které patří Ceny spotřebitele, Udržitelnosti, Save Food, Sympatie a Zlatá, Stříbrná a Bronzová Cena Předsedkyně poroty OR. A právě tyto ceny byly odtajněny až v průběhu předávání na Galavečeru v Aquapalace Hotel Prague v Čestlicích.
Cena spotřebitele ve spolupráci s Ipsos
I když odborná porota podle přísných kritérií vybere každoročně z obalových řešení ta nejlepší z nejlepších, na odhad, které z těchto nejlepších řešení má největší šanci, aby uspělo v očích spotřebitele jako „best“, přece jenom nestačí. Spotřebitel přece jenom není odborník a obal posuzuje podle jiných kritérií. Z tohoto důvodu organizátor akce, obalová asociace SYBA, spolupracuje s odborníky na průzkum trhu. Letos „řeč čísel“ zajišťovala společnost Ipsos. S výsledky všechny na slavnostním večeru seznámil Tomáš Macků. Z pochopitelných důvodů o Cenu spotřebitele nesoutěží obaly přepravní, ale pouze obaly spotřebitelské, se kterými se spotřebitel běžně může setkat na pultech či regálech obchodů.
Před oznámením vítěze je potřeba samozřejmě i trochu napětí a v rámci tohoto času Tomáš Macků nechal trochu nahlédnout do své „výzkumné kuchyně“, včetně některých zajímavých závěrů ohledně vnímání obalu, jeho tvaru, grafiky, značky apod. Že je obal skutečně jeden z hlavních touchpoint produktu dokázal na krátkém zhodnocení některých tvarů kosmetických a alkoholických tvarů reálných obalů a jejich rozpoznatelnosti.
Značka, která se dokáže na trhu prosadit tak, že její tvar obalu bez jakékoli grafiky je pro většinu uživatelů i tak rozpoznatelný, má v podstatě vyhráno. Tím, že obal velmi ovlivňuje vnímání značky, podporuje její znalost a tvoří s ní identitu, je zároveň zásadním prostředkem pro rozlišení jednotlivých značek. Samozřejmě svou roli hraje v hodnocení i cílová skupina, proto asi nikoho nepřekvapilo, že zatímco ženy lépe rozeznávají „slepé“ obaly od značkové kosmetiky, mužům šlo výrazně lépe rozeznávat nápoje.
Pro vlastní výběr ceny spotřebitele musela být cílová skupina naopak, co nejširší, ať už se to týkalo věku (18–65 let), různého typu vzdělání, bydliště, regionu atd. K hlavním kritériím patřilo posuzování inovativnosti, praktičnosti, odlišnosti a relevantnosti vzhledem k potřebě. Reprezentativní vzorek 500 respondentů, který vybíral z 18 spotřebitelských obalů, se shodl na vítězi v podobě skleněné láhve Fatra 250 ml. Pro spotřebitele je design láhve s krystaly nezaměnitelný, velmi inovativní, moderní a velmi atraktivní. Cena spotřebitele tedy putovala do Vetropacku Nemšová.
Cena udržitelnosti, Save Food a Sympatie
Vyhlášení Ceny Udržitelnosti obalová soutěž reaguje na společenskou poptávku o trvale udržitelném rozvoji. Touto cenou se oceňují řešení, která přinášej úsporu obalového materiálu a snížení dopadu na životní prostředí včetně snadnější recyklace. Letošní Cenu Udržitelnosti převzala z rukou Lukáše Baudyše (Alza) společnost greiner packaging slušovice za kombinované víčko K3-L, které lze kombinovat prakticky se všemi dostupnými kelímky a vaničkami. K3-L s možností oboustranného potisku umožňuje nejen masové nasazení na plnících linkách, dokáže zároveň vyřešit požadavky na menší série. Je totiž možné oba komponenty víčka sestavit až po naplnění a aplikaci univerzálního plastového víčka na základní kelímek (tedy před vložením do skupinového obalu).
Projekt Save Food je podporovaný Agenturou pro zemědělství a výživu Spojených národů FAO, a řadou významných korporací, kromě jiných i veletrhem Interpack a World Packaging Organisation (WPO). Tento projekt zvýrazňuje významnou roli obalů pro omezení plýtvání potravinami a surovinami pro potraviny. Tuto cenu si v rámci Obalu roku právem odnesla společnost Unipack za obalový koncept BB BOX, kterým přirozeně proudí vzduch a zamezuje akumulaci vlhkosti uvnitř obalu s potravinami. Potraviny tak zůstávají déle čerstvé, připravené ke konzumaci. Cenu vítězům předávala Cornelia Fehlner (Nürnberg Messe).
Cena Sympatie je jediná cena, která je udílena bez ohledu, zda výrobek v soutěži Obal roku uspěl či ne. Letošní cenu předávala Hana Hradecká (EKO-KOM) společnosti Fiala & Šebek Visual Communications za sérii etiket s deseti unikátními, naivními ilustracemi rozličných podob démonů provedených luminiscenční barvou, jež výrazně září v prostředí s UV osvětlením klubů a diskoték, kam je výrobek primárně určen.
Zlato, stříbro a bronz na závěr večera
Tradiční finále galavečera vyvrcholilo předáváním cen Zlaté, Stříbrné a Bronzové ceny předsedkyně poroty. Bronzovou cenu předal Martin Fojtík (EKO-KOM) zástupcům firmy DS Smith za konstrukčně zdařilý, hravý a mnoha sekundárními benefity obdařený koncept Ponožkovýchova – dětská edice Klubu Pánů z Ponožkovic. Postup otevírání, resp. rozbalování krabice, je popsán čísly a navádí dítě krok za krokem, přičemž nakonec objeví samotné ponožky.
V zastoupení za nemocného prezidenta obalové asociace Antonína Steinbauera, předal ředitel SYBA Vlado Volek Stříbrnou cenu BB BOXu, u kterého, jak již bylo popsáno výše, byl integrován účinný ventilační systém, který zajišťuje přirozenou výměnu vzduchu uvnitř obalu, společnosti Unipap.
Letošní nejvyšší Zlatou Cenu předala předsedkyně poroty Obal roku Jana Žižková společnosti Schoeller Allibert Czech Republic za skládací plastový paletový kontejner Magnum Optimum 1208, který je oproti svému předchůdci lehčí a pevnější. Navíc disponuje rekordní nosností 750 kg, vyšším sklopným poměrem šetří místo ve skladu a nechybějí další ergonomické benefity.
Text: Jana Žižková
Foto: Martin Mašín