
Společnost Smurfit Kappa Czech ve svém závodu v Žimrovicích u Opavy ve dnech 11. až 13. 6. uspořádala E-commerce week. Součástí akce byly jak informace o nejnovějších trendech v balení v segmentu e-commerce, tak i prohlídka výrobní haly společnosti s detailním popisem jednotlivých logistických operací a strojů. Výrobě krabic vládne automatizace, trendem je dále apel na recyklovatelnost, individualizaci a marketingové využití obalů.
Adam Šíma, account manager společnosti Smurfit Kappa Czech, se zaměřil na skutečnost, že správně zvolená automatizace přináší mnoho výhod. Uvádí, že 63 % e-retailerů věří, že mohou zlepšit zákaznický zážitek změnou obalu. V ČR se nejvíce používá klopová krabice s fixními rozměry. Následují obaly s variabilními rozměry. Nejběžnější automatizovaná linka je na obaly s variabilní úpravou rozměrů. „Při automatizaci na míru je potřeba znát balicí proces, produktové portfolio, ochranu produktu, design obalu a plánování peaků,“ říká Adam Šíma. Dodává, že pro optimalizaci v balicím procesu je potřeba např. vědět, jakým způsobem firma balí, zda posílá krabice po jedné nebo stohuje více kusů na paletu, jestli používá jeden rozměrový typ krabice, zda často mění požadavky na rozměry a tvar krabic a v neposlední řadě to, jak vypadá sekundární balení pro odběratele.
Efektivní musí být i dodavatelský řetězec. V e-commerce je klíčová ochrana produktu. „Každý produkt vyžaduje přiměřenou ochranu. Před stanovením odpovídajících způsobů balení je nutné znát náchylnost baleného produktu a vlivy dodavatelského řetězce. Musí se myslet na ochranu produktů během přepravy a skladování. V e-shopech se balí i křehké produkty, například lahve. V těchto případech může obal počítat s deformačními zónami, díky kterým je produkt ochráněn,“ uvádí Jan Kaprhál z marketingu společnosti Smurfit Kappa Czech. Hovořil i o procesu vedoucí k eliminaci poškození a o ISTA certifikaci, tedy analýze výkonu obalu. Ta zahrnuje např. pádové testy, působení na obal vibrační lavicí, atd. Při vývoji obalů se myslí i na reverzní logistiku. V e-commerce se setkáváme v praxi s obaly, které je po otevření možné opětovně zabalit a produkt v nich vrátit zpět e-shopu.
Miroslav Karazím, account manager společnosti Smurfit Kappa Czech, mluvil o tom, že rozbalování krabice je samo o sobě zážitek. A ten může být maximálně příjemný. „Konkurenční prostředí je v ČR velké, proto má budoucnost i marketingové využití obalů. Komunikace přes obal by měla být součástí unboxingu. Díky obalu lze budovat značku. Kvalitní nápaditá krabice může výrazně pomoci v budování loajality,“ konstatuje Miroslav Karazím. Podotýká, že přes krabice lze dělat efektivní marketingové kampaně, jejichž cena záleží na množství a velikosti obalů. Studie Smurfit Kappa research 2017 ukázala, že 82 % e-retailerů chce, aby obal prezentoval jejich značku. Pouze 18 % balíků informuje zákazníky, jak balík otevřít a 70 % balíků je potištěných z vnějšku. „Jen 35 % balíků je lehce rozbalitelných. Šest z deseti balíků potřebuje k rozbalení nějaký nástroj. 41 % balíků je téměř poloprázdných a 13 % je téměř zcela prázdných. 73 % balíků může být v případě potřeby jednoduše vráceno, což pramení z celosvětové statistiky, v ČR je toto číslo výrazně nižší,“ sděluje Miroslav Karazím.
Text a foto: Petr Neckař