
O obalu se dlouho hovořilo především z hlediska jeho užitných (primárních) či estetických (sekundárních) funkcí. Moderní typy obalů mají velký přesah i do virtuální reality. Příkladem smart obalu jako prostředku připojení, jsou nejnovější obalové systémy od známého giganta z oblasti nápojových kartonů, společnosti Tetra Pak.
Společnost Tetra Pak letos na jaře uvedla na trh novou propojenou platformu pro balení, která využívá progresivních dostupných technologií typu Industry 4.0, díky kterým „proměňuje“ kartony na mléko a šťávy na interaktivní informační kanály, plnohodnotné datové nosiče a digitální nástroje.
Interaktivní komunikace s virtuální realitou není jen vize
Pro nakupující to bude znamenat možnost přístupu k obrovskému množství informací, například, kde byl produkt vyroben, odkud pocházejí jednotlivé ingredience a kde je možné obal či zbytkové produkty recyklovat.
Pro maloobchodníky tato inovace v balení nabízí větší transparentnost dodavatelského řetězce a přehled v reálném čase, což umožní distributorům sledovat např. pohyby zásob, být upozorňováni, když nastanou problémy, ev. sledovat výkonnost dodávek.
Budoucnost obalů je propojení s digitálním světem
Společnost Tetra Pak úspěšně dokončila pilotní projekty, se svými zákazníky, aby otestovala nové obaly a jejich výhody pro spotřebitele i dodavatele v maloobchodě ve Španělsku, Rusku, Číně, Dominikánské republice a Indii. Ve Španělsku jeden z klientů díky novým technologiím ve spojení s využitím na obalech zvýšil svou prodejní kampaň o 16 %.
Text: Jana Žižková