logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes...
  • Mondi rozšiřuje spolupráci s německým výrobcem soli Südwestdeutsche Salzwerke AG (SWS), známým...
  • Spotřeba obalových materiálů z bioplastů poroste celosvětově přibližně o 10 % ročně. Do roku...
  • Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...

Kampaň #replechuj usiluje o masivní recyklaci nápojových plechovek

7. prosince 2018
Zpravodajství 0
2268
Kampaň #replechuj usiluje o masivní recyklaci nápojových plechovek

Tuzemská asociace WIACA (Wine in a can association) organizuje kampaň #replechuj. Členové asociace poskytují možnost vrácení plechovek od svých produktů na vybraných místech a současně vyplácejí zákazníkům i vratnou zálohu.

Vytříděné plechovky firmy následně na vlastní náklady dopraví do recyklačního zařízení v zahraničí. V Česku žádné takové zařízení není a na rozdíl od zbytku vyspělých států Evropy se v tuzemsku nápojové plechovky speciálně nerecyklují. Hlavním posláním kampaně a iniciativy #replechuj je zahájení veřejné debaty o recyklaci plechovek a celospolečenská změna v chování.

Kampaň #replechuj si klade za cíl jít příkladem těm největším hráčům na trhu, kteří emitují miliony plechovek ročně, jež končí ve směsném odpadu. Jedná se hlavně o výrobce piva a nealkoholických či energetických nápojů.

„Chceme ukázat těmto Goliášům trhu, že recyklace plechovek je správná a především možná. Stačí chtít a začít pro to něco dělat. Ve vyspělých státech Evropy je recyklace a zálohování plechovek naprosto běžnou záležitostí. Pokud tedy tyto firmy vyváží své produkty do zahraničí, nebo ze zahraničí pocházejí, ví že recyklovat plechovky lze bez závažnějších problémů. Jen by to pro ně momentálně v rámci českého trhu znamenalo zvýšené náklady a starosti. My, pomyslní Davidové trhu, sdružení pod asociaci WIACA, zvýšení nákladů a větší nápor na naše kapacity podstoupíme. Jde totiž o správnou věc,“ vysvětluje hlavní myšlenku a pohnutky projektu #replechuj Tomáš Polák, výkonný ředitel značky vín v plechovkách Secco+ a spoluzakladatel asociace WIACA. To, že v této oblasti zatím selhávají státní instituce, podle Poláka neznamená, že se odpovědnosti nemůžou výrobci a prodejci chopit sami.

Miliony plechovek končí ve směsném odpadu

Asociace WIACA sdružuje tři subjekty působící na českém trhu. Dva z nich jsou výrobci a prodejci vín v plechovkách. Jedná se o zmiňovanou společnost Secco+ a dále značku Vi WINE, kterou v projektu zastupuje Jan Langhans, její výkonný ředitel. Třetím členem asociace je výrobce nealkoholických nápojů Smarty se svým majitelem a ředitelem Dominikem Haškem, bývalým hokejovým brankářem a olympijským vítězem z Nagana.

„Asociace má sice v názvu, že sdružuje výrobce vín v plechovkách, nicméně když jsme Dominikovi Haškovi náš záměr představili, chtěl do toho jít s námi a projekt podpořit. A jelikož jde o dobrou věc, rozhodli jsme se, že čím více nás na začátku projektu bude, tím spíše se nám podaří celospolečenskou změnu nastartovat. Proto jsme rádi nápoj Smarty přibrali lidově řečeno do party,“ vysvětluje členství nealkoholického nápoje Smarty v asociaci WIACA Tomáš Polák.

Všechny tři společnosti dohromady ročně emitují plechovky v řádech statisíců, přičemž drtivou většinu jich vyprodukuje Smarty. Pro úplnost je třeba dodat, že se započtením plechovek výrobců piva či energetických a jiných nealkoholických nápojů, se roční produkce plechovek v České republice rázem dostává do řádu desítek milionů kusů ročně.

„Hliníku, ze kterého se plechovky vyrábějí, je na planetě omezené množství. Jako národ, natož lidstvo, si tedy nemůžeme dovolit s ním jen tak plýtvat a kvůli jeho získávání ničit životní prostředí. Přesně kvůli tomu jsme se rozhodli na vlastní náklady, bez dotací či pomoci státu, tuto iniciativu zrealizovat, abychom veřejnosti ukázali, že společně můžeme věci změnit k lepšímu a být o něco zodpovědnější,“ říká k aktuální situaci Jana Drozdová, ředitelka provozu společnosti Vi WINE a předsedkyně asociace WIACA.

Startuje replechace

Prakticky všechny vyprodukované nápojové plechovky nyní končí v koších na směsný odpad. To však bude již minulostí. Na vybraných prodejních místech produktů asociace WIACA jsou ode dneška rozmístěny speciální koše na recyklaci plechovek. Po jejich naplnění členové asociace na vlastní náklady všechny vytříděné plechovky odvezou do recyklačního centra v zahraničí, kde je bezztrátově zrecyklují na nové plechovky. V České republice totiž žádné zařízení, které by dokázalo plechovky zrecyklovat, neexistuje. Pro posílení motivace zákazníků třídit plechovky hodlá asociace na své produkty zavést vratnou zálohu jednu korunu, kterou zákazníci obdrží při vytřídění plechovky do speciálního koše.

„Trh chceme formovat a motivovat ke změně také pomocí petice, která ostatním ukáže, že změnu si přejí lidé této země, a ne pouze několik výrobců s pár set tisíci plechovkami. Podepsat ji mohou všichni, kdo vnímají recyklaci plechovek jako krok správným směrem, na webu asociace www.wiaca.org,“ říká Dominik Hašek, výkonný ředitel společnosti Smarty.

Recyklace plechovek je beze ztrát

Recyklace plechovek se oproti ostatním typům obalů jako je papír, plast nebo sklo pyšní takzvanou bezztrátovostí. Plechovky je totiž možné recyklovat jedna ku jedné. Od momentu, co prázdnou plechovku vytřídíte, to trvá přibližně osm týdnů, než z té samé zrecyklované plechovky pijete znovu. Tento proces recyklace lze navíc opakovat prakticky donekonečna.

„Plechovky jako nápojový obal mají mnoho výhod a silných stránek. Jednak jsou bezztrátově recyklovatelné. Oproti sklu jsou dále značně odolnější a své o tom ví každý výrobce i přepravce. Když se převrátí kamion s lahvemi, je to pro výrobce pohroma, jelikož jsou všechny produkty zničené. Když se to samé stane s kamionem plným plechovek, tak jsou škody na zboží minimální,“ popisuje výhody plechovek Jan Langhans a dodává, „plechovky jsou také lehčí a skladnější než skleněné lahve. Na přepravu stejného množství nápoje při plnění do plechovek zatížíte kamion výrazně méně. To vám dovoluje převést větší objem produktů na jednu jízdu a méně tak zatěžujete životní prostředí.“ Plechovky zároveň poskytují nápojům dlouhodobou trvanlivost. Na rozdíl od skleněných lahví nepropouštějí světlo ani vzduch přes korek, což ocení hlavně vinaři, podotýká Langhans.

Kampaň v kinech i mezi influencery

Veřejnost kampaň #replechuj zasáhne především díky spotům před filmy v multiplexech CinemaCity, které se tímto způsobem rozhodly do iniciativy zapojit. Důležitou složkou komunikace a edukace veřejnosti bude také spolupráce s desítkami influencerů a známých osobností, které projektu zdarma přislíbily podporu. Jsou mezi nimi youtubeři, blogerky i herci nebo hudebníci. Autoři projektu věří, že se jejich kampaní podaří otevřít celospolečenskou debatu a zvýšit poptávku veřejnosti po možnosti recyklace plechovek. Ta by následně měla k akci motivovat další producenty nápojových plechovek i státní instituce.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

 

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

FANUC nabízí udržitelná automatizační řešení pro všechny typy provozů

Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes automatizovat téměř každý podnik – jednoduše, efektivně a bez zbytečných nákladů. FANUC má více než 60 let zkušeností s vývojem robotů a systémů, které pomáhají firmám zvyšovat přesnost, produktivitu i kvalitu výroby. Mnoho lidí si stále myslí, že automatizace je drahá a […]

Vyšší kvalita tisku, kratší termíny. Stepa investuje do nové generace flexotisku Soma Optima 2

Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své technologické kapacity o nový osmibarvový flexotiskový stroj Soma Optima 2. Instalace probíhá v závodě v Lanškrouně a ostrý provoz je plánován na začátek roku 2026. Nová technologie přináší výrazný posun v kvalitě, rychlosti a flexibilitě tisku – zejména u papírových materiálů s vyšší […]

Na trh přichází nová série strojů HQPP flexo Chroma X Pro

Koenig & Bauer Celmacch přichází s novou sérií High Quality Post-Print flexotiskových strojů Chroma X Pro. Tato inovovaná řada je výsledkem tříleté analýzy silných stránek a potenciálu nejvyšší výkonnostní řady flexotiskových strojů pro přímý potisk vlnité lepenky. Proč nová série Chroma X Pro? Nová série kombinuje stabilitu platformy Chroma High Tech s automatizací a výkonem […]

Syntegon představuje technologie a služby budoucnosti na veletrhu Fachpack

Na veletrhu Fachpack 2025 v Norimberku představí Syntegon v hale 1, stánek 257, jak lze výkonnou balicí technologii, komplexní služby a udržitelné procesy propojit do jednotného, uceleného přístupu. Od prvotního plánování přes uvedení do provozu až po neustálou optimalizaci provází společnost své zákazníky spolehlivě během celého životního cyklu stroje. V centru pozornosti stojí řešení služeb […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required