Tržby za technologie virtuální a rozšířené reality se během příštích pěti let zvýší 16krát. Zatímco v loňském roce měl trh s těmito technologiemi hodnotu 8,8 miliardy dolarů (cca 200 miliard korun), za pět let to bude 142,4 miliardy USD (3,2 bilionu korun). Vyplývá to ze zprávy BCC Research Virtual and Augmented Reality: Technologies and Global Markets through 2023, kterou citovala agentura ČTK.
Za očekávaným růstem stojí vzestup startupů podporovaných klíčovými hráči na trhu. Studie také ukázala, že na toto odvětví příznivě zapůsobí jak snižování cen hardwaru, tak stoupající využití souprav s virtuální realitou nejen při hraní her, ale také ve zdravotnictví, školství a dalších oborech.
Zatímco technologie virtuální reality přenáší uživatele do vykonstruovaného prostředí, takzvaná rozšířená realita funguje naopak a přináší virtuální prvky do běžného života. Například zobrazuje v brýlích či telefonech digitální informace o reálných objektech v okolí uživatele.
Nakupování jako zážitek
Zákazníci v obchodech si stále častěji berou na pomoc aplikace. Loňský průzkum americké společnosti Salsify například ukázal, že až 77 procent zákazníků při nakupování používá mobilní telefon nebo tablet. Pomocí rozšířené reality si zákazníci mohou naskenováním výrobku okamžitě zjistit potřebné informace, nebo si na dálku vyzkoušet, zda jim sluší vybrané oblečení či jim pasuje nábytek do ložnice.
„I české obchody uvažují, jak proměnit obchody z čistě prodejního kanálu na zážitkové místo. Česká republika je v tomto ale na začátku, přestože v porovnání například s Němci jsme v e-commerce mnohem progresivnější. Nejdál jsou samozřejmě USA. První pokusy s rozšířenou realitou mimo hrací průmysl v Česku probíhají v marketingu, v turistice, nebo v developmentu. Brzy ale i v Česku dojde k většímu propojování fyzických obchodů a e-shopů,“ uvedla ředitelka české technologické firmy Rebel&Glory Gabriela Teissing.
Virtuální realita je podle produktového manažera e-shopu Kasa.cz Petra Štursy budoucností online prodeje, ale zasáhne i do klasického maloobchodu. Rozšířenou realitu využívají také automobilky.

