logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes...
  • Mondi rozšiřuje spolupráci s německým výrobcem soli Südwestdeutsche Salzwerke AG (SWS), známým...
  • Spotřeba obalových materiálů z bioplastů poroste celosvětově přibližně o 10 % ročně. Do roku...
  • Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...

Martin Jahoda: „Fascinuje mě přesnost, výkonnost a efektivita robotů.“

10. května 2018
Rozhovory 0
3610
Martin Jahoda: „Fascinuje mě přesnost, výkonnost a efektivita robotů.“

Marketingový ředitel společnosti Emco

Naskládat sušenky do plastových krabiček není žádná věda. Ale sežeňte na to lidi! „Lidem se odjakživa nechce pracovat,“ říká žertem Martin Jahoda, marketingový šéf společnosti Emco a syn jejího zakladatele. A tak si firma poradila jinak: zakoupila roboty! Výroba jede jako po másle a Emco se těší i na další expanzi.

Svět balení:

Vybudovali jste značku, která má dnes své pevné místo na trhu. Je náročné udržet se na špici? 

Martin Jahoda:

Kategorie, ve kterých působíme, jsou velmi dynamické a konkurenční. Obzvlášť segment tyčinek a ovesných kaší, kde se objevuje i poměrně dost start-upových značek, takže je to samozřejmě výzva. Ale zrovna kupříkladu kategorii ovesných kaší jsme v devadesátých letech v ČR vybudovali my a dodnes jsme jednoznačným market lídrem.

Svět balení:

Jak vlastně vznikl název Emco? 

Martin Jahoda:

Táta říká, že si přál název, který bude obsahovat slovo „company“, což v devadesátých letech asociovalo úspěšnou mezinárodní firmu. Od toho je část slova „co“. A začátek „Em“ má prý souvislost s mým křestním jménem.

Svět balení:

I zavedená značka musí sledovat marketingové trendy. Jak je pro vás z marketingového hlediska důležitý obal?

Martin Jahoda:

Kromě všech obvyklých důvodů důležitosti obalu, jako je vizibilita v regále, praktičnost, ochrana výrobku, je to pro nás také důležité médium, kde můžeme mluvit o nutričním profilu našich výrobků, který je pro nás velmi důležitý.

Svět balení:

Nedostatek pracovní síly jste nedávno vyřešili nasazením robotů. Nechce se už lidem pracovat?

Martin Jahoda:

No jasně, že se lidem nechce pracovat. Ale tak to je odjakživa, ne? Spíš bych řekl, že si obzvláště manuálně pracující mohou vybírat z nabídek mnoha zaměstnavatelů, a tak jdou jejich nároky nahoru.

Svět balení:

Na druhou stranu kritici robotizace vyhrožují, že roboti jednou vezmou lidem práci. Máme se toho obávat?

Martin Jahoda:

Nejsem takový vizionář, abych toto dokázal prorokovat, ale tipl bych si, že manuálně pracující bez speciálních dovedností by se ve střednědobém horizontu opravdu o práci bát mohli. Těžko je ale v dnešní ekonomické situaci přesvědčovat, že je třeba se v práci stále učit a posouvat.

Svět balení:

Co vaši noví roboti umějí? K čemu je využíváte?

Martin Jahoda:

Využíváme je na ukládání našich Mysli sušenek do vaniček. Rád pozoruji práci jejich desíti ramen, která se v kleci neúnavně systematicky pohybují. Kolega to nazval symfonií. Nevím, nakolik by tenhle pohled ocenili i nezaujatí pozorovatelé, ale mě fascinuje jejich strojová přesnost, výkonnost a efektivita. Zajímavé je, že aby dokázali sušenku přesně sebrat z pásu, musí si v první fázi vyfotit její polohu – potom už jdou najisto.

Svět balení:

Kolik lidí dokáže jeden robot nahradit?

Martin Jahoda:

Celá tato koncepce pomohla k tomu, že nemusíme shánět 12 lidí na každou směnu.

Svět balení:

Jak vypadá typický „pracovní den“ robota?

Martin Jahoda:

Robot se zapne a pracuje. Téměř veškeré „přestávky“ jsou způsobeny operativou a působením vnějších vlivů.

Svět balení:

Nasazení robotů s sebou nese i nároky na jejich obsluhu. Je náročné najít zaměstnance, kteří si s roboty rozumějí?

Martin Jahoda:

Těžké je najít jakékoliv zaměstnance, kteří si chtějí rozumět s prací. Pokud má člověk zájem a snahu, pak se naučí pracovat i s roboty.

Svět balení:

Proškolujte si personál sami, nebo spoléháte na znalosti, které si lidé přinesou ze škol?

Martin Jahoda:

Zaměstnanců, kteří si ze školy přinesou znalosti vyhovující našim podmínkám, je bohužel naprosté minimum. Jedná se spíše o výjimky. Proškolovaní na pracovišti si tedy zajišťujeme sami nebo externí firmou.

Svět balení:

Do 10 + 1 nových robotů jste nedávno investovali 21 milionů korun. Kdy lze očekávat návratnost?

Martin Jahoda:

V našem případě je návratnost velmi rychlá – kdybychom naskočili hned od začátku na plánovaný výkon, investice by se nám vrátila do dvou let. Samozřejmě tomu pomáhá aktuální mzdová situace. Na druhou stranu vyladit jejich fungování a dostat se na požadovanou efektivitu nejde po pár směnách.

Svět balení:

O robotizaci a automatizaci výroby se dnes hodně mluví. Jaká je česká realita?

Martin Jahoda:

Vidíme na vytíženosti našich dodavatelů robotů, že toto téma je velmi žhavé. Pro automobilový průmysl zřejmě ještě žhavější než pro nás potravináře, ale všichni řešíme podobný problém s lidmi, takže všichni skončíme u podobného řešení.

Svět balení:

Je nabídka robotů pro váš segment dostačující? Je laicky řečeno „kde brát“?

Martin Jahoda:

Určitě ano. Nicméně je mylná představa, že si koupím sériově vyrobeného robota a mám vyhráno. Výrobců robotů je mnoho a jejich kvalita je často srovnatelná. Nesmírně důležitá je volba tzv. integrátora, který vymyslí a realizuje celou koncepci pracoviště.

Svět balení:

Občas se mluví i o zdanění robotů. Je to populismus, či možná realita?

Martin Jahoda:

Dovolím si zase paralelu s průmyslovou revolucí. Když Henry Ford zavedl pásovou výrobu, skokově zlepšil efektivitu a učinil automobily dostupné širokým masám. V menším měřítku by automatizace také měla mít vliv na lepší efektivitu výroby a tím lepší dostupnost všech vyráběných výrobků. Nemyslím si tedy, že bychom měli ztěžovat její nástup pomocí zavedení daní.

Svět balení:

Kromě domovského českého trhu je Emco stálicí i na severoafrických trzích. V Alžírsku si dokonce chcete otevřít vlastní továrnu. Kdy k tomu může dojít?

Martin Jahoda:

Nyní řešíme právní podobu naše joint venture s naším místním importérem a také layout továrny. Bavíme se tedy nejdříve o roku 2019.

Svět balení:

Proč zrovna Alžírsko? Bude případná nová továrna odrážet trendy automatizace a robotizace?

Martin Jahoda:

Alžírsko proto, že to ještě donedávna byl jeden z našich klíčových trhů. Od okamžiku, kdy místní vláda začala vytvářet bariéry dovozu finálních výrobků, spadly naše prodeje na minimum. Vlastní výrobou bychom dokázali ty bariéry eliminovat a ještě bychom se vyhnuli dovoznímu clu, které neplatí pro suroviny. Neplánujeme zde ale tak moderní fabriku, jako máme v ČR.

Svět balení:

Silné zastoupení máte i v USA. Mají v zahraničí jiné chutě než v Česku? O co je největší zájem?

Martin Jahoda:

V Americe je kupříkladu velmi oblíbená příchuť „peanut butter“, kterou jsme díky našim zkušenostem s touto recepturou mohli nabídnout i do řady našich českých proteinových tyčinek. Jinak platí, že v USA (podobně jako v arabských zemích) preferují sladší chutě. Na druhé straně tlačí velmi silně i na nejrůznější nutriční trendy typu protein, lepek nebo superfood.

Svět balení:

A co naše české chutě? Mění se to sezonně?

Martin Jahoda:

V našich segmentech se chutě sezonně nemění. Dlouhodobě a trvale je nejoblíbenější čokoládová příchuť, což úplně nejde dohromady s ostatními nutričními nároky spotřebitelů, ale už jsme pochopili, že chuť je vždy na prvním místě.

Svět balení:

Na jaké snídani si nejlépe pochutnáte vy osobně?

Martin Jahoda:

Já hodně zkouším konkurenční výrobky, abych objevil inspiraci pro náš vývoj. Z našich výrobků mám nejraději Mysli Lehké & Křehké s brusinkami.

Stručný životopis

Dětství a studia

Narodil se v roce 1980. Vystudoval podnikovou ekonomiku a marketing na pražské Vysoké škole ekonomické, v umění managementu se zdokonalil i na australské CQUniversity.

Kariéra

Dnes již spolumajitel společnosti Emco šéfuje marketingu od začátku roku 2016. Dříve působil v marketingu nadnárodních korporací, například v Pivovarech Staropramen. Zkušenosti sbíral i v Komerční bance a v General Motors.

Záliby

Otec čtyř dětí je velkým milovníkem sportu. Založil dva sportovní projekty, sportanalytik.cz a gymnathlon.cz.

 

Iveta Křížová
šéfredaktorka
adres ikon:
iveta.krizova@atoz.cz
linkedin ikon: linkedin.com/in/iveta-krizova

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

 

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

FANUC nabízí udržitelná automatizační řešení pro všechny typy provozů

Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes automatizovat téměř každý podnik – jednoduše, efektivně a bez zbytečných nákladů. FANUC má více než 60 let zkušeností s vývojem robotů a systémů, které pomáhají firmám zvyšovat přesnost, produktivitu i kvalitu výroby. Mnoho lidí si stále myslí, že automatizace je drahá a […]

Vyšší kvalita tisku, kratší termíny. Stepa investuje do nové generace flexotisku Soma Optima 2

Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své technologické kapacity o nový osmibarvový flexotiskový stroj Soma Optima 2. Instalace probíhá v závodě v Lanškrouně a ostrý provoz je plánován na začátek roku 2026. Nová technologie přináší výrazný posun v kvalitě, rychlosti a flexibilitě tisku – zejména u papírových materiálů s vyšší […]

Na trh přichází nová série strojů HQPP flexo Chroma X Pro

Koenig & Bauer Celmacch přichází s novou sérií High Quality Post-Print flexotiskových strojů Chroma X Pro. Tato inovovaná řada je výsledkem tříleté analýzy silných stránek a potenciálu nejvyšší výkonnostní řady flexotiskových strojů pro přímý potisk vlnité lepenky. Proč nová série Chroma X Pro? Nová série kombinuje stabilitu platformy Chroma High Tech s automatizací a výkonem […]

Syntegon představuje technologie a služby budoucnosti na veletrhu Fachpack

Na veletrhu Fachpack 2025 v Norimberku představí Syntegon v hale 1, stánek 257, jak lze výkonnou balicí technologii, komplexní služby a udržitelné procesy propojit do jednotného, uceleného přístupu. Od prvotního plánování přes uvedení do provozu až po neustálou optimalizaci provází společnost své zákazníky spolehlivě během celého životního cyklu stroje. V centru pozornosti stojí řešení služeb […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required