Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
Rozvoji českého internetu se věnuje hezkou řádku let. Pod jeho vedením vznikly desítky webových projektů, specializoval se i na internetový marketing. Do čela Asociace pro elektronickou komerci (APEK), nejvýznamnější autority v elektronickém obchodu v České republice, byl Jan Vetyška jmenován již před 12 lety. Jeho úkolem je zajišťovat servis pro subjekty podnikající v e-commerce, tedy v dynamické oblasti, která se den ode dne mění. A její vývoj zdaleka není u konce.
Svět balení:
Loňský rok byl podle předběžných odhadů pro e-shopy a jejich tržby rekordní. Kolik tedy Češi za online nákupy utratili?
Jan Vetyška:
V roce 2017 obraty za prodej zboží po internetu přesáhly 115 miliard korun. Jedná se tak o další rekordní rok české e-commerce.
Svět balení:
Česko je označováno za e-shopovou velmoc. Lze tedy říci, že Češi nakupují na internetu více než lidé v jiných zemích?
Jan Vetyška:
V České republice je především nadstandardní počet e-shopů, které vytvářejí vysoce konkurenční prostředí – a to přináší benefity pro zákazníky především v kvalitě nabízených služeb internetových obchodů.
Svět balení:
Jak si stojí česká e-commerce v porovnání s dalšími evropskými státy?
Jan Vetyška:
Česká e-commerce dosahuje nadstandardního růstu v rámci celé Evropy. Co do objemu samozřejmě ČR limituje počet obyvatel i stále ne zcela dostatečné internetové pokrytí. Nicméně v roce 2017 dosáhla česká e-commerce významného milníku – překonala 10% podíl na celkovém domácím maloobchodu.
Svět balení:
Jaké jsou současné trendy v e-commerce?
Jan Vetyška:
Hlavními trendy jsou především stále větší prolínání on-line a off-line světa. V samotných e-shopech jsou to nadále kvalitnější služby, především v oblasti logistiky. Patří k nim dodání zboží v den objednávky či rozšiřující se síť výdejen či prodejen e-shopů.
Svět balení:
Na co Češi při online nákupech nejvíce slyší? Vládne stále cena?
Jan Vetyška:
Při výběru zboží Češi samozřejmě nadále vnímají výši ceny zboží – stejně jako nakupující všude na světě. Není to však zcela klíčový atribut, důležité jsou také důvěra v konkrétní e-shop, technické informace o zboží, jeho dostupnost a rychlost dodání.
Svět balení:
Říká se, že kvalita už také táhne. Je přání otcem myšlenky, nebo je to už podloženo i čísly?
Jan Vetyška:
E-shopy, které nabízí nejlepší služby, nejsou rozhodně nejlevnější, a přitom patří mezi nejúspěšnější. Kvalita servisu, ale také dobrá zkušenost vlastní či ostatních nakupujících hraje opravdu stále větší roli.
Svět balení:
Čím jiným než cenou může e-shop na první pohled zaujmout?
Jan Vetyška:
Jak již bylo uvedeno, jsou to především služby, které zahrnují jak dostatečné informace o nabízených produktech spolu s poradenstvím, tak i dostatečnou skladovou dostupnost či rychlost dodání objednaného zboží.
Svět balení:
Jakou roli v konkurenčním boji e-shopů hraje balení?
Jan Vetyška:
Kvalitní obaly jsou jistě pro úspěch nezbytné, zákazník chce dodat své zboží v pořádku bez poškození. Originalita je určitě zajímavý nadstandard, který může hrát podle sortimentu větší či menší roli.
Svět balení:
Zaznamenal jste větší poptávku po personalizovaných obalech? Jsou trefou do černého?
Jan Vetyška:
Personalizace je obecně jedním z trendů v e-commerce. Pokud se týká obalů, mohou být plusovým bodem u e-shopu, u kterého lze očekávat opakované nákupy zákazníka.
Svět balení:
Jaké obalové materiály jsou pro e-shopy nejvhodnější?
Jan Vetyška:
S ohledem na neomezený rozsah sortimentu internetových obchodů nelze odpověď takto konkretizovat.
Svět balení:
Je pro zákazníky důležitý i design e-shopu?
Jan Vetyška:
Ano, design e-shopu hraje velmi důležitou roli – je to první kontakt zákazníka s obchodem, který jej musí zaujmout. Stejně tak je důležité rozmístění konkrétních prvků na e-shopu.
Svět balení:
Vyplatí se do digitálního designu investovat?
Jan Vetyška:
Záleží na konkrétním odvětví a specializaci e-shopu. Rozhodně však nelze design považovat za nevýznamný.
Svět balení:
Neopomeňme marketing. Jaké strategie fungují? A co naopak zákazníky spíše odradí?
Jan Vetyška:
Stále více se klade důraz na personalizovaný marketing. To je hlavní trend posledního období.
Svět balení:
Pokud byste měli českému e-shopu doporučit jednu věc, na kterou se v roce 2018 zaměřit, co by to bylo?
Jan Vetyška:
Určitě je to snaha o vylepšení „poslední míle“ při dodání zboží. Jedná se o kritický moment, který velmi závisí na konkrétním dopravci, s nímž e-shop spolupracuje. Jedná se však o významný moment z pohledu budování vztahu se zákazníkem.
Svět balení:
A jak se podle vás změní v letošním roce chování typického českého zákazníka e-commerce?
Jan Vetyška:
Zákazník se dlouhodobě vyvíjí. Nakupuje stále více zboží denní spotřeby, do e-shopů se vrací opakovaně. Rád vyzvedává objednané výrobky osobně, a to pokud možno co nejdříve. Při dodání dopravcem je pak velmi důležitá komunikace a možnost určit co nejkonkrétnější čas dodání objednávky.
Stručný životopis
Kariérní start
Narodil se v Praze v roce 1981. Jeho profesní životopis je mimo jiné rámován pozicemi projektového vedoucího konzultačního centra Dobrý web, IS specialisty společnosti Computer System Praha nebo externího projektového vedoucího Economia OnLine.
Nástup do APEK
Do čela APEK nastoupil v roce 2006. Členy asociace zastupuje směrem k orgánům státní správy, médiím, ale i spotřebitelům.
Zájmy a relax
Kromě internetového obchodování se zajímá i o další oblasti online podnikání. Ve volném čase se věnuje sportu, a to především kopané a cyklistice. Od ledna 2013 do listopadu 2017 své služby propůjčil ženskému A-týmu Dukly Praha, který z pozice hlavního trenéra dovedl k postupu do první ligy.
Iveta Křížová
šéfredaktorka
adres ikon:iveta.krizova@atoz.cz
linkedin ikon: linkedin.com/in/iveta-krizova

