„Obal má stejnou váhu jako obsah.“
Stará se o ty nejvybranější produkty světoznámých značek. A ty si žádají prvotřídní balení. Do nabídky Prestige Selection spadá například Chivas Regal, Havana Club, G.H.MUMM či Martell. Kateřina Vondrák Hvězdová, brand manžerka Prestige Jan Becher – Pernod Ricard, ví, že co je dlouholetou tradicí ověřeno, to má punc kvality a prémiovosti. I odpovědnosti.
Svět balení:
Co je tradicí prověřené, to se prodává samo. Podepsala byste se pod tuto větu, nebo podle vás ani věhlasný produkt nesmí usnout na vavřínech a podcenit marketing?
Kateřina Vondrák Hvězdová :
Určitě záleží na kategorii produktů, u klasického FMCG to z mého pohledu už tolik neplatí, především vzhledem k větší odvaze spotřebitelů zkoušet nové věci. Například ale u destilátu to jistě svoji sílu má. Zde je nezbytné připomínat se a udržet značku současnou. Často totiž mohou značky trpět tím, že byly oblíbené třeba v období minulého režimu. Na druhou stranu více než 300letá tradice výroby dodává punc kvality a prémiovosti.
Svět balení:
Vaše výrobky jsou ve svých kategoriích prémiové. Je u nich sázka na obal trefou do černého?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Dovoluji si říci, že obal má stejnou váhu při rozhodování spotřebitelů jako obsah. Považuje se za jeden ze zásadních komunikačních nástrojů v místě prodeje a u prestižních či luxusních výrobků to platí dvojnásob. Například naše nejdražší whisky, Chivas Regal The Icon, je prodávána v ručně vyráběných karafách z darlingtonského křišťálu a uložena v koženém pouzdře inspirovaném zavazadly 30. let. I to podporuje její prodej za cenu 80 000 Kč.
Svět balení:
Jaké jsou v současné době trendy v oblasti luxusního balení?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Obecně platí návrat ke kořenům a tradici, tudíž se výrobci navracejí například k průhledným lahvím, používají ručně vyráběné karafy či papír na etikety a krabičky. V současné době je také velmi zohledňován aspekt ekologie, což potvrzuje výroba skleněných lahví o nižší hmotnosti s využitím menšího množství materiálu. Šetří prostředí nejen na surovinách, ale také na dopravě a dopadech s ní spojených. S podobným trendem se setkáváme i u luxusních oděvních značek, které se například vyhraňují tím, že přestávají používat pravé kožešiny.
Svět balení:
Co říkáte na personalizované obaly? Využíváte tuto módní formu balení?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Jakákoliv úprava na míru či personalizace je jistě atraktivní a spotřebitelé jsou ochotni si za ni připlatit nemalé sumy. My tuto formu využíváme u exkluzivnějších produktů, jako je whisky či šampaňské, kde si naši zákazníci mohou nechat na lahev vygravírovat jméno, datum nebo osobní vzkaz či motto.
Svět balení:
Jaké materiály vedou? Upřednostňujte v balení papír, nebo dřevo?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Záleží na daném produktu a jeho ceně. Základním balením u lahví okolo 1000–2000 Kč je papírový karton s UV lakem, embosem či ražbou. V případě dárkových variant se často využívají plechovky či jiné dózy obvykle designované za spoluúčasti světových designérů, které jsou v limitovaných edicích. Příkladem může být design dárkové dózy ikonické skotské whisky Chivas Regal připravený spolu s prestižním italským studiem Pininfarina. U luxusnějších whisky je typické využívání dřevěných boxů, kde cena vstupních surovin na obal plně koresponduje s kvalitou a hodnotou daného produktu.
Svět balení:
Jak moc je pro vás důležité dárkové balení? Kdo ho vymýšlí a realizuje?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Dárková balení jsou pro exkluzivní alkohol víceméně nutností, obzvlášť pro vánoční období. Vývoj je obvykle řízen globálně, což umožňuje dražší, tedy exkluzivnější provedení za nižší náklady pro jednotlivé trhy.
Svět balení:
Jaký typ balení na zákazníky zabere? Můžete dát nějaké příklady?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Nejpopulárnější jsou balení se skleničkami a pak samozřejmě výše zmíněné limitované edice připravené spolu se světovými designéry či právě personifikace.
Svět balení:
Co bude hitem letošních Vánoc? O který váš produkt bude patrně největší zájem?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
U nás to bude opět s největší pravděpodobností personalizovaná lahev dvanáctileté Chivas Regal. Zajímavý růst zaznamenává i šampaňské.
Svět balení:
Provozujete také e-shop prestigeselection.cz. Jsou Češi náruživí online zákazníci?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Obrat online nákupů roste meziročně o desítky procent, což indikuje to, že zatím nejsme na vrcholu. Věřím, že i přesto, že jsou Češi spíše konzervativní zákazníci, za pár let bude online nákup např. u potravin naprosto běžný.
Svět balení:
Převálcovává online marketingové prostředí tradiční formy marketingu?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
U online marketingu záleží na cílové skupině a na cíli dané komunikace. Televizní kampaň má stále svou sílu, a pokud je reklama kvalitní a jedná se o mainstreamový produkt, obvykle se výsledky v prodejích dostaví velmi brzy. Pokud se ale jedná o produkty určené pro mladší cílovou skupinu, začínám se více přiklánět k online komunikaci stejně tak jako u exkluzivních produktů, kde je potřeba přesně cílit, což online umožňuje. Tzv. influencer marketing, kdy se celebrita nebo lokálně známá osobnost aktivní na sociálních sítích s daným produktem spojuje, je nyní stále častěji využívanou formou a my v ni také věříme.
Svět balení:
Luxusní obaly budoucnosti. Jak je vidíte?
Kateřina Vondrák Hvězdová:
Technologie jdou dopředu a to platí i v obalových technologiích. Ať už jde o vizuálně atraktivní ražby a embosy, nebo dokonce o chytré technologie. Například šampaňské značky MUMM přišlo s integrovaným čipem RFID, který dokáže po otevření lahve spustit světelnou a akustickou show.
Iveta Křížová
šéfredaktorka
iveta.krizova@atoz.cz
linkedin.com/in/iveta-krizova

