
Prodáváte ten samý produkt za stejnou cenu, anebo i levněji než vaše konkurence, a přesto se k vám vaši zákazníci nevracejí? Důvodů může být několik. Podle společnosti RAJAPACK může mít konkurence zajímavější web, lepší zákaznické služby, lepší bonusový program, anebo „jen“ lepší balení.
Balení – faktor, který stále hodně e-shopů podceňuje, a přitom velmi často rozhoduje o tom, jestli se k vám zákazník znovu vrátí. O psychologii a důležitosti obalů se už toho napsalo hodně, ale většinou se psalo o primárním obalu (obalu od výrobce). Ale obalový marketing se týká i těch, kteří prodávají produkty někoho jiného. Ani v tomto případě není dobré obalový marketing podceňovat.
Nedávno jsme řešili zkušenost kolegy, který si objednal luxusní šachy a byly mu doručené v nepoměrně velké krabici vyplněné směsí papírků od čokolády a akčních letáků. Kolega si objednal luxusní produkt a byl mu doručen jako smetí. Kdyby ho koupil jako dárek a nechal poslat přímo obdarovanému, zřejmě by dotyčný zažil při rozbalování šok. V tomto případě se nemůžeme divit, že příště nakoupí u konkurence, která zboží doručí v obalu, který odpovídá jeho povaze. Ne jako smetí, ale jako cenný produkt.
Již v roce 2014 Google zaznamenal 57% nárůst shlédnutí tzv. unboxing videí. Unboxing videa jsou v podstatě videa o rozbalování produktů uveřejněné většinou blogery. Tento typ videí je pořád víc populární v Čechách i ve světě. Proč? Dle výzkumů psychologů je hlavním důvodem očekávání. Stejný typ očekávání, jako když otevíráme dárek. A je jedno, že jsme si produkt sami objednali a víme, co v krabici bude. Od momentu, kdy jsme balík dostali do rukou, až do chvíle, než produkt úplně rozbalíme, jsme plni očekávání. Lidé dokonce prožívají určitou míru očekávaní, i když balík přímo nerozbalují, ale jenom se dívají na jeho rozbalování.
Dle studie Dotcom Distribution se v roce 2016 až 40 % zákazníků vyjádřilo, že by pravděpodobněji nakoupilo v e-shopu, který své produkty balí do dárkových nebo prémiových obalů. Což představuje nárůst 11 % v porovnání s rokem 2015.
Jak ovlivňuje kvalitní obal psychologii zákazníka? Dle studie:
68 % zákazníků vnímá díky kvalitnímu obalu e-shop luxusněji
61 % zákazníků prožívá víc vzrušení při převzetí balíku
44 % zákazníků kvalitní obal potvrdí hodnotu produktu
17 % zákazníků obal ujistí, že tento e-shop je pro lidi, jako jsou oni
Prémiové obaly
Obecně se dá říct, že na kvalitě balení záleží více u prémiového a luxusního zboží. Nejméně záleží na obalu u zboží, které nakupujeme do domácnosti (čisticí prostředky, apod.). Ale i u domácích prostředků balení ovlivňuje 25 % zákazníků. U luxusního zboží je to až 59 %.
Prémiový obal by měl splňovat tyto 3 vlastnosti: Funkčnost, Reklama, Prezentace produktu.
Obaly jsou jedním z nejlevnějších a nejjednodušších způsobů, jak budovat značku. Krabice nebo lepicí pásky s vlastním logem a potiskem představují minimální dodatečné náklady, a přitom hodně účinnou formu marketingové komunikace. Dle studie, až 50 % zákazníků pravděpodobněji doporučí e-shop svým známým, pokud jim bude doručeno zboží ve značkovém obalu s personalizací e-shopu.
Prezentace produktu
Sekundární a terciární obal, tedy ten, do kterého balí produkty e-shop (např. kartonová krabice), nemá být pouze praktický. Má upoutat pozornost stejně jako primární obal. Obal není to správné místo, kde šetřit, a to zejména, když někdo značku teprve buduje. Jedná se o investici, která se v budoucnu vyplatí.