„Schopnost na této planetě přežít prostě nebude zadarmo“
Ve světě marketingu se už dvacet let cítí jako ryba ve vodě. Specializuje se na oblast marketingu vědy a výzkumu, měření zákaznické zkušenosti a řízení značek. V současné době Lenku Mynářovou okouzlil svět nanovláken a bioplastů. Společnost NAFIGATE, kterou spoluvlastní, dokázala proslavit Česko na druhém konci světa. Milovnice četby nyní většinou pobývá v Číně, kde platí za respektovanou podnikatelku. Prozradila nám, jak chce změnit svět a na co se připravit v budoucnosti.
Iveta Křížová
šéfredaktorka
Svět balení:
Váš profesní život je více než zajímavý: vystudovala jste sociologii, radíte v oblasti marketingu a nyní pomáháte měnit svět plastů. Co vás k plastům přivedlo?
Lenka Mynářová
Cesta v profesní kariéře je vždycky o tom, nakolik je člověk na změny připraven. Jak říká staré přísloví, když je člověk připraven, příležitost se objeví. V roce 2006 jsem se potkala s panem Ladislavem Marešem, který měl v té době připravenou vizi uvedení technologie Nanospider, což je vlastně první česká technologie pro výrobu nanovláken, která je i po deseti letech od uvedení na trh je nejlepší na světě. Oslovil mě ke spolupráci a já jsem s ní po delším váhání souhlasila. Nanospider se podařilo velmi úspěšně uvést na globální trh a dnes je po 11 letech stále nejlepší průmyslovou technologií na světě. V roce 2012 jsem potkala v Brně na Vysokém učení technickém profesorku Ivanou Márovou. Řekla na fakultě profesorům, že jestli mají nějaký zajímavý nápad v šuplíku, tak ať ho vytáhnou, že se na to společně podíváme. A profesorka Márová přišla s A4, mám ji ještě dodneška oskenovanou, a na ní bylo napsáno: z použitého fritovacího oleje vyrobit bioplast.
Svět balení:
Takže samá náhodná setkání?
Lenka Mynářová
Vlastě ano. V tu dobu jsem navíc ani nevěděla, co to bioplast je. Ale šla jsem do toho. A to bylo na začátku něčeho, co se dneska jmenuje Hydal, tedy biotechnologie výroby polymeru z použitého fritovacího oleje. Rozhodli jsme se s panem Marešem, že k nanovláknům přiřadíme něco dalšího. Už tehdy jsme věděli, že například v Číně je obrovské množství fritovacího oleje, který nemá žádné využití, takže nám přišlo opravdu geniální z odpadu vyrobit něco, co má hluboký smysl a je po tom velká poptávka.
Svět balení:
Jsou lahve z bioplastu na pohled jiné?
Lenka Mynářová
Ne, je to úplně stejné, naprosto nerozeznáte rozdíl od klasické plastové lahve. Stejné jsou tvary, barvy, všechno to totéž.
Svět balení:
Jaké budou bioplasty značeny?
Lenka Mynářová
To zatím není vyřešeno, zatím není jasná ani definice bioplastů. Ale určitě každý z výrobců bude chtít bioplast označit.
Svět balení:
Během posledních deseti let se Česká republika stala jednou z nanotechnologických velmocí. Co všechno je v oblasti nanotechnologií myslitelné?
Lenka Mynářová
Česká republika je primárně světovou velmocí v oblasti nanovláken. A to díky Nanospideru. Nanovlákna tvoří pouhá tři procenta z celého nanotechnologického trhu. Pro zjednodušení sice říkáme, že jsme špička v nanotechnologiích, ale reálně jsme špička v nanovláknech.
Svět balení:
V jakých oborech se s nanovlákny setkáváme?
Lenka Mynářová
Využitelnost je prakticky všude. Nyní jsme například před podpisem smlouvy s čínským investorem na nanovlákenné síťky do oken. Ve městech, kde je smog a prach, dokáže síťka dovnitř místnosti pustit vzduch, přitom zadrží všechno to, co dovnitř nepatří. Pro lidi, kteří žijí v pouštích, v čínských velkoměstech nebo někde, kde je znečištěné ovzduší, tak přináší možnost otevřít okno. Navíc je to velmi levné. Není to čistička vzduchu, je to dostupné. Další příklad vám uvedu v kosmetice. Naše dceřiná společnost Nafigate Cosmetics uvedla na trh nanovlákennou podoční masku, která má fantastické účinky. Dokáže vyhladit až 75 procent vrásek.
Svět balení:
V souvislosti s nanovlákny se zabýváte i vývojem chytrého obalu nanobiosmartpackaging. Co si pod tím představit?
Lenka Mynářová
To je úplná hudba budoucnosti. Zatím je to vize, propojení nanovláken, nanosenzorů a bioplastů. Ta vize není nereálná. Můžete si představit třeba maso, kde vanička a horní fólie bude z bioplastů, tedy můžete ji doma hodit do kompostu. Uvnitř obalu bude senzor, který bude indikovat množství bakterií v mase pod nějakou ochrannou vrstvou. Takových aplikací může být velká spousta, protože odborníci vědí a mají i spočítáno, kolik procent potravin vyhodíme jen díky tomu, že je nějaká hypotetická trvanlivost, která nemusí mít vůbec žádnou vazbu na reálnou trvanlivost. A zrovna nanobiosmartpackaging by tady to mohl řešit.
Svět balení:
Je to váš výrobek?
Lenka Mynářová
Ano, je to jeden z rozvojových projektů. Tak do pěti let budeme vědět, která je ta správná cesta. V tuto chvíli je to krásné dobrodružství. Je to velmi slibné, ale uvidíme za několik let, jaký bude výsledek.
Svět balení:
Je nanotechnologie drahá?
Lenka Mynářová
Není levná, ale s ohledem na přidanou hodnotu není ani drahá.
Svět balení:
Výrobci na nanovlákna slyší?
Lenka Mynářová
Trh nanovlákenných aplikací roste každý rok o desítky procent. V Asii, kde je potřeba čistit vzduch a vodu, tam to prostě není luxus typu kosmetika, je to otázka života a smrti milionů lidí. Trh tam roste i o 45 procent. Na druhou stranu je třeba říct, že je spousta podvodníků, kteří svoje produkty vydávají za nano. Je potřeba také zdůraznit, že cesta na trh trvá technologické inovaci deset let. Je potřeba vzít v potaz i peníze. Taková inovace nestojí 30 milionů korun, což si mnozí myslí, ale stojí jednu miliardu dolarů. Je to obrovská spousta peněz. Chápu, že inovací je tak málo. Lidí, kteří se na tuto cestu dají a vydrží to, je strašně málo.
Svět balení:
Mají nanotechnologie také nějaká zdravotní a ekologická rizika?
Lenka Mynářová
Zde je právě třeba rozdělit nanovlákna, nanočástice a vše ostatní. Nanovlákna tím, že jsou vlákna, nikam nemohou proniknout. Je prostě vlákno. Nanočástice jsou něco úplně jiného. Ta může nekontrolovatelně pronikat do krevního oběhu, a rizika u některých typů nanočástic tak objektivně jsou. Proto také EK přijala striktní legislativu, která říká, co je a co není nutné regulovat. Naštěstí nanovlákna, která my využíváme, do této regulace nepatří. A opravdu jsou zcela bezpečná.
Svět balení:
Jak se podniká v Číně?
Lenka Mynářová
Čína je nejtěžší trh na světě, podniká se tam nesmírně těžce. Nepodléhejte nikdo iluzím, že je to jednoduchý trh. Zdaleka to není dáno jen kulturními rozdíly. Číňané si jsou velmi dobře vědomi své velikosti, významu. Navíc jsou mimořádně pragmatickými obchodníky. Oni sami podobný typ technologie nemají, dělali desítky pokusů, ale všechno skončilo neúspěchem v laboratoři. Naši čínští partneři vidí, že mají obrovský trh konečné spotřeby, ale není technologie. Poptávka je dneska velká. Jsou velmi dobře vědomi naší hodnoty a my v této chvíli vyjednáváme se čtyřmi čínskými skupinami, vyjednáváme ještě i s vládním fondem, který o byznys projevil zájem. V Číně je proto všechno: vstupní surovina, poptávka i vládní podpora.
Svět balení:
Jaké marketingové nástroje v Číně fungují?
Jedna z úplně nejdůležitějších věcí v Číně je vládní podpora. Opravdu velmi intenzivně spolupracujeme s CzechInvestem, s CzechTradem, s ambasádou v Pekingu, spolupráce je extrémně dobrá. To, že vláda za vámi stojí, je extrémně silné, protože to vás vyčlení z houfu zájemců. Vždyť v Číně si podávají dveře všichni. Bez vládní podpory jste úplně ztracení. Další marketingový nástroj, který v Číně funguje, jsou veletrhy a výstavy. Jak tady v Evropě jich zůstalo jen pár nejdůležitějších, tak v Číně je to nástroj kontaktu s konečnými zákazníky. Máme s tím vynikající zkušenost. Třetí věc je osobní přítomnost na trhu. Musíte tam mít svoje lidi, zástupce, protože Číňané preferují osobní kontakt. Po mailech a telefonech tam nevyřítíte téměř nic. Pak samozřejmě hraje roli i špičková úroveň prezentačních materiálů, všechno v čínštině.
Svět balení:
Dorozumíte se?
Lenka Mynářová
Já komunikuji v angličtině, v mém věku už se čínsky nenaučím, to je beznadějné. Vzdala jsem to hned na počátku. Máme ale samozřejmě tlumočníky, preferujeme české, protože když komunikujeme s tlumočníkem v angličtině, druhá strana nám rozumí.
Svět balení:
Pojďme zpátky do laboratoří, k technologickým zázrakům. Říká se, že z tisíce nápadů má šanci uspět jen pět.
Lenka Mynářová
Šanci uspět má jen jeden.
Svět balení:
A za vším prý hledej marketing. Podepsala byste se pod toto odvážné tvrzení?
Lenka Mynářová
Úplně jednoznačně. Všichni se dnes rozhodují v první fázi na základě toho, co o vás vědí, na základě dojmu, který vytvoříte. Takže absolutně první, s čím se úplně každý potká, je obraz, který jste vytvořili.
Svět balení:
Svět vědy marketingové metody příliš neuznává. Cítíte už zlepšení?
Lenka Mynářová
Co se týče českých vysokých škol a ústavů, promiňte mi ten výraz, ale role toaletního papíru má větší hodnotu než tisková zpráva, která však může vygenerovat stovky tisíc. Pro vědce je marketing něčím, co dehonestuje jejich obor. Vědec v České republice pořád ještě žije ve skleníku. Tam pořád kape. Dokud nepřestane kapat a oni se nebudou muset poohlédnout po nějakých nástrojích, které jim přinesou peníze, tak se to nezmění.
Svět balení:
Jak lze tedy prodat marketing vědcům?
Lenka Mynářová
Tak to jsem vzdala. Je to úplně sisyfovská práce.
Svět balení:
Jak se vyučuje marketing na odborných technických školách?
Lenka Mynářová
To se ani neptejte. Strašně.
Svět balení:
Poraďte, co by měly vystudovat moje děti?
Lenka Mynářová
Odpovím vám mojí rodinou. V naší rodině jsou povoleny pouze tři obory: nanotechnologie, biotechnologie a IT.
Svět balení:
Kde je budoucnost?
Lenka Mynářová
Budoucnost je úplně jasná. Děláme z Průmyslu 4.0 strašáka, ale není to strašák. Je to obrovská příležitost. Budoucnost je zkrátka v technologiích. Ráda bych ale jakožto sociolog zdůraznila, že musíme umět být lidmi. Žít svůj život, umět komunikovat. Lidé jsou klíčoví, oni musí stroj obsluhovat, robota naprogramovat.

