logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes...
  • Mondi rozšiřuje spolupráci s německým výrobcem soli Südwestdeutsche Salzwerke AG (SWS), známým...
  • Spotřeba obalových materiálů z bioplastů poroste celosvětově přibližně o 10 % ročně. Do roku...
  • Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...

Obaly automotive udávají tón

11. února 2017
post
0
3017
Obaly automotive udávají tón

Miroslav Dočkal

redaktor Světa balení

 

O obalech v automotive jsme ve Světě balení psali již vícekrát. V tomto článku se nesoustředíme ani tak na systematický globální pohled jako na konkrétní řešení z poslední doby, zejména na českém trhu, a na některé z klíčových dodavatelů na něm. Hlavní důraz přitom budeme klást na obaly z vlnité lepenky.

 

V automobilovém průmyslu jde zejména o obaly přepravní, vratné i nevratné. Pokud jde o přepravu mezi jednotlivými provozy téhož výrobce, případně i mezi subdodavatelem a automobilkou, označujeme toto balení jako tzv. mezioperační.

Materiálově jde o obaly kovové (včetně vozíků), plastové i lepenkové, používáno je i dřevo, velmi časté jsou vícemateriálové kombinace, s fixacemi z pěnových plastů či textilu, jehož využívání v tomto segmentu roste. Podobně roste, spolu s rostoucí rolí elektroniky v řízení automobilů, důležitost antistatických úprav a rovněž antikorozních fólií. Fixace, včetně fixačních mřížek z lepenky nebo PE či pěnových fixací, jsou v naprosté většině případů vyměnitelné, aby byl samotný obal univerzálněji použitelný. Časté je používání komůrkového (extrudovaného) PP, tzv. kartonplastu.

Obecně lze říci, že lepenkové a zčásti i dřevěné automotive obaly jsou nevratné, zatímco plastové a kovové obaly vratné, ale neplatí to zcela: setkat se můžeme i s vratnými obaly z těžkých vícevrstvých lepenek a naopak. Pokud jde o lepenky, na samotné obaly jsou používány zejména pěti- a sedmivrstvé, výjimečně devítivrstvé kašírované, zatímco na fixace dvou- a třívrstvé.

Zapomenout nesmíme ani na specifické požadavky: pro dodavatele obalů v automobilovém průmyslu je důležitá například certifikace ISO TS 16949.

 

Několik příkladů od DS Smith

Jedním z dodavatelů řešení (převážně) z vlnité lepenky je společnost DS Smith. Pro automobilový průmysl nabízí standardní klopové krabice (přepravky) Galia a IMC, jejichž rozměry odpovídají podílům standardních palet. Skládací přepravky Galia mají certifikaci Odette a představují francouzský standard pro obaly v automobilovém průmyslu. Testovány a schvalovány jsou podle normy EAQF, třída A (Galia) a certifikace Ford (IMC – ISO Modular Carton). Značné zkušenosti ale má DS Smith také v nestandardních řešeních.

Pro společnost Magneti Marelli, hlavního dodavatele dílů automobilce Fiat, optimalizovala obal na tlumiče tak, aby zvýšila počet uložených tlumičů ze 48 na 56. Díly se nesměly vzájemně dotýkat, musely být uloženy ve vodorovné poloze a balení nesmělo vyžadovat žádné sestavování před použitím. Zmenšila výstelky mezi jednotlivými díly, vnitřní dělení nahradili rozpěrkami, které přinesly snížení hmotnosti, úsporu místa a lepší ochranu dílů, a zavedli umístění tlumičů způsobem levá/pravá, takže mohou být v místě montáže snadno a efektivně použity. Náklady na přepravu tlumičů se snížily o 14 %, v balení je o 17 % více dílů, přitom nevzrostlo množství použité lepenky, nové řešení je navíc bezpečnější.

Pro společnost Valeo vyrobila DS Smith přepravní obal pro zámořskou přepravu volantových přepínačů – toto řešení získalo loni německou obalovou cenu Deutscher Verpackungspreis. Obsahuje sestavu přepážek z vlnité lepenky, které zajišťují otřesuvzdornou fixaci osmi volantových přepínačů. Díky propojovacímu mechanismu lze jednotlivé přepážky rychle a bez použití dalších nástrojů spojit. Palety lze skládat po dvou na sebe.

Ve Světě balení jsme již psali o kontejneru pro hromadnou přepravu nárazníků společnosti Jaguar Land Rover z vysokozátěžové vlnité lepenky. Je určen pro uložení 5–7 nárazníků a umožňuje stohování 10–12 obalů na výšku. Konstrukce obalu chrání choulostivé části výrobku a přesně obepíná obrysy nárazníku, díky čemuž lze jednotlivé obaly vkládat do sebe a pevně spojit pomocí zajišťovacích chlopní, které eliminují potřebu dalšího spojování. Pro kompletní ochranu výrobku jsou všechny odhalené části nárazníku kryty bublinkovou fólií ochranného vaku. Otvory pro ruce zajišťují snadnou manipulaci. Vnější přepravní kontejner na nárazníky se dodává v podobě stavebnice, což umožňuje maximalizaci při využití přepravní kapacity. Obaly jednotlivých nárazníků, dřevěné podpěry a vaky jsou umístěny uvnitř vnějších přepravních kontejnerů, které jsou následně pro účely přepravy sbaleny.

Přepravní kontejner sestává z palety a připojeného vnějšího pop-up boxu, který lze snadno sestavit s použitím dřevěných rohů. Přínosem bylo o 125 % více přepravených nárazníků na vozidlo než v případě předchozí verze (90 oproti 40), o 32 % více přepravených nárazníků na přepravní box než v případě předchozí verze (50 oproti 38), téměř 100% nárůst skladovací efektivity ve skladu (8,89 nárazníku/m2 oproti 4,7 nárazníku/m2), úspora času díky jednodílné samozamykací konstrukci primárního obalu a lepším ergonomickým vlastnostem pro prodejce, kteří mohou jednotlivé nárazníky vybalovat rychleji a snadněji.

Pro polského dodavatele pneumatik vyvinula DS Smith obal na pryžové pneumatické tlumiče rázů o průměru až 110 cm. Dosavadní obal sestával z několika částí a materiálů. DS Smith navrhla po zkouškách třídílné řešení sestávající z palety, boxu a krytu. Použita byla sedmivrstvá lepenka s nosností až 1400 kg. Výsledkem byly nižší náklady, vyšší recyklovatelnost, omezení skladovacích nákladů a rychlejší odbavení, nové řešení na rozdíl od původního umožnilo i přepravu po moři.

 

THIMM Packaging a další

Lepenkové obaly pro automobilový průmysl nabízí rovněž společnost THIMM Packaging. V minulosti šlo například o stohovatelný transportní obal pro šest převodovek z vlnité lepenky, technické pěny a dřeva, kdy pěnové výztuže sloužily jako aretační úchytka. Dále GLT obal ze dvou identických dílů pro víko a dno, bočních stěn a palety, kompatibilní s příslušnými variantami klopových krabic (systém KLT). Vnější rozměr je vždy optimalizován pro kontejnerovou přepravu, pro sestavení by neměla být potřeba žádná pomocná zařízení. Vícecestný obal pro přepravu brzdových kotoučů byl komprimovatelným HKP boxem s fixacemi z technické pěny, vyfrézované kapsy sloužily k fixaci různých brzdových kotoučů. Přídavná fixace umístěná shora zabraňovala „vyskočení“ kotoučů během přepravy. Transportní obal pro nápravy VZV vyrobený převážně z vlnité lepenky nahradil původní vícecestný kovový rám a výrazně snížil komplexitu logistických procesů, které provází zpětný návrat přepravního rámu. Byl složen z palety, obvodového ringu, víka, dna a aretačních pásů. Pro zajištění nápravy proti pohybu sloužila speciální paleta s dřevěným rámem, do které se náprava vloží, fixaci dílu zajišťovaly stahovací textilní pásy.

Za zvláštní zmínku stojí devítivrstvá kašírovaná lepenka RhinoPlate, vyráběná v rámci skupiny THIMM Group a využívaná například v obalech pro osy automobilů, vyrobených společností THIMM Schertler. Lepenka snese zatížení 500 kg na osu a její nosnost v dalších aplikacích může činit až pět tun.

Obalové firmy rovněž využívají například sedmivrstvé lepenky výrobce Eurowell, součásti Palm Packaging Group, společnost Solpap z Třebechovic pod Orebem balí autodíly do lepenky Next Board od společnosti Prowell pod značkou Next Box. Jedním ze současných trendů v používání vlnitých lepenek v automotive je snaha vtěsnat do téže tloušťky více vlnitých vrstev menší tloušťky a nižší vlny, aby bylo dosaženo vyšší nosnosti, tedy vyrobit například sedmivrstvou lepenku v tloušťce pětivrstvé.

Společnost Podorlická kartonážní díky svému velkoformátovému výseku (boxmakeru) vyrábí i „nadměrné“ lepenkové obaly na celé karoserie, čelní skla autobusů nebo masky trolejbusů, ale i spoilery, hřídele, autoskla, disky nebo světlomety.

 

Plastové obaly od Interobalu

Společnost Interobal nabízí boxy z komůrkového (extrudovaného) PP, tzv. kartonplastu, které lze na rozdíl od vstřikovaných boxů vyrábět v menším počtu kusů a více rozměrových řadách podle potřeby zákazníka. K dispozici jsou buď se stohovacími rohy, nebo s celoobvodovou stohovací lištou. Počet madel, držáků etiket a dalších prvků se řídí požadavky zákazníka. Mohou být kombinovány s fixacemi z PE pěn i PP a lze je dodávat i v elektrovodivém (ESD) provedení. Přepravní skládací boxy umožňují uložení nadrozměrných dílů, využívají rovněž textilní rastry a PUR pěny. EPP přepravní boxy jsou vhodné k ukládání tvarově složitých dílů nebo dílů o vyšší hmotnosti. Vzhledem k vysokým nákladům na vývoj a výrobu pěnících forem jsou vhodné pro déletrvající projekty s vysokým počtem obalů.

 

Omnipack s prokladem ARPRO

Obalovým řešením pro autoprůmysl se věnuje rovněž společnost Omnipack, která poměrně nedávno nahradila dříve používaný kartonový proklad opakovaně použitelným plastovým materiálem ARPRO s cílem zmírnit dopad na životní prostředí a omezit množství odpadu. Nákladová efektivita se zvýšila sedmkrát a každá nová podložka během svého životního cyklu nahradila přibližně 250 sad jednorázových kartonových obalů. Použit byl prokladový materiál ARPRO 5135 ESDP (s ochranou proti elektrostatickým výbojům), jenž minimalizuje akumulaci a výboje statické elektřiny.

ARPRO, ve světě používaný zejména při přepravě čelních oken, střešních oken a satelitních navigačních systémů v kategorii dodavatelů autoprůmyslu Tier 1, ušetří až 60 % nákladů na proklady, brání akumulaci vlhkosti, je odolný vůči změnám teplot a dobře pohlcuje vibrace. Společnost Webasto díky němu snížila míru poškození panoramatických střešních oken pro Mercedes-Benz při dálkové přepravě ze 6 % na nulu, odstranila znečištění prachem a snížila hmotnost obalových materiálů o 80 %, společnost Alpine Electronics jej používá pro obaly navigačních systémů vozů zmíněné značky. Z materiálu ARPRO se již 35 let vyrábějí rovněž přímo některé autodíly.

 

Servisbal s kompletací

Další ze společností dobře známých v oblasti balení pro automotive je Servisbal Obaly z Dobrušky. Její balení pravých i levých světlometů Porsche s fixací z jednoho kusu lepenky získalo před časem ocenění WorldStar. Společnost rovněž vyvinula skupinové balení podlouhlých řídicích jednotek skládající se z boxu, fixace, prokladu a antikorozního pytle. Kartonový box z pětivrstvé lepenky je opatřen vložkou, která celý obal zpevňuje. Ryly na stěnách boxu umožnují jeho složení do téměř plochého stavu na paletě. Všechny další komponenty obalu (mřížky, pytel, proložky) jsou dopravovány k zákazníkovi přímo ve složeném boxu. Servisbal zajišťuje i kompletaci všech dílů do jednotlivého obalu a skladování.

Pro pohledové díly, jako jsou plastové palubní desky, Servisbal obvykle používá kombinaci vlnité lepenky s PE profilem, aby ochránil citlivé povrchy. Velké díly do paletových boxů jsou často baleny do lepenkové proložky s PS fixací. Jako vnější obal velmi těžkých dílů slouží dřevěné či plastové bedny s proložkami, fixačními mřížkami a dalšími fixacemi.

 

Dva české automotive úspěchy ve WorldStar

Mladoboleslavská Škoda získala letošní ocenění WorldStar 2017 za zámořský obal čtyř lakovaných karoserií s montážními díly, učený pro závod Škody v indickém Aurangábádu a vyvinutý ve spolupráci se společností Pilous. Stejně velký obal používala automobilka v roce 2000 jen pro dvě horizontálně umístěné karoserie. V roce 2006 byl obal inovován pro šikmé umístění tří vozů. Současný obal se skládá ze dvou částí: jeden je určen pro karoserie umístěné horizontálně a druhý šikmo, montážní díly jsou umístěny ve zbytku prostoru. Do kontejneru jsou karoserie v dřevěné obalové konstrukci posunovány po válečkové dráze. Na květnovém Interpacku se ukáže, zda navíc Škoda za tento obal získá i některou ze speciálních cen soutěže.

Unipap letos uspěl s duálním obalem autobusových sedadel Tetris pro přepravu několika odlišných typů autobusových dvousedadel. Výška původního paletového místa pro jejich transport přesahovala maximální výšku přepravního prostoru běžných kamionů, což prodražovalo přepravu. Novince stačí standardní výška na půdorysu europalety pro přepravu stejného počtu dvousedadel. Obal tvoří dřevěná konstrukce a dvě poloviny pláště ze sedmivrstvé vlnité lepenky. Díky tomu lze využít i pouze jednu z polovin pro přepravu jednoho dvousedadla, ta se nejprve zabalí do „své“ poloviny obalu a následně „tetrisovým“ způsobem sesadí dohromady.

Připomeňme, že Unipap již v minulosti získal za své obaly pro automobilový průmysl několik ocenění, například za skupinový obal na světlomety pro zámořskou přepravu složený z lepenkového paletboxu s výztuhou a dvou vrstev fixací z PE pěny. Ty tvoří ochrannou mřížku, která poskytuje dostatečné deformační zóny. K výrobě svých obalů pro automotive Unipap využívá nejčastěji těžké vlnité lepenky, technické pěny pro vnitřní fixace, kartonplast a dřevo.

 

Další významní výrobci

Je jich mnoho, s ohledem na místo se proto musíme omezit na několik posledních příkladů.

Významným výrobcem lepenkových obalů pro automotive je společnost Smurfit Kappa, která byla v minulosti oceněna cenou WorldStar například za skupinový obal na světlomety Nissan. Zmínit bychom mohli i one-way transportní balení pro automotive od společnosti Forlit, které uspělo v jednom z předchozích ročníků soutěže PACKSTAR.

Důležitým dodavatelem obalů, obalových materiálů i strojů pro jejich aplikaci (nejen) v automotive je rovněž společnost Rajapack. Kromě lepenkových krabic a kontejnerů (včetně těch se samosvorným dnem, složitelných za několik sekund bez lepení páskou) jde například o bublinkové a ochranné LDPE fólie, fixační a výplňový materiál či stroje na výrobu papírových, vzduchových nebo pěnových výplní, výškově nastavitelné obaly Varia nebo obaly s membránou Korrvu, skládající se z krabice a lepenkového rámu potaženého průtažnou fixační fólií, umožňující upevnit obsah bez další výplně.

Zapomenout nemůžeme ani na plastové přepravky společnosti Schoeller Allibert. Německá společnost Gestam Umformtechnik, specializující se na ocelové díly pro automobilky, nedávno zavedla přepravky Magnum Optimum od společnosti Schoeller Allibert pro příchozí a interní logistiku.

 

Paul Compton, prezident JSP a generální ředitel pro Evropu, Střední východ a Afriku:

„Dodavatelský řetězec v automobilovém průmyslu je stále ohleduplnější k životnímu prostředí a věnuje velkou pozornost nákladům. Díky tomu nabývá na důležitosti i potřeba odolných, lehkých a opakovaně použitelných obalových materiálů používaných při přepravě. A udržitelné obalové technologie jsou vskutku klíčovým prvkem při plnění finančních a environmentálních cílů tohoto odvětví. Zajištění spolehlivé ochrany při přepravě mezi výrobními závody, která zároveň pomáhá snižovat náklady, je zásadním faktorem dlouhodobé úspěšnosti dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu.“

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

 

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

FANUC nabízí udržitelná automatizační řešení pro všechny typy provozů

Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes automatizovat téměř každý podnik – jednoduše, efektivně a bez zbytečných nákladů. FANUC má více než 60 let zkušeností s vývojem robotů a systémů, které pomáhají firmám zvyšovat přesnost, produktivitu i kvalitu výroby. Mnoho lidí si stále myslí, že automatizace je drahá a […]

Vyšší kvalita tisku, kratší termíny. Stepa investuje do nové generace flexotisku Soma Optima 2

Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své technologické kapacity o nový osmibarvový flexotiskový stroj Soma Optima 2. Instalace probíhá v závodě v Lanškrouně a ostrý provoz je plánován na začátek roku 2026. Nová technologie přináší výrazný posun v kvalitě, rychlosti a flexibilitě tisku – zejména u papírových materiálů s vyšší […]

Na trh přichází nová série strojů HQPP flexo Chroma X Pro

Koenig & Bauer Celmacch přichází s novou sérií High Quality Post-Print flexotiskových strojů Chroma X Pro. Tato inovovaná řada je výsledkem tříleté analýzy silných stránek a potenciálu nejvyšší výkonnostní řady flexotiskových strojů pro přímý potisk vlnité lepenky. Proč nová série Chroma X Pro? Nová série kombinuje stabilitu platformy Chroma High Tech s automatizací a výkonem […]

Syntegon představuje technologie a služby budoucnosti na veletrhu Fachpack

Na veletrhu Fachpack 2025 v Norimberku představí Syntegon v hale 1, stánek 257, jak lze výkonnou balicí technologii, komplexní služby a udržitelné procesy propojit do jednotného, uceleného přístupu. Od prvotního plánování přes uvedení do provozu až po neustálou optimalizaci provází společnost své zákazníky spolehlivě během celého životního cyklu stroje. V centru pozornosti stojí řešení služeb […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required