Novým partnerem české Národní potravinové sbírky, která proběhne 12. listopadu, se letos stala společnost THIMM Packaging. Sponzorsky dodá lepenkové krabice, do nichž se budou sbírané potraviny třídit a dále distribuovat. Sbírka se koná pod záštitou ministra zemědělství Mariána Jurečky a pořádá ji organizace Byznys pro společnost. Dopravním partnerem sbírky je společnost Raben Logistics.
Do sbírky se zapojí 659 prodejen, z toho 344 drogerií, které prodávají například dětské výživy, a kolem tří tisíc dobrovolníků. Loni se takto sebralo zhruba 235 tun trvanlivých potravin, které směřují potřebným lidem prostřednictvím Armády spásy, do dětských domovů a domovů důchodců i dalším sociálně slabým. Kromě společnosti THIMM Packaging letos přibyli tři strategičtí partneři: řetězce Billa, Lidl a drogerie Rossmann. Jedním ze sběrných míst bude i Český rozhlas, který je mediálním partnerem akce. Vizuální podobu letošní sbírkové kampaně vytvořila opět agentura Loosers, pracuje s motivy sběratelství pod heslem „Pro jednoho běžná věc, pro druhého vzácnost“.
Podle výzkumu agentury Ipsos na tisícovce respondentů se letos do sbírky zapojí 8 % lidí a 15 % o tom uvažuje. Kolem dvou pětin Čechů sice kupuje potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivostí, ale zároveň by dali přednost tomu, aby tyto potraviny darovali potřebným. ČR je jedním z mála států, které odlišují prošlé potraviny s pevným datem spotřeby („Spotřebujte do…“), které se nesmí dále prodávat ani darovat, a potraviny s překročením data minimální trvanlivosti, které se mohou za určitých podmínek dále prodávat. V novele potravinového zákona byla uzákoněna povinnost darování potravin s prošlou lhůtou minimální trvanlivosti pro prodejny s plochou nad 400 m2, tento článek novely je ale nyní u Ústavního soudu. V ČR dnes pracuje 13 potravinových bank (skladů) s prostory od 60 do 250 m2.

