FINAT, mezinárodní sdružení pro průmysl etiket, zveřejnilo na konci srpna již 5. vydání svého půlročního FINAT Radaru, analýzy evropského trhu úzkoformátových rotaček. Podle Julese Lejeunea, který představil hlavní výsledky analýzy během nedávného Evropského etiketového fóra ELF v Amsterdamu, roste odvětví o 5 % ročně a podniky zaměřené na dokončovací zpracování etiket loni zvýšily obrat o 8 %. Průměrné náklady etiket ovšem klesají, nejvíce v nápojích, léčivech, kosmetice a průmyslovém zboží – se souběžným nárůstem počtu jazykových i dalších verzí či personalizace. V důsledku toho poklesl objem konvenčního analogového tisku o 22 %, kdežto objem digitálního vzrostl o 12 %.
„Téměř třetina účastníků našeho průzkumu mezi členskými společnostmi FINAT hodlá investovat do digitálních tiskových strojů, poprvé více než do konvenčního tisku“, řekl Lejeune. „Řada našich členů chce také investovat do smrštitelných, roztažitelných a in-mould etiket, dokonce i flexibilních sáčků.“ Deset hlavních evropských národních trhů spotřebuje tři čtvrtiny etiket na tomto kontinentu, svůj podíl ovšem výrazně zvyšují i Polsko, Rusko či Turecko. Nejvíce se to týká léčiv, výrobků péče o zdraví či krásu a značení potravin.

