Není obal jako obal. Výběr toho ideálního ovlivňuje v e-shopech celá řada faktorů. Prioritním hlediskem je vždy typ baleného produktu. Jiný obal je nutné využít při balení textilu, jiný je doporučován pro balení spotřebního zboží, potravin atd.
Při výběru obalového materiálu je několik aspektů, které musí e-shop zohlednit. V rovnováze musí být cena versus kvalita s přihlédnutím k bezpečnosti zboží proti poškození vlivem přepravy. „Zákazníci zásilky musí přebírat s důvěrou a pocitem spokojenosti. Rychlost a způsob složení krabice je pro expedici velmi důležitý faktor. Používáme proto výsekové krabice, které snižují pracnost i další náklady a máme na ně automatickou páskovačku,“ prozrazuje Michal Vojtek, vedoucí logistiky společnosti Vivantis, které provozuje například e-shopy Krása.cz, Hodinky.cz či Nákupnícentrum.cz.
Obaly se stávají chytřejšími
Automatizace je hlavním klíčem ke snižování nákladů; nejenže eliminuje chybovost lidského faktoru, ale hlavně zvyšuje rychlost expedice. „Vývoj v tomto směru je velký, ale ne vždy v rámci nákladů zcela dostupný, tedy s dlouhou návratností. A budoucnost? Dokážu si představit stroje, které vyhodnotí vhodnost obalu, zboží založí do krabice s použitím přiměřeného množství výplňového materiálu a zásilku pustí dál do páskovacího stroje, kde zároveň zásilku opatří etiketou,“ uvádí Michal Vojtek. Již dnes je v některých případech možné celý proces balení plně automatizovat. Stroj rozpozná velikost zboží, adekvátně ho zabalí a přidá i unikátní etiketu s adresou a kódem zásilky. Jak uvádí společnost TART, většímu rozšíření automatizace však někdy brání delší návratnost investic.
Dalibor Vrba, marketingový specialista firmy Servisbal Obaly, říká, že se e-shopy postupně začínají učit své produkty balit efektivně. Stále více se používají speciální obaly pro zasílání velkými zásilkovými společnostmi, jako jsou například speciální obaly na knihy, oblečení apod. „Obaly se stávají chytřejšími – obsahují prvky jako odtrhávací pásky, vyztužené stěny, zámečky zabraňující nepovolenému vniknutí a podobně. I český spotřebitel se začíná zajímat o ochranu životního prostředí, a proto se budou čím dál více prosazovat obaly z recyklovaných a snadno recyklovatelných materiálů,“ doplňuje Dalibor Vrba.
Vyšší poptávka po krabicích s automatickým dnem
Například firma Rajapack zaznamenává stále více poptávek po krabicích s automatickým dnem nebo se samolepicím proužkem. Díky automatickému dnu pracovník krabici velmi rychle složí a prostřednictvím lepicího proužku obal uzavře. „Zaznamenáváme důraz na ekologii. Firmy si začínají více uvědomovat význam ochrany životního prostředí a poptávají ekologické obaly z recyklovaných materiálů. Tato obalová řešení jsou nejen šetrná k přírodě, ale jsou také cenově výhodnější,“ tvrdí Gabriela Fabianová, country manažerka společnosti Rajapack.
Obaly slouží také k propagaci
Trendem je využívat obaly nejen k samotnému uložení zásilky při přepravě, ale také jako propagačního média. Bývá to součást marketingové strategie, některé e-shopy tímto způsobem zviditelňují samy sebe. „E-shopy i v budoucnu budou využívat obaly univerzální, jednoduché, finančně nenáročné, v případě velkých e-shopů vybavené tiskem, které poslouží právě a pouze pro přepravu k zákazníkovi,“ říká Iva Nehybová, CCO společnosti UNIPAP. Dodává, že by bylo vhodné myslet na to, aby obaly šly dále využít v domácnostech – ať už pro skladování či k jinému účelu, čímž by se jejich využitelnost znásobila a prodloužila.
Trend: automatizace balení
Jak tvrdí Adam Pilmaier, marketingový specialista firmy TART, jednoznačným trendem v rámci logistiky e-shopů, a tedy i balení, je automatizace, která se týká především velkých e-shopů, kde je snaha minimalizovat podíl lidské práce a co nejvíce operací přenechat strojům. V rámci obalů a balení se to projevuje jednak ve strojovém vybavení a jednak ve značení obalů tak, aby je stroje mohly dobře přečíst. Do budoucna se očekává posílení pozice RFID technologií v takzvaných chytrých obalech.
Petr Neckař