Dekorativní, luxusní a dárkové kovové dózy byly módní záležitostí v 19. století. Nevymizely však ani s příchodem nového milénia. Proti nápojovým plechovkám či konzervám hrají sice objemově trochu roli Popelky, ale s velkou přidanou hodnotou. V současnosti design dóz osciluje mezi dvěma styly – hypermoderním pojetím a retro návraty, které dokonce u některého sortimentu převažují.
Kovová dóza byla od počátku svého vzniku příkladem obalu se sekundárním využitím. Po vyprázdnění sloužila (a i dnes slouží) jako trvanlivý typ obalu na jiný produkt či jako dekorativní předmět. Dózy, podobně jako i nápojové plechovky, slouží často i jako sběratelský artefakt, a to nejen v soukromých sbírkách. Dóza nechybí ani v žádné historické expozici či muzeu obalů. Ve svém počátku dokonce dózy konkurovaly svým významovým pojetím i displejům. Jednalo se o typ obalů, který již od svého uvedení na trh plnil nejen základní ochranné a manipulační funkce, ale fungoval i jako podpora rodících se značek či jako nosič reklamního sdělení.
Není divu, že typ kovového obalu často zaujal i umělce, kteří navrhovali i navrhují ceněné dekory hlavně pro menší série či některé promoční akce. S dózou se můžeme setkat nejen v potravinách u sypkého aromatického zboží (především čaj, káva, kakao), ale i u dalších potravin, např. sušenek. Vedle dóz větších objemů jsou populární i menší typy obalů. V posledních letech si zvláště řidiči oblíbili dvoudílné metalické obaly s odnímatelným či přiklápěcím víčkem na různé typy bonbonů, především těch energetických.
Vedle potravin se můžeme setkat s dózami na dražší druhy alkoholových nápojů. Tyto dózy jsou obvykle opatřené embosingem. Dózy se však neomezují jen na potraviny a nápoje – balí se do nich i další spotřebitelské a průmyslové produkty včetně společenských her, kosmetiky, tabákového zboží, textilu, šperků i hodinek.
Dózy lze poměrně snadno potiskovat ať již v plošném stavu, tedy v podobě tisku plechové tabule ofsetem, nebo jako 3D předmět. Při potisku prostorového tvaru se nejčastěji uplatňuje nepřímý knihtisk, sítotisk, tamponový tisk či moderní typy digitálních tisků. Setkat se tak lze s celou škálou tiskových technik i zušlechťovacích metod. Pro zvýraznění prostorového vjemu lze využít i ražbu.
Kov ve znamení luxusu i užitných vlastností
Dózy jsou nejčastěji vyráběny z tzv. bílého plechu obvykle o tloušťce 0,12–0,49 mm jako dvou- a třídílné obaly. Bílý plech je vyráběn z válcovaného černého ocelového plechu pocínováním. Cín lze nanášet v roztaveném stavu (starší způsob výroby) v podobě silnější vrstvy (20–35 g/m2) nebo ho lze aplikovat v tenčí vrstvě elektrolyticky (3–20 g/m2). Pro kontinuální elektrolytické nanášení je charakteristická vysoká rovnoměrnost tloušťky vrstvy cínu. Galvanickému pocínování předchází elektrolytické odmašťování a moření plechů.
Plech má proti jiným obalovým materiálům řadu výhod. Vedle bariérových vlastností je hlavní výhodou kovů především jejich pevnost, v některých případech lze k dobrým vlastnostem přiřadit i dobrou tepelnou vodivost. Zvláště u spotřebitelských metalických obalů nelze opominout i jejich vizuální vjem. Kovový obal působí obvykle dražším a často i luxusnějším dojmem než jeho plastová varianta. Zvláště u kovových dóz může spotřebitel využít jejich poměrně vysokou životnost i pro následné použití. S opakovatelností souvisí i hygieničnost obalu –, je velmi dobře omyvatelný.
K hlavním nevýhodám vedle ceny (ve srovnání s některými dalšími materiály) patří možnost vytváření koroze či (opět pouze u některých typů kovových obalů, dóz se týká naopak minimálně) spotřebitelsky nepříliš přátelské otevírání. Všechny tyto tři hlavní nevýhody se snaží výrobci maximálně redukovat. Cena je dána nejen náročností výroby, ale především přímo hodnotou materiálu. Proto dnešní kovové obaly mají mnohem nižší hmotnost, a tím i nižší spotřebu materiálu než jejich předchůdci. Současná výroba eliminuje i dříve u některých plechů poměrně častou nedostatečnou odolnost proti korozi.
Plechové tabule se často lakují. Lakovat lze buď již ve válcovnách, nebo těsně před výrobou obalů. Lak se obvykle navaluje na tabule pryžovými válci a následně bývá vytvrzován ve vypalovací peci.
Design v retro stylu
I když nejčastěji má dóza průřez pravoúhlý, kruhový či oválný, setkat se lze i s nezvyklými tvary podle individuálního přání zákazníka. Protože kov působí nadčasově i luxusně zároveň, je dóza často používána i jako sekundární obal u dražších nápojů. Příkladem mohou být dárkové kovové dózy na nejprodávanější bourbon na trhu – Jim Beam White.
Dnešní dózy jsou často designovány v retro stylu. Obvykle využívanými prvky jsou symboly, tvary, barvy, a hlavně ikony z 20. a 60. let minulého století. Na dózách se lze pak setkat nejčastěji s Jamesem Deanem, Audrey Hepburn či Marilyn Monroe. Oblíbený je retro styl ve spojení s tradiční značkou. Podle různých anket a průzkumů o prodeji produktu rozhoduje právě i značka či tradice výroby, která je jakousi zárukou solidnosti, či přímo kvality samé. A právě toho designéři v plné míře využívají.
Retro styl ve spojení s tradicí využil s úspěchem opakovaně i výrobce mariánskolázeňských oplatek Kolonáda, společnost Opavia (Kraft Foods ČR). Vedle skládačkové varianty obalu často nabízí i tradiční kulaté oplatky v elegantních plechových dózách v retro stylu. Tyto dózy jsou vedle tuzemských spotřebitelů ceněny i zahraničními návštěvníky, pro které dóza s kulatou oplatkou představuje typický český suvenýr.
Kovová dóza jako bytový doplněk
Protože jsou si výrobci dóz dobře vědomi, že spotřebitel dózu rád prezentuje i jako bytový doplněk, často lze zakoupit kovovou dózu i jako prázdný obal, který spotřebitel využívá podle svého uvážení. Tyto dózy bývají obvykle bez potisku, ale již svým tvarem opět evokují návrat do minulosti. Velmi zdařilou kolekci těchto odkládacích dóz, které jsou určeny převážně pro kuchyňské užití, jsou Zassenhaus dózy Oscar. Německá firma Zassenhaus je na trhu už od roku 1867, a právě konec 19. století byl inspirativní pro retro styl dóz z lakovaného plechu. Obdobnou záležitostí jsou kovové dózy La Boutique de Fleurs (velkoobchod Lavanda). Zde se jedná o dózy s odklápějícím víkem v retrostylu francouzské Provence.
Dóza se nevyhýbá žádnému spotřebitelskému segmentu
Podobně jako náš výrobce oplatek uvedený výše, reagují i někteří výrobci společenských her. Příkladem jsou známé Monopoly, které lze zakoupit hned v několika různých obalech. Vedle skládatelného obalu či pevnější potahované kartonáže je plechový obal z hlediska své životnosti přece jen mnohem trvanlivější.
Nejpopulárnějším segmentem pro dózy zůstávají čaje a káva. Vedle designu právě u těchto produktů uživatel nejlépe ocení 100% bariéru, kterou kovový obal vytváří nejen vůči světlu a vlhku, ale i vůči případnému unikání aroma. Populární jsou hermetické, tedy vzduchotěsně uzavřené kovové boxy na uskladnění cereálií a podobného sortimentu.
Zdařilé kolekce retro dóz nabízí internetový obchod La Petite France. Vedle dóz na potraviny, si lze objednat dózy na ubrousky v podobě vkusných retro kovových boxů. V kolekci s retro stojánkem na brčka a podobný sortiment může na stole v interiéru působit velice netradičně (nebo naopak?). Obchod myslí i na milovníky zvířat. Kovovou dózu se stylovým retro motivem lze opakovaně používat na granule po prakticky neomezenou dobu.
Jana Žižková