Logistické firmy provádějí v rámci svých hlavních podnikatelských činností – přepravě a skladování – i řadu navazujících aktivit. Díky celosvětovému toku produkce a představě maloobchodního zákazníka o finální podobě nakupovaného zboží se zabývají také jemnější prací s úpravou balení.
Nabídkové portfolio v oblasti repackingu zahrnuje úkony jako přebalení z původních obalů do prodejních balení, balení zboží na promoakce, etiketování a štítkování nebo vkládání dokumentů do prodejních balení. Další repackingové služby, o něž mají zájem v komerční i soukromé sféře, vznikají na základě individuálních požadavků klientů a realizačních možností logistických firem.
Významně repacking využívá například společnost ROSSMANN. Řetězec drogerií nějakým způsobem ošetřuje téměř 87 % výrobků dodávaných do českých prodejen. „Přes 70 % artiklů z celkového centralizovaného sortimentu společnosti ROSSMANN není vychystáváno v původním přepravním obalu a množství, ve kterém přijde od dodavatele. Pro další distribuci je musíme přebalovat,“ uvádí čísla ředitel logistiky Tomáš Kubza.
Polovina přebalených položek především ze sortimentu dekorativní kosmetiky, skin care a parfémů je navíc opatřena polepem v podobě bezpečnostních kódů. Proti případnému poškození či ztrátě při přepravě chrání výrobky plastové přepravky.
Makrojednotky vytvářejí nové příležitosti
Zákazníci, kteří si chtějí koupit více než jeden kus zboží, mají možnost sáhnout v MAKRO Cash & Carry ČR po specifickém kolektivním balení nad úrovní spotřebitelské jednotky, ale v menším objemu, než poskytuje karton. Tvorba mezibalení, tzv. makrojednotek, vytváří nové pracovní příležitosti pro logistické společnosti spolupracující s dodavateli tohoto velkoobchodníka. Některé společnosti, které jsou v přímém kontaktu se spotřebiteli, repacking nevyužívají a nechávají vše na svých dodavatelích. „Pokud zboží dorazí s poškozeným obalem, vracíme ho dodavateli zpět,“ říká například Patricie Šedivá, senior specialista externí komunikace společnosti T-Mobile Czech Republic.
Stále ručně
Podle objemu zboží, které má projít repackingem, firmy zvažují zadání úkolu třetím osobám a míru automatizace při jeho plnění. „Část služeb si zařizujeme sami kmenovými zaměstnanci. Větší podíl však řešíme spoluprací s externím poskytovatelem, který kvalitně a flexibilně pracuje přímo v prostorách centrálního skladu,“ říká Tomáš Kubza a zdůvodňuje, že vzhledem k objemu a nákladům není automatizované řešení výhodné, a proto se všechny činnosti vykonávají ručně.
Dostatečně kvalifikovaný personál a sklad certifikovaný od lékové agentury využívá pro procesy přebalování společnost GS Partners specializující se na úzce profilovaný sortiment kosmetických přípravků, veterinárních léčiv a doplňků. „Zákazník zašle nepolepený primární obal s léčivým přípravkem. Naším úkolem je vyrobit etiketu na primární obal, vytisknout příbalovou informaci a to vše vložit do sekundárního vnějšího obalu,“ popisuje Jakub Satrapa typickou firemní zakázku. Nezbytnou součástí jinak manuálního vedení výroby je automatizovaný dotisk čísla šarže a exspirace podle legislativních standardů. Průběh celého procesu provází vedení detailní evidence, která se spolu se vzorky předává výrobci k takzvanému propuštění šarže do oběhu a zároveň se uchovává pro potřeby firmy z důvodu kontroly.
Další příležitostí, kde se v poslední době uplatňuje repacking, jsou přepravy realizované na základě internetových objednávek. Například server borderlinx.com nabízí soukromým zákazníkům nakupujícím na zahraničních webech v USA a Velké Británii možnost dočasného místa určení jejich objednávky, pokud e-shop neakceptuje českou adresu. Klientovi je pak zásilka přeposlána včetně služby přebalení, která se nezpoplatňuje. Nabídka zahrnuje repacking jednotlivých zásilek s motivací snížit celkovou hmotnost a uspořit přepravní náklady nebo přebalit nedostatečně zabalené zboží. Podle interního údaje službu repackingu využívá více než 40 procent zákazníků bordelinx.com.
Karton, fólie i dřevo
Charakter úkonu, přebalovaného sortimentu nebo estetické požadavky určují vhodnost zvoleného materiálu. Různé typy fólií (teplem smrštitelné, strečové aj.) a celofán nacházejí široké uplatnění mimo jiné v kosmetice a potravinářství. Řetězec ROSSMANN přebaluje své výrobky speciální termofólií, která je pak zatavena přímo na výrobku. „Nejčastěji používáme kartonový papír, speciální papír na příbalové informace a různé druhy samolepicích etiket,“ jmenuje Jakub Satrapa materiály užívané pro repacking firmou GS Partners. Společnost A1 – Transport & Logistic se zabývá především manipulací ve velkém objemu – vykládkou z námořních kontejnerů na plachtové auto a opačně, v případě potřeby přebaluje do lepenkových obalů a paletizuje. „Pokud už si zákazník objedná přímo přebalení, používá se obvykle tepelně ošetřený dřevěný obal,“ vysvětluje Ondřej Exner. Na B2C orientující se borderlinx.com přebaluje zboží do polstrovaných obálek společnosti DHL, se kterou v oblasti mezinárodní přepravy spolupracuje.
Narůstající objem repackingu souvisí i s novou legislativou
U určitých výrobků může částečně přebalený produkt vyvolat dezorientaci koncového zákazníka. Tato problematika se týká například léků, kdy jsou při takzvaném souběžném dovozu do lékáren dodávány výrobky v obalech původně určených pro jinou zemi Evropské unie. Krabičky se v některých případech pouze označují novou – českou – etiketou a příbalovým letákem a vykazují odlišnou barevnost od balení připraveného přímo pro české spotřebitele. Přestože se má jednat o léčivo shodné s originálem, vzniká zde riziko, že neidentický obal vzbudí u některých kupujících nedůvěru.
Repacking zpomaluje distribuci
Negativně se repacking promítá především do zpomalení distribuce produktů. Obchodníci pak musí časovou ztrátu, která přináší další finanční náklady, mírnit zefektivněním pracovních procesů. Řešení, které by přebalovací služby minimalizovalo, spočívá v lepší koordinaci a spolupráci mezi dodavateli a maloobchodníky. „Věřím, že se služby repackingu, etiketování výrobků českými texty a dodatečnými informacemi, budou do budoucna limitovat a stanou se součástí vlastní výroby. Cesta ke koncovému zákazníkovi bude přímější a její výsledek levnější,“ shrnuje Tomáš Kubza. Opačný vývoj vzhledem k narůstajícím legislativním požadavkům ve specifické oblasti léčiv předesílá Jakub Satrapa: „Pozorujeme zvýšenou frekvenci obměn textů na obalech související se změnami registrací přípravků. Tyto úkony jsou často reakcí výrobce na změny některých nařízení Evropské unie a vyžadují zvýšenou flexibilitu a pečlivé plánování výroby obalů na sklad.“ Firma GS Partners se tedy připravuje spíše na nárůst objemu práce zejména u přípravků určených do zemí s nižším potenciálem, kdy je pro originálního výrobce celý proces balení komplikovaný nebo nerentabilní.
Stanislav D. Břeň