![OBALY V AUTOMOTIVE: Jak na citlivé a rozmanité díly](https://www.svetbaleni.cz/wp-content/uploads/2015/04/main-pic-_P5243397-UNIPAP-3-web-1.jpg)
Kromě hlavní funkce přepravních obalů zboží chránit při manipulaci a skladování se v automotive přidávají další podstatné role obalů. „ Jde o neméně důležité funkce v podobě snadné manipulovatelnosti s balicí jednotkou, ergonomii zakládání dílů a jejich vyjímání, času na tuto obsluhu, životnosti, skladatelnosti prázdných obalů, minimalizaci dopadu na životní prostředí a další. To vše za optimálních pořizovacích nákladů a nákladů na údržbu,“ shrnuje specifika Tomáš Kubica z plánování balení, Logistika značky ŠKODA společnosti ŠKODA AUTO.
Ve společnosti ŠKODA AUTO používají široké spektrum obalových řešení. Druh obalu je vždy definován charakterem baleného dílu a podmínkami, ve kterých se bude obal nacházet. Například obaly pro plechové díly jsou ocelové. Důvodem je nejen životnost a povaha dílů, ale rovněž fakt, že v prostředí svařovny jsou nutné nehořlavé obaly. Pro případné zámořské zásilky ocelových dílů je pak z ekonomických důvodů použit obal dřevěný, nicméně v cílové destinaci musí opět dojít k přebalení do nehořlavého obalu. Podobných případů by se pak dalo vyjmenovat mnoho pro každý z používaných materiálů.
Trendem je kombinace více materiálů
Jak již bylo zmíněno, materiál a konstrukce obalu jsou definovány baleným dílem a oblastí použití. „Odhadem bych podíl rozdělil na 40 % obalů vyrobených z oceli, 50 % plastová řešení a 10 % obalů z vlnité lepenky a dřeva. Trendem v oblasti balení jsou jednoznačně lehká řešení kombinující více druhů materiálů, která těží ze specifických výhod každého z nich,“ poznamenává Tomáš Kubica.
Jako příklad kombinovaného řešení zmiňuje skládací ocelové konstrukce s textilní výplní, kdy ocelový rám zajistí robustnost, textilní výplň pak flexibilitu a ochranu povrchu dílů. V oblasti materiálů se ve ŠKODA AUTO snaží sledovat nejnovější trendy a těžit z nich. Nyní například pracují na obalu využívajícím nový materiál, obvykle používaný pro podrážky běžeckých bot. Jeho výhodou je nulový paměťový efekt, odolnost vůči oděru a střih. Tyto vlastnosti umožní použití menších styčných ploch mezi dílem a obalem, redukci množství použitého materiálu a s tím i ceny, hmotnosti nebo nákladů na obnovu. „Jak vidíte, kouzlo spočívá především v aplikaci mnohdy neobvyklých řešení,“ uvádí Tomáš Kubica.
Pro přepravu v automotive se využívají v široké míře vratné obaly. Cílem je neustálé snižování podílu jednocestných obalů, které představují vícenáklady v podobě mnohdy ztížené manipulace, nutnosti přebalování a tvorby odpadů. „Proti tomuto záměru jde neustále se zvyšující podíl dodávek materiálu ze zámoří, především pak Číny, kde je nasazení vratného balení za hranicí rentability,“ připomíná Tomáš Kubica.
Američané přecházejí na evropskou ISO paletu
Další trend se týká standardizace rozměrů palet, kdy s postupující globalizací výroby dochází ke standardizaci. Američtí výrobci postupně přecházejí na evropskou ISO paletu 1200 x 1000 mm, která je blízká jednomu z jejich standardů, 1201 x 1006 mm. Jednotnost standardů v Asii je menší než v Severní Americe nebo v Evropě, přesto i zde vidíme větší příklon ke globálnímu trendu 1200 x 1000 mm. Jiným trendem je možnost skládání prázdných obalů. V oběhu ovšem zůstává stále velké množství starých typů obalů, jako jsou např. těžké gitterboxy, které výrobci pro jejich široké rozšíření stále používají.
Stejně jako v jiných oborech se stále více používají plastové obaly. Jejich výhodou je na rozdíl od ocelových obalů nízká hmotnost, recyklovatelnost a snazší opravitelnost. Navíc nepodléhají korozi. „Relativní novinkou je náš BITOBOX XL Motion. Mimo jiné je jeho výhodou speciální dno přepravky, které zajišťuje vysokou stabilitu a minimální provozní hluk. Aby mohlo být v boxu skladováno více různých položek najednou, může uživatel využít příčných nebo podélných dělítek a box tak rozčlenit na 2–16 přihrádek,“ uvádí Markéta Musilová, marketingová a produktová manažerka společnosti BITO skladovací technika CZ.
Důraz na cenu a recyklaci
Přes rostoucí oblibu obalů z plastů nesmíme zapomínat na krabice vyrobené z vlnité lepenky. Často používá pro obaly, kdy je zboží přepravováno mezi dvěma a více společnostmi. Důraz je kladen na nízkou cenu obalových řešení a snadnou recyklaci. „Velkým plusem je, pokud se obal i fixace skládá z jednoho materiálu, recyklace je pak daleko snazší,“ říká Dalibor Vrba, specialista marketingu ze společnosti SERVISBAL OBALY, a pokračuje: „Snahou je maximální úspora materiálů, ale také univerzálnost obalů – pro více typů a rozměrů pouze jeden obal. V automobilovém průmyslu se často používají skupinové obaly, které se neobejdou bez fixace. „Může jít třeba o fixační mřížky nebo separátory Kartofix. Jejich použití je velmi rozmanité, Například při přepravě elektrosoučástek. Častým požadavkem je univerzálnost obalu pro dvě a více variant téhož produktu, například pravý a levý světlomet,“ uvádí příklad Dalibor Vrba.
V obalových řešeních od společnosti SERVISBAL OBALY se uplatňuje kombinace vlnité lepenky s dalšími materiály. Pokud se jedná o „pohledové“ díly, např. plasty palubní desky, často se používá kombinace lepenky s PE profilem z důvodu ochrany citlivých povrchů – nesmí dojít ke zmatnění a drobným oděrkám produktů. U velkých dílů, které se vkládají do paletových boxů, se často aplikuje kombinace kartonové proložky s fixací z polystyrenu. V případě velmi těžkých dílů se používají dřevěné nebo plastové bedny jako vnější obal, do kterých se poté vkládají proložky a další fixace.
Společnost UNIPAP má zase bohaté zkušenosti se zakázkovými obalovými koncepty pro konkrétní automobilové díly. „Jde o materiály pohybující se spíše na horní hranici kvalit, zejména těžké vlnité lepenky, technické pěny pro výrobu vnitřních fixací, ale také kartonplast a dřevo,“ uvádí příklady Iva Nehybová, CCO společnosti UNIPAP.