
Nápojová plechovka má na rozdíl od konkurenčních skleněných nápojových obalů hned několik nepřehlédnutelných výhod. Jedná se o obal s velmi nízkou hmotností, který je prakticky nerozbitný (při pádu nehrozí rozbití na střepy, jako je tomu u skla) a i při malé tloušťce stěny (stěny dnešních plechovek mohou být silné pouze 0,065 mm) tvoří materiál 100% bariéru vůči světlu (včetně UV záření), vzduchu a vlhkosti. Spojení těchto vlastností zajišťuje pro nápoje čerstvost, chuť i nezávadnost, což je zvláště důležité při ochraně vitaminů a minerálních látek obsažených v mnoha energetických nápojích a ovocných šťávách.
Plech lze recyklovat téměř bez omezení
Plechovka také zachovává poměrně dlouhou dobu u nápojů stupeň sycení, což je pro konzumenty výhodné při skladování. Nápoj v plechovce se také velice rychle vychladí, což uživatel ocení zvláště v letních měsících. Plechovky proti jiným obalům chlad uchovávají i mnohem déle. Nápoj v plechovce působí na spotřebitele svěžím dojmem jak z hlediska doteku, tak i díky charakteristickému zvuku, který vnímáme při otevření obalu. Proti plechovkám většinou nemají nic ani ekologičtí odpůrci obalů. Přestože výroba hliníku z bauxitu je energeticky velmi náročná, dá se velice dobře recyklovat. A na rozdíl i od papíru, který dokážeme recyklovat maximálně osmkrát (pak je již vlákno příliš krátké a roztřepené), hliníkový plech lze recyklovat prakticky bez omezení. Z důvodů vzrůstající spotřeby nápojového plechu v České republice začínají první aktivity ohledně samostatného třídění hliníku.
Ani u plechovky se nepodceňuje minimalismus či šetření materiálem. V padesátých letech se plechovka s pivem skládala ze tří částí: z pájeného těla a dolního a horního dna. První plechovky ze dvou dílů se na trhu objevily v roce 1974. V roce 1951 vážila plechovka 83 gramů, ale kolem roku 1974 se její hmotnost snížila na pouhých 38 gramů. Dnešní plechovka o objemu 0,33 l váží i pouhých 13 gramů! Přelom ve vývoji plechovek znamenal i rok 1964, kdy se zdokonalilo jejich otevírání vytvořením odtrhovacího ouška z hliníkového plechu. Dnešní vývoj směřuje především ke zmenšení spotřeby hliníkového plechu, k zatraktivnění designu a k rozšíření možnosti použití plechovky i v dalších oblastech nápojového segmentu.
Poslední fázi představuje potisk
K leaderům na evropském trhu patří především společnosti Rexam, Ball Packaging Europe a Crown. Gigant Rexam má výrobu i v České republice v Dýšině u Plzně. Zde se nápojové plechovky vytváří procesem lisování s následným tažením. Z hliníkového svitku se nejprve vysekne kroužek, ze kterého se na lisu (např. Cupper) vytáhne kalíšek. Kalíšek se usadí na pohyblivý razník, který ho silou protlačí přes několik kroužků; takto se vytváří vlastní trup plechovky. Vzhledem k tomu, že kroužky mají průměry sestupných velikostí, dochází tímto způsobem k tažení s redukcí tloušťky stěny. Po vytvoření trupu na bodymakeru (jak se toto zařízení případně nazývá) následuje formování dna. Po odpadnutí polotovaru plechovky od razníku dochází k zastřižení těla na požadovanou velikost. Protože se během celého procesu používají různá maziva, oleje apod., plechovka se následně omývá, odmašťuje a suší v peci. Po vysušení se plechovka může, ale nemusí, natřít základním povrchovým lakem, který je obvykle bezbarvý nebo bílý. Poslední fázi představuje potisk (nepřímý knihtisk, někdy slangově nesprávně nazývaný suchý ofset) a opět lakování, zvláště je-li požadován vyšší lesk.
Design v rukou grafiků
I když se i u plechovek můžeme setkat s pozměněným strukturálním designem (příkladem je láhev Fusion od společnosti Rexam), z důvodů praktičnosti (ložení, skladování, manipulace, úchop) většina nápojových plechovek má charakteristický, byť poněkud fádní tvar válce. Proč i s tímto tvarem spotřebitele tak oslovuje? Nejen kvůli snadnému uchopení, ale i díky grafickému provedení designu. Pro zvýraznění se dnešní plechovky potiskují většinou vícebarevně (často pěti- či šestibarevně, ale i vícebarevně). V průmyslových velkých sériích se nejčastěji k tisku používá nepřímý knihtisk, kde perfektní soutisk umožňuje tisknout i náročnější grafiku. Lze se však občas setkat i se sítotiskem či tamponovým tiskem. Díky popularitě různě personifikovaných obalů (včetně sběratelských sérií) se zvláště v posledních letech setkáváme i s digitálním tiskem. Nové tiskařské technologie také používají fluorescenční barvy, které ve světle na diskotéce třpytivě září. Pro designové, ale i funkční zviditelnění se hodí i využití termochromatických barev. Jedná se o speciální tiskařské barvy, které signalizují teplotu nápoje. Jakmile obsah dosáhne perfektní teploty, potisk změní barvu, což pro spotřebitele signalizuje čas k optimální konzumaci nápoje. Pro umocnění vjemu z obalu se upravuje i samotný povrch – nejčastěji laky či naopak strukturální ražbou (embosing/debosing).
Brčko v plechovce i speciální pigment v barvě
K největším událostem v nápojovém průmyslu ve třetím kvartále loňského roku patřil beze sporu veletrh Brau Beviale v Norimberku. A výrobci nápojových plechovek zde rozhodně nechyběli, protože měli co ukázat ať již z hlediska dezénových či technologických možností. Hned dvě průlomové technologické novinky představila na norimberském výstavišti společnost Ball Packaging Europe. Jako odezvu na požadavek trhu představil Ball nový typ plechovek B-Can. Nový formát přitom znamená jen jiný design, rychlost výroby i plnění zůstala naprosto stejná jako u předešlých standardních řad. Vývojáři zohlednili i environmentální hledisko, takže ve spotřebě materiálu došlo k další optimalizaci hmotnosti plechovky a víčka, čímž Ball postupně naplňuje svou vizi, že do roku 2020 sníží uhlíkovou stopu u svých obalů o 25 %.
Plechovka B – Can má generačně nový typ CDL uzávěru. Po otevření ouška vyjede z plechovky nápojové brčko, které spotřebiteli zvyšuje komfort při pití. Vedle průlomové novinky nechyběly ani další inovační vychytávky. Speciální konstrukce uzávěru u plechovky Spin Clip umožňuje zpětné uzavření pomocí jednoduchého otočení plechovky. Nechyběly ani možnosti zušlechťování. Byla jich tu celá řada, nicméně asi nejvíce zaujala plechovka Fluorescent-Plus. Jak již název napovídá, v tomto případě byla na potisk použita fluorescenční barva se speciálními (žlutými) pigmenty.
Další inovace z dílen leaderů
Na efekty vsadil i další leader v oblasti nápojového plechu, společnost CROWN Bevcan Europe and Middle East (Crown Holding). Ani zde nechyběly svítící barvy či lesklé, matné, eventuálně embosované povrchy. Návštěvník stánku si mohl sám odzkoušet, jak například barvu ovlivňuje teplota či světlo. K novinkám patřil např. speciální typ uzávěru Instant Win. Plechovky s uzávěrem The 360 End jsou díky otevírání vhodné především pro sportovní události, koncerty a podobně. Nové možnosti v oblasti nápojového marketingu a reklamy ve spojení s příslušnou aplikací v mobilu otevírá chytrá nápojová plechovka Smartcan. Velmi zdařilé kreace z hlediska designu mohl návštěvník najít na stánku společnosti Rexam. A i zde byla celá řada novinek i inovací. I problematiky méně znalý návštěvník se mohl velmi dobře orientovat, protože u prezentací hlavních produktů nechyběly popisy. Podrobnosti již dodali zaměstnanci firmy. Opravdu velmi zdařilou kolekcí byly embosované plechovky různých vzorů i jemnosti provedení. Ani zde nechyběly efektní barvy či laky. Prezentována byla i několikanásobně oceněná a dnes již legendární kovová láhev Fusion. K průlomovým novinkám patřila patentovaná Edition technologie, která umožňuje vyrábět 8 až 24 variant téhož označení. Další generaci této technologie představuje Super Premium Edition, díky níž je možné tisknout i velmi detailní obrázky ve vysokém rozlišení. Rexam, který měl svůj stánek v hale číslo 4, byl navíc již podruhé hlavním sponzorem akce World Beverage Innovation Awards, jejíž vítězové byli představeni právě na norimberském výstavišti v průběhu veletrhu.
Jana Žižková