
Výrobci nápojů a obalů po celém světě zvyšují poptávku po stojacích sáčcích na nápoje pro řadu svých produktů. Jde například o minerální vody, nesycené limonády, vína a mixované koktejly. V posledních čtyřech letech vzrostl podle výzkumu společnosti Freedonia Group prodej mixovaných koktejlů ve stojacích sáčcích z nuly na 300 milionů kusů ročně. Nevhodné jsou naopak z hlediska bezpečného uchování v sáčcích pro sycené limonády a horké nápoje kvůli uvolňování plynů.
Celosvětově se očekává roční nárůst poptávky po stojacích sáčcích na nápoje o 6,2 %. Do roku 2018 by měl objem prodaných sáčků dosáhnout hodnoty 37,3 miliardy dolarů. Růst se očekává zejména v západní Evropě a USA. Největší nárůst se lze však očekávat v Číně a v rozvojových zemích (zdroj: Freedonia Group).
Jaké jsou příčiny rostoucí obliby tohoto obalového řešení? Hlavním důvodem je pozitivní vnímání obalu zákazníky. Společnost Freedonia Group zjistila, že spotřebitelné preferují estetiku nápojového obalu, kterou stojací sáčky nabízejí. Flexibilní obalové řešení přináší výhody i výrobcům nápojů a balení. Obaly dosahují v porovnání s klasickým balením v lahvi či plechovce nesrovnatelně nižší hmotnosti. K výrobě sáčků postačí při stejném objemu náplně méně materiálu. Hlavním benefitem jsou vzhledem k nižší hmotnosti nižší přepravní náklady a možnost přepravit více kusů ve stejném prostoru.
Kromě toho spotřebitelé dnes více než kdy jindy dbají na dopad produktů na životní prostředí. A právě stojací sáčky na nápoje jsou k němu šetrnější, což lze využít v rámci strategie společenské odpovědnosti, a tím se odlišit od konkurence.
Stojací sáčky na nápoje umožňují výrobci ušít balení přesně na míru. Kromě tvaru a designu lze obal kvalitně potisknout. Originální možnosti nabízí zmíněné obalové řešení na prodejní ploše v merchandisingu. Zatímco lahve musí být zpravidla vystaveny v regálech, sáčky mohou být například zavěšeny, což přináší na prodejní ploše lepší oční kontakt se zákazníkem a vyšší pravděpodobnost prodeje nápoje.
V současné době se sáčky vyrábí z flexibilního PVdC (polyvinyliden chlorid) nebo EVOH (etylenvinyl alkohol). Obě varianty patří mezi levnější řešení. S růstem poptávky lze navíc očekávat inovace v požitých substrátech. Jak již bylo uvedeno, v současnosti nemohou být sycené limonády kvůli uvolňování plynů uchovávány v sáčcích, nevhodné jsou rovněž pro horké nápoje. S vylepšenými substráty lze očekávat odstranění těchto limitů.
Vzhledem k možnému vývoji materiálů je nezbytné se ujistit, zda se používaná průmyslová tiskárna bude umět změnám přizpůsobit a bude fungovat stejně efektivně i s inovovanými materiály. Jednou z technologií sloužících ke značení sáčků je bezkontaktní CIJ tiskárna, která je schopna zvládnout jak vysokou rychlost plnicí linky, tak potisk různých velikostí obalů. Pokud výrobce balí více variant produktů, můžete profitovat z řešení, které zajistí značení několik různých obalových materiálů bez smazávání potisku během výroby nebo po ní. Důležitou roli hraje použití správného inkoustu. Vhodný je například černý LINX PE inkoust 1130. CIJ tiskárna je dodávána s funkcemi odpovídajícími aktuální potřebě. Vzhledem k možnosti další modernizace je připravena pro případné změny podle požadavků výroby.
Alternativním bezkontaktním řešením je laserová technologie, která je schopna značit většinu plastových materiálů. Z ekonomických důvodů je laserové značení ideální volba, neboť nepotřebuje spotřební materiál, čímž se výrazně snižují provozní náklady na značení.
Více informací o značení výrobků a obalů získáte například u společnosti BOTTLING PRINTING na www.bottlingprinting.cz.