
Značení lze od 1. ledna používat výhradně na záklopkách, resp. šroubových uzávěrech. Na horní kruhové ploše záklopky/šroubového uzávěru je natištěna výseč ze známého loga Vína z Moravy, vína z Čech v podobě skleničky v národních barvách. Logo na horní části kapsle se může používat jen v barevném provedení na bílém podkladu. Maximální výška loga je 16 mm.
Na boční stranu záklopky mohou vinaři natisknout svá loga, grafiku či název vinařství nebo plochu nechat jednobarevnou bez potisku. Také boční část šroubovacího uzávěru může zůstat bez potisku nebo se zde může umístit logo či název vinařství.
Cílem je ochrana tuzemských vín
Cílem projektu je podle Vinařského fondu a Svazu vinařů podpora a ochrana moravských a českých vín a jejich výrobců proti nekalým praktikám, které se bohužel dějí a proti nimž se vinařské instituce snaží různými opatřeními bojovat. Podle průzkumů veřejného mínění vnímají spotřebitelé ve srovnání se zahraničními moravská a česká vína jako kvalitnější. Jednotné značení jim dá zřetelnou garanci původu vína, ulehčí jim tedy výběr preferovaných moravských a českých vín před zahraničními, a zvláště před těmi, která se na první pohled jako moravská a česká tváří.
Vinař, který se rozhodne použít nové logo a podpisem licenční smlouvy s Vinařským fondem garantuje původ svých vín i hroznů, se pod rizikem přísných sankcí zavazuje podávat o původu vína spotřebiteli pravdivé informace. „Na konci ledna bylo aktuálně uzavřeno 15 smluv, zájem je konstantní „ říká Pavel Večeřa z Vinařského fondu a dodává: „V případě, že má vinař s Vinařským fondem již uzavřenou licenční smlouvu k ochranné známce Vína z Moravy, vína z Čech, uzavírá pouze dodatek, neplatí nic. Pokud uzavírá i původní licenční smlouvu, zaplatí poplatek 100 Kč.“
Logo usnadňuje spotřebiteli orientaci
Miroslav Kovács z Vinařství Víno Jarmila nové značení vítá. „Čím konkrétněji je jakýkoliv výrobek identifikovatelný a popsaný, tím lépe. Sám se na to dívám z pohledu spotřebitele. Preferuji koupi výrobků českého původu. Tento graficky jednoznačný prvek snadno a rychle zákazníka zorientuje. Nemusím složitě pročítat texty, vidím vlaječku a je mi to jasné.“ Jediné, o čem by ještě zapřemýšlel, je umístění symbolu. „Ze zákona je dáno, že údaje pro spotřebitele, které výrobek popisují a jednoznačně identifikují, mají být umístěny v jednom zorném poli. Proto bych tento symbol české vlajky umístil do tohoto jednoho zorného pole, a tím u vína bývá většinou zadní etiketa.“
Přední etiketa či záklopka je podle Miroslava Kovácse mnohdy záležitostí firemní image, kam někdy není příjemné zasahovat. Například ve vinařství Víno Jarmila mají vrchní část zátky bez záklopky, a to proto, aby vynikl motiv na skleněném uzávěru. „Vše má však své řešení a v tomto případě má jednoznačná a rychlá informace o původu výrobku prioritu,“ věří Miroslav Kovács.
Ne všichni vinaři možnosti nového značení plánují využít. „Myslím, že podobné logo současné problémy nevyřeší. Nehodí se nám do současného designu vín. Až bude značení povinné, tak ho budeme samozřejmě akceptovat,“ říká Jiří Hort z Vinařství Hort Znojmo.
Všichni se shodují, že důležitý bude systém kontroly dodržování pravidla používat výhradně tuzemské hrozny. „Systém kontroly bude obdobný jako doposud v případě licenční smlouvy Vína z Moravy, vína z Čech. Pokud dojde k porušení daných podmínek, hrozí příslušná finanční sankce, případně výpověď smlouvy ze strany fondu,“ připomíná Pavel Večeřa.
Dvě loga nelze na lahvích používat
Doposud používané logo Vína z Moravy, vína z Čech nebude již možné použít na lahvi vína, ale pouze na ostatních materiálech, jako jsou kartony, lepicí pásky a podobně. „Není možné souběžně používat doposud obě loga na lahvích vín. Od 1. ledna 2015 doporučujeme používat na záklopce nebo šroubovém uzávěru nové označení. Pokud však má vinařství na záklopkách či šroubových uzávěrech původní logo a lahve jsou již v distribuci, tak je používat může, ale doporučujeme postupně přejít na nové značení,“ doporučuje Pavel Večeřa.
Stávající ochrannou známku Víny z Moravy, vína z Čech uzavřelo od roku 2007 do roku 2014 106 vinařů. „Záleželo na vinaři, zda značku umístí na lahev či nikoliv; využívají se i potisky kartonu, lepicí pásky a podobně. Každopádně ji na lahev umísťovalo jen minimum vinařů,“ doplňuje Pavel Večeřa.
Jak už bylo zmíněno, datum zahájení značení je leden 2015, odkdy bude možné vína s tímto jednotným značením uvádět do oběhu. Vinaři se však mohou ke značení podle svým možností a preferencí připojit kdykoli později. Cílem Svazu vinařů je prosazení jednotného značení jako povinnosti – podobně, jako je tomu v Rakousku nebo na Slovensku. Takovou povinnost je však nutné zapracovat do vinařské legislativy. V současné době Svaz vinařů tuto možnost projednává s příslušnými orgány státní správy, ale její zavedení je reálné až v horizontu několika let. Proto vznikl plán dobrovolného značení, který lze realizovat prakticky okamžitě. Projekt má ambice co nejmasivnějšího rozšíření a zapojení většiny vinařů a vinařských firem.
Adriana Weberová