logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Jednotné značení garantuje původ vína

25. února 2015
Nezařazené 0
1951
Jednotné značení garantuje původ vína

Značení lze od 1. ledna používat výhradně na záklopkách, resp. šroubových uzávěrech. Na horní kruhové ploše záklopky/šroubového uzávěru je natištěna výseč ze známého loga Vína z Moravy, vína z Čech v podobě skleničky v národních barvách. Logo na horní části kapsle se může používat jen v barevném provedení na bílém podkladu. Maximální výška loga je 16 mm.

Na boční stranu záklopky mohou vinaři natisknout svá loga, grafiku či název vinařství nebo plochu nechat jednobarevnou bez potisku. Také boční část šroubovacího uzávěru může zůstat bez potisku nebo se zde může umístit logo či název vinařství.

Cílem je ochrana tuzemských vín

Cílem projektu je podle Vinařského fondu a Svazu vinařů podpora a ochrana moravských a českých vín a jejich výrobců proti nekalým praktikám, které se bohužel dějí a proti nimž se vinařské instituce snaží různými opatřeními bojovat. Podle průzkumů veřejného mínění vnímají spotřebitelé ve srovnání se zahraničními moravská a česká vína jako kvalitnější. Jednotné značení jim dá zřetelnou garanci původu vína, ulehčí jim tedy výběr preferovaných moravských a českých vín před zahraničními, a zvláště před těmi, která se na první pohled jako moravská a česká tváří.

Vinař, který se rozhodne použít nové logo a podpisem licenční smlouvy s Vinařským fondem garantuje původ svých vín i hroznů, se pod rizikem přísných sankcí zavazuje podávat o původu vína spotřebiteli pravdivé informace. „Na konci ledna bylo aktuálně uzavřeno 15 smluv, zájem je konstantní „ říká Pavel Večeřa z Vinařského fondu a dodává: „V případě, že má vinař s Vinařským fondem již uzavřenou licenční smlouvu k ochranné známce Vína z Moravy, vína z Čech, uzavírá pouze dodatek, neplatí nic. Pokud uzavírá i původní licenční smlouvu, zaplatí poplatek 100 Kč.“

Logo usnadňuje spotřebiteli orientaci

Miroslav Kovács z Vinařství Víno Jarmila nové značení vítá. „Čím konkrétněji je jakýkoliv výrobek identifikovatelný a popsaný, tím lépe. Sám se na to dívám z pohledu spotřebitele. Preferuji koupi výrobků českého původu. Tento graficky jednoznačný prvek snadno a rychle zákazníka zorientuje. Nemusím složitě pročítat texty, vidím vlaječku a je mi to jasné.“ Jediné, o čem by ještě zapřemýšlel, je umístění symbolu. „Ze zákona je dáno, že údaje pro spotřebitele, které výrobek popisují a jednoznačně identifikují, mají být umístěny v jednom zorném poli. Proto bych tento symbol české vlajky umístil do tohoto jednoho zorného pole, a tím u vína bývá většinou zadní etiketa.“

Unbenannt-1

 

 

 

 

 

Přední etiketa či záklopka je podle Miroslava Kovácse mnohdy záležitostí firemní image, kam někdy není příjemné zasahovat. Například ve vinařství Víno Jarmila mají vrchní část zátky bez záklopky, a to proto, aby vynikl motiv na skleněném uzávěru. „Vše má však své řešení a v tomto případě má jednoznačná a rychlá informace o původu výrobku prioritu,“ věří Miroslav Kovács.

Ne všichni vinaři možnosti nového značení plánují využít. „Myslím, že podobné logo současné problémy nevyřeší. Nehodí se nám do současného designu vín. Až bude značení povinné, tak ho budeme samozřejmě akceptovat,“ říká Jiří Hort z Vinařství Hort Znojmo.

Všichni se shodují, že důležitý bude systém kontroly dodržování pravidla používat výhradně tuzemské hrozny. „Systém kontroly bude obdobný jako doposud v případě licenční smlouvy Vína z Moravy, vína z Čech. Pokud dojde k porušení daných podmínek, hrozí příslušná finanční sankce, případně výpověď smlouvy ze strany fondu,“ připomíná Pavel Večeřa.

Dvě loga nelze na lahvích používat

Doposud používané logo Vína z Moravy, vína z Čech nebude již možné použít na lahvi vína, ale pouze na ostatních materiálech, jako jsou kartony, lepicí pásky a podobně. „Není možné souběžně používat doposud obě loga na lahvích vín. Od 1. ledna 2015 doporučujeme používat na záklopce nebo šroubovém uzávěru nové označení. Pokud však má vinařství na záklopkách či šroubových uzávěrech původní logo a lahve jsou již v distribuci, tak je používat může, ale doporučujeme postupně přejít na nové značení,“ doporučuje Pavel Večeřa.

Stávající ochrannou známku Víny z Moravy, vína z Čech uzavřelo od roku 2007 do roku 2014 106 vinařů. „Záleželo na vinaři, zda značku umístí na lahev či nikoliv; využívají se i potisky kartonu, lepicí pásky a podobně. Každopádně ji na lahev umísťovalo jen minimum vinařů,“ doplňuje Pavel Večeřa.

vino sroub web

Jak už bylo zmíněno, datum zahájení značení je leden 2015, odkdy bude možné vína s tímto jednotným značením uvádět do oběhu. Vinaři se však mohou ke značení podle svým možností a preferencí připojit kdykoli později. Cílem Svazu vinařů je prosazení jednotného značení jako povinnosti – podobně, jako je tomu v Rakousku nebo na Slovensku. Takovou povinnost je však nutné zapracovat do vinařské legislativy. V současné době Svaz vinařů tuto možnost projednává s příslušnými orgány státní správy, ale její zavedení je reálné až v horizontu několika let. Proto vznikl plán dobrovolného značení, který lze realizovat prakticky okamžitě. Projekt má ambice co nejmasivnějšího rozšíření a zapojení většiny vinařů a vinařských firem.

Adriana Weberová

 

 

 

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required