
Nedostatky v provedení strojově čitelných symbolů u mléčných výrobků jsou převážně způsobeny lesklostí podkladových materiálů (nejčastěji kelímků). V současnosti velmi žádané obalové materiály typu shrink sleeve (smrštitelné etikety umožňující využití celého povrchu obalu pro marketingové účely) se vyznačují vysokým leskem. Z tohoto důvodu mohou mít tmavé čáry standardního symbolu EAN-13/EAN-8 sníženou schopnost pohlcovat světelný paprsek skeneru, a symbol je pak hůře dekódovatelný. Současně zde v důsledku výrobního procesu nezřídka dochází k deformaci vlastního povrchu podkladu, což také vede k problematickému dekódování symbolů.
Kontrola výrobků, nikoli prázdných obalů
Většina zboží v sortimentu ovoce a zeleniny je označována samolepicími etiketami s čárovými kódy realizovanými termotransferovým tiskem. Kvalitní provedení symbolů je závislé na precizním nastavení tiskárny a na čistotě tiskové hlavy. Pokud nejsou tyto předpoklady splněny, pak opět dochází k problémům při dekódování symbolů na prodejním místě.
Kontrole kvality čárových kódů bylo podrobeno celkem 544 produktů. Proti ostatním projektům verifikace, kde jsou vzorky k měření vybírány z databáze problémově snímatelných produktů, v tomto projektu pracovníci GS1 Czech Republic kontrolovali všechny produkty v daném segmentu.
Jednotlivé výrobky byly ke kontrole odebírány přímo na prodejní ploše, tedy tak, jak jsou odbavovány na pokladně. To je velmi důležité: při kontrole prázdných obalů pracovníci kontroly nemusejí vždy odhalit nedostatky, které vznikají po zabalení (čárový kód ve svaru, pod přehybem nebo na samém okraji obalu), případně po naplnění (snížení kontrastu u transparentních obalů). K poškození kódu rovněž může dojít jeho oděrem během balení nebo při následné manipulaci na výrobní lince.
Výrobky z privátních značek vykázaly výrazné zlepšení
Z 544 kontrolovaných výrobků požadavkům Systému GS1 neodpovídalo 152 artiklů, které nedosáhly normou požadovaného minimálního stupně kvality 1,5 (ANSI C). Výrazné zlepšení pracovníci GS1 Czech Republic zaznamenali u výrobků privátních značek (Clever, NAŠE BIO, Vocílka a MY).
Kvalitativní nárůst v této skupině produktů je patrný především z hlediska dodržování předepsané velikosti symbolů a kvality realizace obecně.
Nařízení 1169 a velikost symbolů
V důsledku implementace nařízení EU 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům většina výrobců potravin prováděla úpravy obalů. Povinné zvětšení písma mnoha textových pasáží má za důsledek negativní trend zmenšování čárových kódů, případně jejich výrazné snižování. Snižování a zmenšování čárových kódů má velký vliv na rychlost odbavení produktu pokladním terminálem.
Ve světle obecného negativního trendu, kdy se na kvalitě čárových kódů odrážejí změny designu obalů v důsledku přípravy na nařízení EU 1169/2011, je výše uvedené zjištění dvojnásob potěšující.
„Snažíme se na obal umístit všechny informace, které přikazuje nařízení EU 1169/2011. Respektujeme povinné zvětšení písma a vkládáme i tabulku nutričních hodnot (bude povinná až za dva roky). Po agentuře, která připravuje obal, požadujeme realizaci čárového kódu ve 100% velikosti. Pokud to není kvůli omezenému prostoru možné, jako maximální zmenšení připouštíme 80 %, a to až jako další krok po zmenšení obrázků, vypuštění méně důležitých informací apod.,“ vysvětluje Veronika Mejstříková, brand manager junior ze společnosti BILLA (REWE GROUP Česká republika). U výrobků mimo skupinu privátních značek pracovníci kontroly (při porovnání s verifikací z minulého roku) výraznější posun kvality čárových kódů nezaznamenali.
Aktuálně finišují další verifikace, tentokrát v maloobchodním řetězci Tesco (třetí kolo kontrol) a v Globusu (čtvrté kolo). V obou případech jde o kontrolu kvality čárových kódů u produktů, které byly pokladními terminály vyhodnoceny jako nesnímatelné.
Souvislosti: Kvalita čárových kódů na Obalku
Naléhavé téma kvality čárových kódů prezentoval tandem přednášejících Martin Böhm, vedoucí oddělení podpory pokladních systémů ve společnosti Globus ČR, a Michal Bílý, obchodní ředitel GS1 Czech Republic, na říjnovém kongresu věnovaném obalovým technologiím Obalko 2014.
Spolupráce s obchodním řetězcem Globus není náhodná: tento řetězec v loňském roce realizoval v prodejně v Praze-Čakovicích pilotní projekt samoobslužného skenování produktů přímo na prodejní ploše během nákupu – díky terminálům zapůjčeným zákazníkům.
Nakupující, zapojení do programu Scan & Go, jejichž průměrný týdenní nárůst registrací ani po roce nepoklesl, nemusejí zboží vykládat na pokladní pás a bez zbytečného čekání zaplatí ve zvláštní zóně. Pro samoobslužné skenování je samozřejmě kvalita čárových kódů kriticky důležitá.
Mikuláš Černý