logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

STOP odpadům

24. února 2015
Nezařazené 0
1849
STOP odpadům

Proti předchozímu plánu odpadového hospodářství se zde například více prolínají obecné principy soběstačnosti a blízkosti, principy znečišťovatel platí a rozšířená odpovědnost výrobce s úmyslem dodržovat evropskou hierarchii nakládání s odpady. „Rozšířená odpovědnost výrobce (EPR) je strategie, jejichž účelem je podpořit začlenění environmentálních nákladů spojených se zbožím po celou dobu jejich životního cyklu do tržní ceny výrobků. V České republice je dle tohoto principu provozován systém EKO-KOM, který pro výrobce a distributory baleného zboží zajišťuje na základě jimi poskytnutých financí realizaci zpětného odběru a využití obalových odpadů,“ vysvětluje Lukáš Grolmus, ředitel oddělení komunikace společnosti EKO-KOM. Specificky tedy nová strategie upravuje i povinnosti při zpětném odběru použitých obalů.

 

Kvantitativní požadavky na recyklaci výrazně rostou

Ve vztahu k obalům se nemění základní koncept povinností, které vyžadují, aby výrobce zajistil spotřebiteli zdarma místo pro odložení použitých obalů k další recyklaci, avšak výrazně rostou kvantitativní požadavky na tuto recyklaci. Celkové využití by mělo během pěti let vzrůst ze 70 % na 80 % obalů uvedených na trh. „Z hlediska organizace zpětného odběru obalů a s tím souvisejících nákladů jde fakticky o nutnost zvýšit tříděný sběr použitých obalů z domácností nejméně o 15 %. Tento záměr POH je zvýrazněn tím, že se nově zavádí specifický parametr minimálního povinného využití spotřebitelských obalů, tedy obalového odpadu vznikajícího v domácnostech, a to na nejméně 55 %,“ říká Lukáš Grolmus.

 

Spotřebitelé musí více třídit

Systém zpětného odběru obalů, který již patnáct let společnost EKO-KOM rozvíjí, byl od počátku orientován na přímou spolupráci s obcemi a městy při zajištění dostupné sítě třídění odpadu z domácností. Přibližně 250 tisíc barevných kontejnerů, které jsou v rámci společně provozovaného systému k dispozici spotřebitelům (z hlediska výrobců) či občanům (z hlediska obcí), je podle EKOKOMU solidní základ pro splnění nových cílů POH i očekávaných nových cílů evropských směrnic. „Faktorem, který by podniky ohrožoval z hlediska plnění obalového zákona, tedy není nedostatek potřebné infrastruktury ani její obsluha. Limitující může být pouze ochota spotřebitelů obalové odpady třídit, protože stanovený cíl 80% využití je nutné vidět ve světle skutečnosti, že aktivně dnes třídí odpad pouze 71 % obyvatel České republiky,“ upozorňuje Lukáš Grolmus. Proto bude hlavním problémem výrobců i obcí při plnění POH přesvědčit ještě více spotřebitelů k aktivnímu třídění odpadu. Vedlejším, a poměrně snadno řešitelným problémem, bude podle Lukáše Gromluse nedostatečná či nekvalitní sběrná síť, která stále přetrvává dnes již naštěstí jen v některých místech naší republiky.

 

Minimalizace odpadů je klíčová

„Podporujeme snahy ministerstva životního prostředí omezit skládkování odpadů a hledat možné formy a způsoby, jak navýšit procento druhotných surovin získaných ze spotřebitelských obalů a odpadů. V rámci našeho CSR programu Prosperita máme stanovenu jako jednu z klíčových oblastí právě minimalizaci dopadu našeho podnikání na životní prostředí. V současné době již téměř 98 % našich piv nabízíme ve vratných obalech (pivní tanky, sudy, sklo) a usilujeme o to, abychom v této oblasti dosáhli 100% recyklovatelnosti. V současné době pracujeme na přípravě projektů recyklace pivních zátek a pivních etiket. Každoročně vynaložíme několik desítek milionů korun na podporu zajištění zpětného odběru nevratných obalů.

Kateřina Krásová,
tisková mluvčí

Plzeňský Prazdroj

Adriana Weberová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required