logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Obal a přidaná hodnota

24. února 2015
Nezařazené 0
1469
Obal a přidaná hodnota

Zatímco u přepravního obalu požadujeme především synergii bezpečného obalu s naprosto funkční fixací, obal spotřebitelský by měl se zákazníkem pomocí svého designu komunikovat a pohnout ho ke koupi produktu. Je pochopitelné, že tato komunikace směrem k zákazníkovi je ovlivněna mnoha aspekty. Dnešní technologie v oblasti tisku i zušlechťování jsou na opravdu vysoké úrovní. Ne u každého typu obalu je však designér může využít. V případě balení ekologického zboží či bioproduktů prezentovaných v country krámcích by bylo užití sebeefektnější ražby ve spojení s efektovým lakováním spíše chybou než přínosem. Omezení ve využití některých progresivních zušlechťovacích metod přináší i všudypřítomná ekonomika. U běžných produktů každodenní potřeby nižší cenové relace je nadbytečný technologicky náročný obal, který by nebyl schopen cenově konkurovat podobným typů zboží.

Naprosto jiná situace však nastává při vývoji a později i výrobě obalu pro produkt, který má být pro spotřebitele něčím výjimečným, nezapomenutelným či luxusním. Další roli hraje i destinace, kde bude produkt prezentován. Zatímco na evropských trzích ražba, metalizace a efektové lakování bude vnímáno prémiově, na asijských trzích se s těmito efekty budeme setkávat i v balení ryze užitkových produktů.

Dnešní technologické možnosti kladou fantazii designéra jen minimální omezení. Přesto výrobní limity existují a vždy existovat budou, ať již ve spojení s výrobním vybavením či možnostmi materiálu. Výrobce obalů, DTP či reklamní studio musí znát nejen výrobní možnosti, ale i tato omezení. K předním výrobcům lepenkových obalů, kteří neustále experimentují ve vývoji a mají nejnovější technologické vybavení i pro výrobu luxusních obalů s vysokou přidanou hodnotou, patří společnost Model.

 

K luxusním obalům patří zlatá a stříbrná barva

Zlatá či stříbrná jsou barvy, které jsou vnímány již po staletí jako symboly bohatství, moci, tradice i konzervatismu. Zároveň jsou to barvy, s nimiž designér musí pracovat hodně opatrně, aby se výsledný efekt nezvrátil do podoby kýče. Zářivého efektu u lepenkového obalu, ať už celoplošného či pouze parciálního, lze dosáhnout několika způsoby. K nejčastějším patří kašírování metalické fólie, metalizace obarveným či neobarveným hliníkovým pigmentem s následným lakováním, přenos pigmentu z razicí fólie při horké či studené ražbě nebo tiskem motivu metalickou barvou.

Struktura částic v metalické barvě se od klasického členitého pigmentu značně liší. U metalických barev se jedná o hladké mikročástice (mikrolamely) kovu či slitin kovu v podobě tenkých malých destiček či šupin. U metalických barev je obvykle v pojidle rozpuštěn velmi jemný hliníkový nebo bronzový pigment v podobě kovového prachu. V pojidle jsou obsaženy mikrolamely hliníkových slitin (pro stříbrné barvy) nebo mikročástice ze slitin mědi a zinku (u zlatých barev). Barvy musí mít stálou konzistenci, nesmí docházet k usazování kovového pigmentu v pojidle a většinou mají proti klasickým barvám velmi omezenou spotřebu.pic 2 web

Vedle metalických (zdaleka ne pouze stříbrné a zlaté) barev patří k efektním odstínům i fluorescenční a perleťové barvy. Výsledný dojem z použití těchto barev je závislý nejen na typu a velikosti pigmentu, ale i na struktuře a kvalitě potiskovaného materiálu, který by měl mít uzavřený povrch, aby byl co nejhladší, bez lesku nebo s leskem omezeným (vhodné jsou především matné povrchy).

 

Ražba horká, studená, reliéfní i hladká

Vysokou přidanou hodnotu dodává obalům ražba. S ražbou se lze setkat ve stále větším měřítku u obalů na dražší typy alkoholu, čokolády a cukrovinek. Ražba nechybí ani u obalů na cigarety, parfumerii či některé další typy drogistického zboží.

Kvalitu ražby ovlivňují vedle kvalitního provedení a přesnosti seřízení razicích nástrojů i vlastnosti raženého materiálu. Tedy především tvarovatelnost lepenky, její stabilita, stejnoměrnost tloušťky a obsah vlhkosti v materiálu. K ražení se nejlépe hodí papíry a lepenky vyrobené z dlouhých vláken s vyšším obsahem vlhkosti. Reliéfní ražbu v podobě slepotisku na kvalitní lepence není často nutné doplňovat ani náročnějším vícebarevným potiskem. Luxusního vjemu může být dosaženo pouhou kvalitou vlastní ražby na kvalitním substrátu. Razit lze štočky (obvykle mosaznými) přímo při výrobě lepenkového obalu, tedy při výseku. K největším dodavatelům vysekávacích/planžetových nástrojů patří v ČR firmy Marbach a Kaňák.

K významnému zatraktivnění obalů slouží ražba přes metalickou fólii. Při dekoraci obalů se upřednostňuje používání fólie s nosičem na rozdíl např. od uměleckého knihařství, kde se lze setkat i s fólií bez nosiče. Nabídka z hlediska designu fólií je na trhu velice pestrá – od hladké fólie přes metalizované lakované fólie s rozličnou mírou lesku včetně matných povrchů až po fólie s vizuálními efekty – perleťový lesk, difrakční povrch či holografické fólie. K největším výrobcům fólií patří společnost KURZ.

Princip horké ražby ražebními fóliemi spočívá v přenesení barvy na potiskovaný materiál tlakem formy. K ohřevu obvykle slouží speciální deska, na kterou je forma připevněna. Ohřev se obvykle realizuje elektricky. Tímto způsobem dojde k vyhřátí formy na potřebnou teplotu a tlakem vyvýšeného reliéfu se ražební fólie přitlačí k raženému materiálu. Fólie se skládá z více vrstev; působením teploty se oddělí část barevné vrstvy s adhezivem a přilepí se na ražený materiál. Horká ražba působí při aplikaci metalických fólií opravdu impozantním dojmem. Má však i nevýhodu, je finančně poměrně náročná. Dnes může designér horkou ražbu alternovat ražbou studenou, která také využívá fólie. Horkou ražbu 100% nenahrazuje, často se s ní naopak dosahuje odlišných výsledků s jiným, často dokonce realističtějším vjemem. K průkopníkům studené ražby na skládačkových obalech patří v ČR společnost TOP TISK, která používá technologii Prindor na ofsetovém stroji Man Roland. Inline Foiler Prindor je instalován na druhé a třetí tiskové jednotce. Na první jednotce dochází k aplikaci speciální adhezivní barvy, která je aplikována na potiskovaný substrát v místech vybraných v grafice pomocí běžné tiskové desky. Fólie je u druhé tiskové jednotky zaváděna do jednotky ze strany nakladače. Struktura fólie pro studenou ražbu je obdobná jako u fólie pro horkou ražbu, rozdíl je pouze ve složení dělicí vrstvy. Metalická část je zastudena aplikována na adhezivní barvu, po aplikaci následuje tisk a lakování.

V současné době studenou ražbu využívá i společnost Grafico. Místo Prindoru však společnost zakoupila modul FoilStar, který je instalován na ofsetovém stroji Heidelberg.

 

Lakování ve všech pádech

Vedle impregnace a vrstvení patří natírání, trochu zjednodušeně řečeno lakování, k nejběžnějším způsobům povrchových úprav papíru či lepenek. Lakovat lze matově i s vysokým leskem, celoplošně či pouze parciálně. Vrstvu, a tím i výsledný dojem ovlivňuje i způsob, jímž se lakování provádí – bezkonkurenčně největší možnosti z hlediska tloušťky nánosu přináší sítotiskové technologie. Proti klasickému ofsetovému lakování může být nanášená vrstva UV sítotiskového laku až 10x silnější, a lesk tedy mnohem brilantnější. Vlastní lesk laku však nemusí být závislý pouze na tloušťce vrstvy; často je spíše ovlivněn složením laku. Dnes jsou trendovou záležitostí především UV laky, jimiž lze dosáhnout až o třetinu vyššího lesku než při lakování disperzním lakem.

K progresivním způsobům patří efektové lakování, které umožňuje docílit ať již vizuálních nebo strukturovaných efektů. Výrazným vjemem se vyznačuje tzv. pomerančová kůra; vytváří se kombinací UV a hybridních laků.

Výrazného prostorového vjemu různé struktury včetně aplikace glitterů lze dosáhnout i digitálně. Řešením pro luxusní obaly je použití technologie SCODIX, kterou v ČR dodává společnost DATALINE. Touto technologií je možné tisknout na obaly motivy od vlasových linií až po 3D imitace kapek. Navíc benefit proti klasickým analogovým technologiím je v tom, že nejsou zapotřebí žádné tiskové formy.

Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required