
Absolutním vítězem (Best in Show) a zároveň vítězem podkategorie kombinací tiskových technologií se stala britská společnost Multi Labels za etiketu láhve whisky The Irishman Single Malt. Porota ocenila celkový umělecký dojem a design s použitím desetibarvového tisku s reliéfem, horkou ražbou zlatou fólií, lakem, flexotiskem a sítotiskem.
Ceny se udílely ve čtyřech skupinách/kategoriích, přičemž první dvě z nich měly několik podkategorií. Skupina / kategorie A je věnována marketingovým řešením z pohledu konečného uživatele, a její podkategorie jsou tedy členěny podle typu výrobku.
Bohéma Alfonse Muchy
V podkategorii vín a zároveň celé kategorii zvítězila australská společnost Collotype Labels – Griffith s etiketou na lahvi De Bortoli Wines – La Bohème s použitím motivu Alfonse Muchy, tedy asociace mezi operou, uměleckou bohémou a Českem. Motiv je vytištěn šestibarevně ofsetovou litografií s polomatně (saténově) lakovaným povrchem. Zároveň tato společnost získala cenu za etiketu na víno Pocketwatch Cabernet Sauvignon.
V alkoholických nápojích byla oceněna francouzská Litho-Bru SA. za etiketu se zrcadlovým efektem na Rémy Martin Coupe Shanghai. V potravinářských výrobcích zvítězila řecká Cabas S.A. za Rhyton – Cretan Thyme Honey. V kosmetických výrobcích vyhrála turecká Doga Etiket za Elsève Huile Extraordinaire, ve farmaceutických indická
Pragati Pack za OrthoZen v balení 500 ml. V podkategorii booklet etiket nejvíce upoutala italská Arca Etichette za etiketu na výrobku Pivetti Impasta & Vinci 2013. V promočních etiketách zvítězila britská Multi Labels za etiketu na lahvi alkoholu Printers Proof Gin. Podkategorie Hry s etiketami měla vítěze dva: švýcarský Permapack za I Am Deo Roll-on v balení 50 ml a rakouský Marzek Etiketten + Packaging za meruňkovici Cserszegi Pálinka.
Překvapivá kvalita tureckého tisku
Ve skupině tiskových technologií (B) se ceny udělovaly za flexotisk, rotační hlubotisk, sítotisk, digitální tisk a kombinaci tiskových technologií. Za flexotisk získala cenu belgická společnost St. Luc Labels & Packaging za láhev The King’s Ginger, za rotační hlubotisk turecká společnost Çiftsan Etiket za Carjen Hand & Body Cream Moisturizing. Stejná společnost dostala cenu za sítotisk – opět na kosmetickém výrobku, v tomto případě Imaj Hair Gel Hardest v balení 750 ml. V oblasti digitálního tisku byla oceněna dánská společnost Flexiket A/S za Chorizo med Jalapeño. A konečně cenu za kombinaci tiskových technologií si odnesla britská společnost Multi Labels Ltd. za etikety na lahvích whisky The Irishman Single Malt.
Bodovali i Poláci
Kategorie C je určena pro etikety bez lepu. Zde si cenu odnesla polská společnost Masterpress S.A. za rukávové (sleeve) etikety limitované edice The Future piva Heineken s použitím zlaté a stříbrné, devítibarevného hlubotisku a UV flexotisku. Poslední kategorie D je udělována za inovace a loni ji získala německá Schreiner Group za papírovou booklet etiketu Pharma-Tac Plus, určenou k vícejazyčnému označení infuzních lahví, se dvěma oddělitelnými částmi, tepelným indikátorem, ochranou proti UV záření i falšování, otěruvzdorností a kroužkem pro zavěšení infuzní láhve.
Porotě předsedal Angličan Mike Fairley, přední specialista a autor encyklopedie o etiketách, podle něhož výroba některých ze soutěžních etiket vyžadovala až dvanáct výrobních kroků. Mezi členy poroty byl v letošním roce i Bernard Plat, bývalý předseda francouzského Národního svazu výrobců samolepicích etiket UNFEA.
FINAT je organizace šesti set dodavatelů samolepicích etiket a dalších firem z 50 zemí světa založená v roce 1958 v Paříži a sídlící v nizozemském Haagu.
Miroslav Dočkal