Vhodný výběr konstrukce, materiálu, tiskové techniky, snadná montáž, respektování rozměrového či hmotnostního omezení, případně zohlednění všech dalších výrobních limitů v návaznosti na ekonomiku – to je jen část technických úvah, které se musí při vývoji displeje řešit. Displej je obvykle nestandardní záležitost, konstrukce tedy většinou vychází z podstatně jiných základů než standardní konstrukce obalů podle FEFCO (či jiného) katalogu.
Stojan by měl vyvolat emoce
U displeje hraje velikou roli jeho nezaměnitelný vzhled. V celkovém designu musí být zapojena jak grafická, tak i strukturální stránka. Koncept designu obvykle vychází z designu prezentovaného produktu. Oba designy by měly být v určitém souladu. Podobně jako obal, i prezentační stojan komunikuje se zákazníkem a nabízí mu určitý příběh, který podporuje zájem o nabízený produkt. Téma příběhu může nabízet i sama konstrukce (např. stojany na nápoje ve tvaru láhve atd.). Při každém návrhu ve světě obalového designu je důležitý wow efekt. Nicméně právě u displejů je s ním potřeba zacházet velmi opatrně. Design stojanu by měl vyvolat zájem, nadšení a další podobné emoce, nicméně stále je potřeba si uvědomovat, že nesmí na druhou stranu nikdy svou originalitou přebít zájem o vlastní výrobek. S tím souvisí i tzv. přehledný, srozumitelný design, který nekomunikuje jen sám za sebe. Neméně důležité je i umístění displeje v prodejně. Atraktivní a výrobně kvalitní provedení displeje přímo dotváří i celkovou atmosféru prodejny či její části. Aby tuto atmosféru zákazník vnímal pozitivně, je nutné dodržování vizuálního stylu a značky v místě prodeje.
Jak umocnit smyslové vnímání
Displej by měl nejen nabízet hodnotu produktu, případně poskytovat i další doprovodné informace, ale měl by zapojovat do komunikace v co největší míře zákazníkovy smysly. Již před pár lety na veletrhu Drupa vzbudila oprávněný zájem prezentace displejů s benefity od společnosti Panther Packaging. Novinkou tehdy bylo zakomponování prvků probouzejících další vjemy, účelem bylo nabuzení pozitivních asociací k produktu spojených se značkou. Již podle názvu jednotlivých displejů si zákazník mohl určitou představu udělat – SEE, SMELL, TASTE a TransPanther – RFID. V SEE displeji byla zakomponována obrazovka s reklamními šoty produktu, docházelo zde tedy ke zdvojnásobení vizuálního vjemu. SMELL displej byl určen jako inspirace jak pro potravináře, tak pro výrobce a dodavatele parfumerie. Zde byl prezentován jako displej s jablkem. V displeji je zakomponováno aroma, které se po stlačení grafiky na jablíčku začalo uvolňovat do prostoru. TASTE displej se později stal průkopníkem v možnostech využití prezentace v podobě promotion nabídky tekutých produktů. Na stánku společnosti bylo použito balení do bag in box obalů. Ochutnávku zboží lze v tomto případě realizovat pouhým uvolněním ventilu, který u bag in boxů slouží jako výpustný otvor. Výhodou je právě použití ventilu, který po použití produkt opět uzavírá, takže u něj nedochází k oxidaci. TransPanther – RFID displej pružně reaguje na předpokládané budoucí potřeby značení a snímání objektů. Technologie integrace transpondéru přímo do vlnité lepenky během výrobního procesu je firmou patentována. Transpondér byl vestavěn mezi krycí a zvlněnou vrstvu, není tedy viditelný ani z vrchní, ani ze spodní strany materiálu. Toto umístění zároveň slouží k ochraně RFID čipu před poškozením. Vzhledem k tomu, že RFID není na obalu snadné identifikovat, stává se významnou ochranou produktu před zcizením apod.
Využít lze propustné fólie, interakci i art aplikace
Vývojáři však nezahálejí a snaží se dál zapojovat zákazníka do příběhu produktu pomocí dalších moderních technologií. K velmi atraktivním počinům patří spojení prezentačního či prodejního displeje s holografickým videem či dalšími interakčními metodami. V některých případech je realizována prezentace pomocí celého stojanu – za použití projekční propustné fólie různého tvaru i velikosti. Projekční fólie je nalepena na skleněném stojanu a je natočena na promítací video. Po nasvícení z jedné strany propustí fólie světlo skrze materiál na své druhé straně. Tímto efektem může zákazník např. u floor displeje ve tvaru postavy v životní velikosti získat dojem, že se jedná o skutečného člověka, který na něho hovoří.
Podobně jako na obalu, tak i na displeji lze využít velkých aplikačních možností chytrých telefonů. I když jsou v současnosti zvláště na tiskovinách či obalech využívány v hojné míře QR kódy, při prezentaci lze využít velmi atraktivní technologii pomocí AR (Augmented Reality, rozšířená realita) kódů. AR vytváří obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. AR kód je ve tvaru speciálního typu piktogramu (marker), po jeho sejmutí chytrým telefonem příslušnou aplikací nebo web kamerou z počítače dojde k detekci obrazu na displeji a spuštění příslušné předem naprogramované 3D animace. V České republice se zatím AR kódy na displejích ve větší míře neuplatňují, nicméně na obalech již ano. Jedním z průkopníků byl i energetický nápoj v plechovce Big Shock.
Interaktivní stojan umí vytisknout recept
Již 20 let je na našem trhu společnost DAGO, která nabízí full service v oblasti POP reklamy. Vedle klasických vnitřních i venkovních POP médií společnost má ve svém portfoliu i speciální interaktivní POP média. Mezi ně patří především digital signage, hardwarová a softwarová řešení, různé typy speciálních POP LCD a plazmových monitorů včetně multimediálních přehrávačů, dotykové obrazovky, speciální projektory, flash přehrávače včetně pamětí, zabezpečovací systémy, rozšířená realita, vývoj obsahu (videospoty, smyčky, kombinace dynamických a statických prezentací), další high-tech technologie (EL fólie, ink paper, LED systémy a další). Mezi poslední realizované projekty této společnosti můžeme zařadit například interaktivní stojan pro výběr míchaných drinků na prodejně Tesco v Letňanech. Zákazník má možnost volby drinku na dotykové obrazovce. Zařízení mu vytiskne recept, který mu ukáže ingredience, které si může v prodejně zakoupit a v klidu domova si pak drink namíchá. V případě, že si chce návod na sestavení drinku vzít domů, LCD mu povoluje odeslat recept na zvolený e-mail.
Iluze ve spojení s pohybem i vizualizací
Moderní typy progresivních technologií nabízí například společnost SCREENRENTAL. Mezi nabízené technologie, které lze použít ve spojení s prezentací produktu, patří využití jedinečného 3D displeje Dreamoc od dánského výrobce, jehož firmu na našem trhu zastupuje. 3D displej nabízející možnost zobrazení holografického videa ve volném prostoru v kombinaci s reálným produktem. Animaci lze zcela přizpůsobit značce i firemním barvám. Pro zviditelnění produktu se využívá vlastností LED osvětlení s vysokým jasem. Na trhu lze pořídit trojstranný holografický displej, který umožňuje kombinaci fyzického objektu s 3D holografickým videoobsahem. Je navržen pro menší předměty – klenoty, parfémy, hodinky, hračky, mobilní telefony a mnohé další.
Další možností je první čtyřstranný holografický 3D displej od Realfiction. Je navržen pro instalaci ve volném prostoru tak, aby se publikum mohlo pohybovat okolo něj, celých 360°. Stejně jako u ostatních digital signage displejů Dreamoc je možné vložit reálný produkt přímo do displeje. V kombinaci s 3D holografickým videem je pak možné výrazně podpořit propagovaný produkt. Holografická prezentace v 3D displeji Dreamoc byla navržena, zrealizována a využita pro podporu prodeje nové čokolády Milka Caramel. Spojením reálné čokolády a 3D animace vznikl opravdu poutavý výsledek s eye catching efektem.
Jana Žižková