Přestože si soutěž uchovává svůj mezinárodní charakter (letos soutěžilo 734 prací ze 42 zemí světa od Brazílie přes Thajsko až po Rusko), všechna ocenění získali čeští a slovenští obaloví designéři. Vedoucího poroty Jana Činčeru poněkud zklamala kolekce čínských prací, u níž očekával více práce s papírem v tradičním duchu.
Take away nejen z fastfoodu
Tématem letos bylo TAKE AWAY. Pojem spojovaný především s konzumem a fastfoody zde byl, jak porotu mile překvapilo, pojat šířeji ve svém významu „s sebou“, tedy jako obal, v němž si něco odnášíme například z obchodu či restaurace domů. Šlo proto zejména o obaly potravin a nápojů, ale nejen o ně. Pětičlennou porotu tvořili Lenka Žižková, Lubica Kulomberová, Pavel Masopust, Petr Novotný a Jan Činčera, který byl tradičně jejím předsedou. Každý obal hodnotila z hlediska inovativnosti, kreativity, funkčnosti, snadné manipulace, konstrukční nápaditosti a originality. Porota konstatovala, že studenti pracují se stále větším množstvím nových technologií, které jim dovolují čím dál větší propracovanost.
Sál byl zcela zaplněn zhruba dvěma stovkami lidí, z nichž naprostou většinu tvořili mladí designéři. Absolutní vítěz se letos omluvil surfováním v Portugalsku, takže cenu za něj převzala jeho kolegyně. Slavnostní večer moderoval Jakub Foll ve velmi netradičním pojetí, které zahrnovalo i závěrečnou „hlášku“, podle níž se buď vrátíme zpět k přírodě a stromům, nebo budeme dál balit a zahyneme.
Lepenka i peníze od sponzora
Hlavním partnerem akce je od počátku společnost Model Obaly, která účastníkům rovněž zdarma poskytuje vlnitou lepenku na jejich návrhy (pro které mohou ovšem využít i hladkou lepenku a papír), vítězi v kategorii Studentů vysokých škol a designérů do 30 let věnuje 30 000 Kč a jednomu ze soutěžících umožní třítýdenní honorovanou stáž ve svém opavském provozu.
Čtyřicet nejlepších prací letošního ročníku soutěže bylo prezentováno v katalogu soutěže a od 4. června do 4. července vystaveno v Galerii Czechdesign.
Kategorie VŠ studentů a designérů do 30 let
1. místo: Eat your Food, Grow a Plant, Save a Planet /hlavní foto/
Michal Marko (Slovensko), Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, ČR
Kromě odnesení jídla nabízí v druhém plánu miska na potraviny z biodegradovatelného materiálu využití jako nádoba pro zasazení semínek. Semínka rostlin jsou ukryta pod etiketou a po vyklíčení mohou být spolu s nádobou zakopána do země. Koncept misky, která slouží jen k přenesení jídla, je v tomto případě protažen dál, až k růstu nové rostliny. Člověk si neodnáší jen jídlo, ale také budoucnost. Je motivovaný k pokračování příběhu. Kde jiné obaly končí a škodí, tento začíná.
Petra Vlčková, ČVUT Praha, ČR
Pečlivě vystavěný materiál, který má hygienickou odolnost a pevnost, je přesně přizpůsoben účelu, který nádoba má – bezpečnému sběru injekčních stříkaček. Grafická úprava sběrného boxu pro adiktologické pracovníky je zcela jasně zřetelná a propracovaná ke svému použití i přiměřená k tomu, v jakém prostředí se obal pohybuje. Designérka se neštítila nepopulárního úkolu, analyzovala situaci a vyřešila ji.
3. místo: Pouzdro na cesty PICKPOKET
Ondřej Elfmark, Jakub Lekeš, ČR
Příběh obalu má zvláštní osamělou poetiku. Začíná v okamžiku, kdy si koupíte jídlo, a pokračuje dál do momentu, kdy si doma z obalu uděláte intimní zátiší, jakousi zahrádku, v které nechybí květina ani virtuální propojení s někým blízkým. Z jídla se stává rituál, vysoce estetický zážitek podobný čajovému obřadu.
Cena CZECHDESIGN, zBistři
Barbora Moravová, Adrian Jansa, UJEP Ústí nad Labem, ČR
Obal reaguje na běžnou vizuální a obalovou všehochuť bister a dalších prodejen rychlého občerstvení. Je elegantním řešením s vkusným grafickým zpracováním. Kompaktní obal se ve chvíli změní v prostornou misku vhodnou ke konzumaci jídla v parku či venku na lavičce. Celkový požitek podtrhuje i vtipná jazyková hříčka. Provizorní jídelní miska je jednoduše uzavřena párátkem, které je možné po jídle podle potřeby využít.
Cena poroty
Ber rybu
Zuzana Jirkalová, ČVUT Praha, ČR
Jednoduchý minimalistický obal, který ctí zaběhlou funkci transportu akvarijních rybek, a zároveň řeší nepraktičnost a složitost jejich přenosu. Díky fixaci igelitového pytlíku za uzel v obalu z třívrstvé lepenky se stává transport rybek pohodlnějším a praktičtějším. Obal je nenáročný a snadno reprodukovatelný a rybky i jejich majitelé spokojení.
Cena Slovenského centra dizajnu
Frisbeer
Šimon Kern (Slovensko), UJEP Ústí nad Labem, ČR
Problém take away obalů je, že po použití okamžitě ztrácejí hodnotu. Papírové „nosítko“ z hladké pevné lepenky umožňuje pohodlně odnést tři kelímky v jedné ruce a následně se promění v jednoduchý a zábavný létající talíř. Výřezy slouží k uchopení a umístění pohárů a zároveň jsou hlavním aerodynamickým prvkem, bez kterého by talíř nelétal.
Kategorie studentů středních a vyšších odborných škol
1. místo
Pojď!
Anna Navrátilová, VOŠ Hellichova Praha, ČR
Cestovní obal na jednu porci psího krmiva a vody je přímo esencí TAKE AWAY. Řeší problém situace, kdy pes doprovází majitele mimo domov a je nutné vzít mu s sebou na cesty i krmení. Model obalu je zpracovaný na profesionální úrovni, velmi přesvědčivý, graficky vyvážený. Obal je přenosný, skladný a potom znovupoužitelný.
2. místo
S sebou přímo z Asie
Andrea Bimková, Střední škola průmyslová a umělecká Hodonín, ČR
Jednoduchý přířez, který slouží k odnesení standardní plastové misky z čínského bistra, překvapivě vytvoří tvar pagody, symbol asijské kultury.
3. místo
Shoe Cabinet
Kateřina Hrubá, VOŠ obalové techniky Štětí, ČR
Pokud si chcete zachovat boty v nějakém tvaru, není klasický botník ideální volbou. Obal Shoe Cabinet povyšuje běžnou krabici na boty na luxusní držák, který díky svému rozložení na dvě části poskytuje bezpečné místo pro luxusnější kousky obuvi. Z rozložených krabic je také možné sestavit samotný botník nebo se mohou zavěšené využít k odkládání dalších věcí. Z běžné krabice se tak stává něco dalšího, co je nejen použitelné, ale také praktické a hezké.