logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Kam míří nápojové obaly v USA?

3. listopadu 2014
Nezařazené 0
1321

Severoamerický nápojový průmysl dosáhne do roku 2015 podle očekávání ročního objemu 26,3 miliardy USD. Plasty budou tvořit 40 % materiálů nápojových obalů, nejběžnějším typem obalu budou lahve s 55% podílem. Tyto podíly se zřejmě v příštích deseti letech výrazně nezmění.

 

Vyšší, tenčí, lesklejší i rýhované

Nové velikosti a tvary obalů pomohou spotřebitelům k lepší manipulaci s obalem i kontrolou dávkování, některé vycházejí vstříc specifickým spotřebitelským skupinám. Vyšší a tenčí obaly vyniknou mezi jinými plechovkami a lahvemi na regále. Rozšířením a úpravou pitných otvorů se snaží některé společnosti dosáhnout při pití stejného dojmu jako při pití ze sklenice. Pokračuje rovněž snaha zajistit opakovanou uzavíratelnost již otevřených hliníkových plechovek, a zvýšit tak komfort jejich spotřeby. Některé firmy využívají výrazné textury (například hrubý smirkový papír, rýhované okraje nebo extralesklé povrchy), aby spotřebitelé značku výrazněji odlišili i hmatově.

Výzkum odrazil poptávku po termocitlivých barvách a barvách měnících odstín v závislosti na úhlu pohledu (například oranžovou v úhlu 90° a žlutou pod úhlem 45°). Významný je přesun výrobců nápojů ke smrštitelným etiketám (shrink sleevům) a in-line tisku, zejména digitálnímu, aby byla tištěná informace rychle změnitelná podle potřeby.
Namísto tradičních hromadných balení a multipacků po 6, 12 nebo 24 jednotkách některé společnosti experimentují i s baleními po 2, 3, 4, 8, 15 a 32 jednotkách k lepšímu zacílení na určité skupiny spotřebitelů nebo přizpůsobení se specifickým příležitostem k pití, a konečně i k pokrytí různých cenových variant.

Plechovky i ESL balení

I když hliníkové plechovky trpí v posledním desetiletí poklesem prodeje nealkoholických nápojů, prodávají se v nich stále více nápoje z celé řady dalších kategorií včetně energetických nápojů a piva z menších pivovarů. Tyto kategorie zažívají silný růst a lze říci, že plně nahrazují snížený objem prodeje nealkoholických nápojů.

Výrobci energy drinků se domnívají, že spotřebitelé výrazně preferují prodej jejich nápojů právě v hliníkových plechovkách. Minipivovary a menší pivovary dávají tradičně přednost spotřebitelské zkušenosti s pitím v lahvích, ačkoliv se na trhu jejich piva objevují i v plechovkách. Pro plechovky svědčí menší náklady na dopravu a materiál a lepší ochrana piva před světlem i možnost spotřeby v místech, kde je použití skla nevhodné, jako jsou baseballové a další sportovní zápasy, letní hudební festivaly a další akce s velkou koncentrací lidí.

Silně roste také balení s prodlouženou trvanlivostí (ESL), které snižuje riziko znehodnocení nápoje a umožňuje rozšířit životnost například šťáv nebo nutridrinků od několika týdnů na 75–180 dnů.

 

Analyza 3 cola small

Stojací sáčky za očekáváním

Nejvíce překvapujícím výsledkem studie byl pomalejší než očekávaný růst využívání flexibilních, zejména stojacích sáčků (pouches) v nápojovém průmyslu. V minulé studii se očekávalo, že do roku 2014 vykáže tento trh proti roku 2009 trojnásobný objem. I když jsou sáčky masově používány v mnoha jiných kategoriích výrobků, v nápojích jejich využití pokulhává. V posledních pěti letech vstoupilo s nápojovými produkty v sáčcích ve stejnou dobu a na nasycený trh mnoho firem. To způsobilo, že se většina těchto výrobků neujala, což přineslo výrobcům značné ztráty a odradilo další společnosti od obdobných pokusů.

Podobnost s balením snídaňových cereálií či pracích prostředků snižuje možnost identifikace nápoje, tvar flexibilních sáčků komplikuje jasnou definici značky. Sáčky vzhledem ke své prostorové nenáročnosti opticky působí jako menší, budí tedy dojem, že obsahují méně nápoje než jejich protějšky – lahve a plechovky. Mnoho respondentů je skeptických, pokud jde o možnost recyklace stojacích sáčků.

Výrazně se podle výrobního zaměření respondentů lišily názory na to, zda jsou sáčky dražším či levnějším nápojovým obalem než jiné alternativy. Podle výrobců nápojů jsou sáčky podstatně dražší. Podle výrobců samotných sáčků a zařízení pro jejich plnění jsou ale levnější než například PET lahve, pokud porovnáváme celé kontejnery. Při posouzení celkových nákladů na vlastnictví (TCO) v celém životním řetězci sáčků poskytují sáčky značné úspory v důsledku nižších nákladů na materiál, skladování, přepravu a potisk.
Rychlost plnění sáčků je stále výrazně nižší než rychlost plnění lahví či plechovek. Zatímco linky na plnění sáčků dosahují rychlosti plnění 100–300 sáčků za minutu, u plechovkových linek je tento údaj u nejsofistikovanějších zařízení v rozsahu 1000–1800 plechovek za minutu. Přestože respondenti v obdobné nápojové studii z roku 2009 předpověděli, že plnicí rychlosti sáčků rychle doženou plechovky, tato předpověď se nesplnila.

Stojací sáčky jsou nejúspěšnější na trhu pro věkovou skupinu do 35 let, která vyrůstala s nápoji v obalech typu Capri Sun. Jsou vnímány jako vhodné pro většinu nápojů kromě ultraprémiových a sycených oxidem uhličitým, u nichž spotřebitelé obvykle preferují pevné obaly.

Stojací sáčky nejsou dosud příliš efektivní z hlediska brandingu na regálech v prodejnách. Je nutné hledat způsoby, jak zhotovit sáčky schopné stát rovně a udržovat si konzistentnější vzhled. Vhodné je také začít používat nové druhy a formy nápojových sáčků, které je odliší od sáčků používaných u jiných kategorií výrobků.

 

U skla kulhá kvalita

Podobně jako v roce 2009 nejsou výrobci a prodejci nápojů spokojeni s kvalitou a druhem skla, které používají pro své lahve. Vadí jim nedostatek různorodosti v barvách, tvarech a kvalitě skla, což je důsledkem konsolidace odvětví, a mají dojem, že kvalita dodávaného skla obecně klesá. Snaží se vylehčovat lahve a zároveň minimalizovat dopad tohoto vylehčení na vlastnosti lahve při výrobním procesu i spotřebě.

 

Ve strojích a servisu Amerika zaostává

Vzhledem k pokračující konsolidaci odvětví dnes výrobci nápojů často nemohou najít zařízení, které potřebují. Na americkém trhu chybí malé, úzce specializované odborné firmy. Zatímco němečtí výrobci obalových technologií jsou známi svou schopností nabídnout stroje s potřebnými možnostmi přizpůsobení, v USA je obtížné takové najít. Kvalita evropských výrobců těchto technologií je vnímána jako vyšší. Tento proces začal již v 80. letech, ale většina respondentů v průzkumu se domnívala, že současná kvalitativní mezera je mnohem menší nebo se omezuje na několik málo specializovaných segmentů.

Obalový průmysl je pod tlakem snižování nákladů a požaduje stroje s více funkcemi, které budou ale jednoduše ovladatelné. Pro mnoho výrobců nápojů je důležitá vertikální integrace strojů, která jim umožní přizpůsobit se jakémukoli přání prodejce nebo zákaznickému trendu rychleji než jejich konkurenti. Jiní respondenti ale tvrdili, že stroje dosáhly kritického bodu složitosti a budoucí zlepšení se budou týkat spíše větší uživatelské přívětivosti, možnosti sebekontroly a sebediagnostiky strojů, čímž bude možné snadněji a rychleji dosáhnout optimálního provozu. Minipivovary a další menší podniky by uvítaly větší nabídku menších verzí strojů vhodnějších pro jejich potřeby.

 

Jedinečnost, automatizace, elektronická komunikace

Ve srovnání s obdobným výzkumem z roku 2009 ukázaly výsledky větší důraz na jedinečnost balení v segmentech sycených nealkoholických nápojů a vína a zvýšené tíhnutí k vývoji nových prémiových produktů či vstupu již existujících značek do prémiového segmentu.

Pokračuje výzkum technologií v oblasti robotiky, kamerových systémů a strojového učení, kdy jsou zařízení schopna se automaticky přizpůsobovat zakázce. Vhodné je partnerství s vysokými školami, které vyvíjejí špičkové technologie a naopak potřebují zázemí v praxi. Díky tomu mohou rychleji postupovat inovace a adaptace balicích strojů. Firmy budou posilovat vztah spotřebitelů k nově vyvíjeným obalům prostřednictvím elektronických médií a virální komunikace, moderní technologie budou více využívány například k většímu zužitkování znalostí zkušených techniků prostřednictvím videokonferencí a snímání jejich práce pomocí nástrojů, jako jsou brýle Google Glass. Videa pak lze uložit a kategorizovat pro výcvik dalších techniků.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required