
Rozsáhlý moderní areál Dassaultu se nachází na jihovýchodním okraji Paříže uprostřed velkoryse řešených zahrad. Firma se zaměřuje zejména na vývoj softwaru typu PLM pro řízení životního cyklu výrobku (Product Lifecycle Management) od jeho návrhu přes výrobu, logistiku, zařazení v prodejně až po likvidaci, recyklaci či opětovné využití obalů a na využití 3D vizualizace v tomto vývoji. Dassault se hlásí k trvale udržitelnému vývoji, součástí softwaru je proto i možnost v každé fázi vývoje výrobku určit jeho uhlíkovou stopu.
Dokonalé balení, regál i produkt
Hlavním řečníkem při našem setkání byl Philippe Loeb, viceprezident Dassaultu pro průmysl spotřebního zboží a retailu, který představil řešení Perfect Package a Perfect Shelf a oznámil, že během krátké doby přijde na trh řešení Perfect Product. Na počátku dnešního softwaru Dassaultu stála jeho PLM platforma V6. Jejím rozšířením o inteligentní vyhledávací i sociální komunikační funkce a o 3D realistické virtuální zážitky vznikla v roce 2012 platforma Dexperience spojující designéry, konstruktéry, marketéry i spotřebitele a umožňující jim podílet se na inovačním procesu výrobku. Jednou z aplikací v rámci 3Dexperience se začátkem minulého roku stalo řešení Perfect Package (Dokonalé balení), určené k vývoji obalů a řízení celého jejich životního cyklu. Perfect Package pomáhá integrovat jinak roztříštěné procesy obalového designu v celém dodavatelském řetězci, rychleji vyvinout správný obal a dostat jej na trh. Toto řešení je určeno zejména pro vytváření obalů spotřebního zboží (CPG – consumer packeged goods).
Barilla s designem za polovic
Od letošního roku řešení Perfect Package používá italská společnost Barilla, přední výrobce těstovin. Již před deseti lety začala Barilla pracovat s aplikací Enovia z produkce Dassaultu a po dobrých zkušenostech s ní přijala i nově vyvinutou 3D technologii a její aplikace v řešení Perfect Package. Práce na společné platformě zjednodušuje způsob, jakým Barilla spolupracuje s partnery třetích stran. Řešení umožňuje všem zúčastněným stranám bezpečný digitální přístup ke všem prvkům včetně podkladů, loga a grafických návrhů. V Barille jde o koordinaci obalů ve sto zemích napříč 1500 značkami výrobků. Zrychlí se vznik návrhů obalů i jejich etiket a zajistí se, aby značení na obalech vždy odpovídalo aktuálním zákonům a předpisům platným v dané části světa. Perfect Package také sníží náklady na vývoj obalů a zaručí, že návrhy a myšlenky vzniklé v průběhu celého procesu vývoje výrobku nezůstanou v externích agenturách, ale budou k dispozici Barille pro další využití. Podle Marca Rossiho, ředitele IT podpory obchodních procesů v Barille, jim toto řešení šetří až polovinu nákladů na design a významné jsou i materiálové úspory při výrobě obalů. Řečeno jeho slovy: „Podařilo se překonat propast mezi vývojem, výrobou a prodejem a znovu včlenit designéry zpět do výrobní společnosti.“ Vývoj obalů se výrazně zrychlil, úprava dat například zabere jen třetinu dřívějšího času. Počet nutných fyzických prototypů výrazně poklesl, přestože se samozřejmě stále užívají pro testování nosnosti a dalších vlastností, zejména v poslední fázi vývoje obalu. V současnosti používá Barilla řešení Perfect Package ve čtyřech pětinách svých provozů.
Meadwestvaco zkrátilo vývoj na třetinu
O využití softwaru Perfect Package ve společnosti MeadWestvaco, jednom z největších světových obalových výrobců, promluvil na pařížském setkání Julien Merzeau, průmyslový designér MWV. Nový obal lze takto uvést na trh do šesti měsíců, za třetinu dříve potřebného času. MVW jej začala využívat především u primárního a sekundárního balení pro zákazníky z oblasti nápojového průmyslu, jakými jsou např. Coca-Cola, Heineken či Anheuser Busch. Ve spolupráci s interním řešením MWV Pack Design je software Dassaultu schopen simulovat skutečný produkční proces včetně výseku a paletizace, uhlíkové stopy apod. a také snadno propojit australské designéry MVW s vývojovými a výrobními partnery ve zbytku světa.
Lze nahradit i fyzické testy
Obalový design je jemným vyvažováním soupeřících požadavků. Snadná otevíratelnost je částečně v rozporu s dolností proti falšování, snaha o úspornost a ekologičnost použitých materiálů zase s jeho bezpečností, splnění požadavků na označení podle všech předpisů omezuje působivost grafického řešení obalu na regále. Aby byl proces návrhu skutečně efektivní, návrháři si musejí být vědomi již existujících návrhů i zdrojů a software jim musí poskytnout k těmto návrhům a zdrojům rychlý a snadný přístup, takže mohou znovu použít barvy, kresby a styl, kde je to vhodné, což jim ukrátí čas potřebný k dokončení obalu a jeho uvedení na trh. Řešení Perfect Package integruje design obalu zcela do jeho výroby. 3D simulace umožňuje testovat mnoho parametrů obalu dříve, než se přikročí k výrobě obalu samotného, jeho reforem apod. Nahradit tak lze i část testů, které dosud musely být prováděny fyzicky. Software rovněž zabraňuje vývoji tvarového designu, který by překračoval omezení výrobních linek, na nichž bude obal vyráběn. Jakákoliv následná změna technologie či návrhu obalu se v software automaticky projeví na všech úrovních vývoje obalu. Ačkoli počáteční nastavení softwaru může trvat o několik týdnů déle než tradiční výzkumné metody, virtuální testy jsou rychlejší v dlouhodobém horizontu, zejména ve srovnání s testy v terénu. To platí rovněž pro řešení Perfect Shelf.
Virtuální supermarket
V softwaru Perfect Shelf (tedy v překladu zhruba „perfektní regál“) jde zejména o to zjistit, jakým způsobem optimálně umístit výrobky na prodejní ploše pro maximalizaci prodeje a zisku. Ještě podstatnější je, že toto řešení umožňuje zjistit vliv změn obalu na prodejnost výrobku i se zohledněním jeho různého umístění. Lze takto otestovat, kde a jak v rámci prodejny umístit který konkrétní výrobek či výrobek z které kategorie, aby dosáhl vyššího prodeje, i která místa prodejny a regálů dosahují nejlepší prodejnosti. Výsledkem je mimo jiné zlepšení orientace zákazníka v obchodě, usnadnění jeho nákupu a celkové zlepšení zážitku z nakupování. Technologie poskytuje realistický pohled na uličky v maloobchodě včetně polic, příslušenství, výrobků, osvětlení a reklamních prostředků podpory prodeje. K demonstraci řešení Perfect Shelf slouží v Dassaultu prostorná místnost s černými zdmi, podlahou i stropem, v nichž se na jednu ze zdí promítá vnitřek obchodu s regály v různém uspořádání. Mezi regály lze virtuálně procházet: fyzicky se ovšem pohybujete jen na menší podlahové ploše před stěnou. Milovníci science fiction si připomenou simulátory na kosmické lodi Enterprise v seriálu Star Trek. Na technickém zázemítéto technologie spolupracoval Dassault s dalšími firmami, jmenujme zejména dříve slavného výrobce špičkových monitorů Barco a jeho technologii LIVES (LifeLike Intensive Virtual Experience Space). Tester obdrží 3D brýle se snímači svého pohybu v podobě tří antének na každé straně brýlí a speciální pistoli, pomocí které lze výrobek z regálu vybrat, vysunout do prostoru a otáčet jím ze všech stran. Technologie používá realistické 3D vykreslování: tedy včetně toho, jak ovlivní osvětlení prodejního regálu a celé místnosti, jeho stíny a odrazy od stěn i předmětů vzhled produktu. Jde o pokročilou vizualizaci v reálném čase: letos ostatně Dassault integroval pod názvem 3Dxcite do svého 3D řešení zakoupenou technologii Realtime, dříve používanou zejména v počítačových hrách a vyznačující se vysokou interaktivitou a snadností použití. Perfect Shelf ovšem pracuje také s reálnými daty o prodejnosti výrobků, která zpětně používá pro případné změny umístění výrobků v kombinaci s dosud získanými poznatky.
Jen málo obalů uspěje
Společnost Dassault nám dala k dispozici několik zajímavých výzkumů, které jsme si nechali na závěr. Na jednu prodejnu dnes připadá více než dvojnásobek výrobků, než tomu bylo v roce 1990, a ziskovost na výrobek je přitom o 40 % nižší. Výzkum z minulého roku ukazuje, že CPG společnosti mají v průměru čtvrtinu svých příjmů z produktů, které byly uvedeny na trh v předchozích třech letech. Přesto podle Georgetownské univerzity vstoupí na trh pouze jeden ze čtyř vyvíjených výrobků a podle výzkumů Torontské univerzity a společnosti Symphony IRI až 80 % výrobků nezaznamená úspěch během jednoho roku po svém uvedení na trh. Rovněž různé další výzkumy ukazují, že 70–95 % nových výrobků nesplní své prodejní cíle. U poloviny všech výrobků, které musely být staženy, byly důvodem stažení chyby v informacích uvedených na výrobku, tedy chyby značení. Třetina až polovina testů výrobků je opakovaných, protože výsledky předchozích testů nebyly k dispozici na místě a v okamžiku, kdy jich bylo potřeba. Ve světle těchto údajů se využívání podpůrného softwaru k vývoji výrobků i jejich obalů jeví vysoce žádoucí. První společné 3DExperience Forum pro region střední a východní Evropy proběhne od 23. do 24. října v hotelu Golebiewski v polské Karpaczi.