
Dvěma hlavními riziky pro integritu zámořského balení jsou kromě hrozby krádeže i vlivy přepravních činností a limatické vlivy (především vlhkost a teplota). Pevnost balení snižuje nerovnoměrné stohování.
Testování v laboratoři i v praxi
Podle výsledku testů v Appletonském obalovém institutu (Wisconsin, USA) činí rozdíl odporové zátěže balení mezi vychýlením o osminu palce a jeden palec (2,54 cm) 35 %. Pokud činí síla zatížení 100 % při 50% vlhkosti, pak při 99% vlhkosti činí jen 7 %! Vhodné je proto podrobit obaly zátěžovým testům v laboratoři, kde je lze provést poměrně rychle – v řádu hodin, snadno upravit podle předběžných výsledků a znovu otestovat v upravené podobě. Zároveň je ale třeba mít na zřeteli, že laboratorní testy nepostihnou vše, takže je dobré sbírat rovněž zkušenosti z praxe při dopravě obdobného zboží jiných firem.
Pozor na škůdce dřeva
Kolem 95 % dnes užívaných palet je dřevěných. Jejich použití může být ale v exportním balení limitováno vzhledem
k požadavkům na ochranu proti lesním škůdcům. Mezinárodní organizace FAO vydala předpis ISPM 15, stanovující fytosanitární požadavky pro dřevěný obalový materiál používaný v mezinárodní dopravě. Týká se palet, sudů, beden, nakládacích plošin, podpěr a dalších materiálů vyrobených z nezpracovaného dřeva, nikoliv dřeva zpracovaného např. v překližkách nebo v Inka paletách. Při značení by se neměla používat červená nebo oranžová barva, protože se používají pro označování nebezpečných věcí. Obalový materiál ze dřeva by se měl ohřát podle programu s přesným vymezením teploty a času ošetření, v jehož rámci musí být alespoň po dobu 30 minut dosaženo teploty minimálně 56 ºC. Chemická metoda fumigace metylbromidem již v některých státech EU není povolena vzhledem k montrealskému protokolu a limitům pro používání látek znečišťujících ozonovou vrstvu.
Hybridní palety jako alternativa
Dřevěné palety jsou v poměru ke své hmotnosti velmi tuhé, ale snadno poškoditelné při manipulaci například vysokozdvižnými vozíky. Plastové palety mají delší životnost, ale nejsou tak tuhé jako dřevěné – mají proto vzhledem ke své hmotě nižší nosnost – a jsou také dražší. Z hlediska optimálního poměru životnosti, tuhosti i ceny jsou proto zajímavou alternativou hybridní palety, spojující plastové krytky a koncovky s dřevěným základem, v některých
případech doplněné i kovovými prvky. Relius Solution například vyrábí paletu Green Line Armor s lisovanými recyklovanými plastovými koncovkami a desetiletou zárukou; celková cena palety je na polovině ceny palety celoplastové. Společnost United Pallet Services vyvinula plastové lišty point-GUARD z recyklovaného PP z uzávěrů lahví nebo primárního plastu, zvyšující životnost palety na pětinásobek. Zlepšuje rovněž nakládku palet, protože řidič vysokozdvižného vozíku nemusí tak často vystupovat z auta, by očistil jeho ližiny. Další možností je posílení polyolefinů vloženými kovovými výztuhami: to umožnilo společnosti Rehrig Pacific zhotovit paletu o půl palce kratší než standardní plastové palety při dosažení strukturálních vlastností dřevěných palet. Společnost Buckhorn zhotovila bočnice plastové palety ze strukturované pěny. Dříve se v plastových paletách používaly polyolefiny PP a PE pro všechny aplikace. Dnes se ovšem pro zboží vyžadující vysoké zchlazení nebo naopak udržování vysoké teploty, a také pro provozy s častým přemísťováním palet, využívají palety se zvýšenou odolností dosaženou přidáním aditiv do pryskyřic již před lisováním či vstřikováním palet. Některé přísady mohou být dokonce využity ke snížení hluku vznikajícího v kontejnerech na dopravnících.