
Co se stane, když obal nevyhoví zkouškám? Buď je třeba ubrat množství v obalu, nebo
zlepšit funkčnost obalu, např. použít azbestové přepážky proti prohoření.
Jak se balí airbagy
„Jde o hledání rovnováhy mezi cenou a výkonem,“ říká ze zkušenosti Gabriela Petrová, jednatelka firmy Thimm Schertler. „Zákazník má zájem o ekonomické řešení, tedy aby obal byl co nejlevnější, podle předpisů UN však musí být účinný a splňovat požadavky,
které jsou u nebezpečných látek opravdu přísné.“ Airbagy se balí podle třídy 9 předpisů UN a musí splňovat certifikaci obalů, tedy odpovídat stupni nebezpečnosti materiálu.
Povolení specifikuje obal pro daný výrobek: kolik kusů výrobku se v něm může přepravovat, druh obalu, použitý materiál, použití dodatečných materiálů (železné plechy, mřížky, oddělovače apod.). Pro případ kombinované přepravy např. autem a lodí ve 20stopém kontejneru se zboží v průběhu nakládky fotografuje – pro případ vyšetřování je třeba prokázat, že zboží bylo správně zabaleno a v přepravním prostředku stabilizováno a zajištěno. Do zámoří putují součásti airbagů nebo airbagy letecky či po moři. Cargo loď plná kontejnerů přepravuje kontejnery s nebezpečným zbožím zásadně v horních pozicích, aby v případě mimořádné události, jakou je třeba požár na palubě, mohl kapitán část nákladu svrhnout do moře.
Modifikace pro větší bezpečnost a úsporu
Společnost THIMM Schertler získala v roce 2008 cenu Obal roku pro přepravní obal na airbagy pro automobily. Tehdy šlo o řešení formou klopové krabice. Aktuální verze roku 2014 se změnila v paletový box. Jeho výhodou je pro zákazníka jednodušší manipulace a dodávky v komprimované podobě. „Klec je možné rozložit na jednotlivé stěny a vložit do komprimovaného obalu, takže dochází k úspoře při transportu. U původní verze jsme dodávali obaly ve 3D. Žádné další důležité změny obalu neproběhly. Unikátní je hlavně použití klece, která zajišťuje bezpečnost inovovaného obalu,“ říká Gabriela Petrová. Jedná se o obal pro dva typy airbagů: airbag řidiče a spolujezdce. Tyto obaly se liší pouze hřebeny a uložením dílů – airbag řidiče se balí a dodává v množství 96 ks/obal, u airbagu spolujezdce jde o 48 ks/obal. Hlavním úkolem obalu je, aby chránil produkty při dopravě do zámoří. „Zásadním úkolem pro nás bylo vyvinout obal, který ochrání při přepravě díly, které jsou náchylné k potenciální explozi,“ vysvětluje Gabriela Petrová. Sériový vratný obal se skládá z dřevěné palety, kovové klece, která tlumí vylétnutí částí airbagů při explozi, klopové krabice, vnitřní fixace z vlnité lepenky a pěnových profilů z ethafoamu. Obal byl v rámci vývoje testován hořením. Jak takový test probíhá? Jednotlivé díly se řádně zabalí, obal s díly se umístí na rošt. Dřevo pod obalem se zapálí. Po prohoření k obalu a dílům dochází k výbuchům. Na okolních tabulích z měkkého plechu se měří síla a počet odlétnutých dílů. Na základě tohoto měření je pak obal schválen a je vydáno rozhodnutí k povolení přepravy.
Komplexní služby v exportnímbalení
Společnost První obalová provádí balení nebezpečných látek při exportních dodávkách velkých projektů, jako jsou elektrárny, továrny, výrobní zařízení. Součástí dodávek jsou také nebezpečné materiály v podobě, barev, lepidel, chemikálií, baterií apod. Zákazník je požaduje zabalit spolu s ostatními částmi projektu jako celek v podobě komplexní služby. „Pro zámořské balení se vyrábějí převážně dřevěné obaly (překližkové bedny) podle povahy nebezpečné látky,“ říká regionální manažer Radek Štencl. „Plníme požadavky zákazníka, který dodá balicí předpis pro všechny části zásilky, nebo poskytujeme poradenství podle příslušné legislativy, pokud zákazník nemá vlastní specifikaci.“
Do lepenkových krabic i PE sáčky
Recyklovatelnými krabicemi pro nebezpečné zboží z třívrstvé vlnité lepenky o tloušťce 13 mm a pětivrstvé vlnité lepenky tloušťky 15 mm disponuje také firma Rajapack. Rozměry krabice variují od vnějšího rozměru 155 x 155 x 29 mm až po paletovatelné varianty, Rajapack uvádí i maximální přípustné celkové zatížení krabice. Vnější vrstva krabic je potažena kraftovým papírem (kraftliner), který zajišťuje ideální ochranu balení vůči průrazu, vlhkosti i mechanickému tlaku. Od letošního března zavedl Rajapack do svého sortimentu nové krabice na nebezpečné zboží, které obsahují i PE sáčky o tloušťce 50 mikronů. Do těchto sáčků se vkládá zboží a absorpční materiál (např. vermikulit). V nabídce společnosti je i absorpční materiál, signalizační etikety, vázací pásky a vyztužené lepicí pásky.
Rekondice pro IBC kontejnery
ECS (Eko – Container Service) z Týniště je jedním z největších distributorů a především rekondicionérů IBC kontejnerů
v Evropě. Každý rok opouští bránu závodu na 50 tisíc ks IBC kontejnerů, z nichž většina má přidělenu UN homologaci pro přepravu nebezpečných látek. „Nejsme výrobci nových IBC kontejnerů, ale v rámci rekondice realizujeme výrobu repasovaných IBC kontejnerů a servis pomocí originálních dílů jednotlivých výrobců tak, abychom zajistili, že námi dodaný výrobek odpovídá konkrétnímu konstrukčnímu typu, tedy může splňovat požadavky pro přepravu nebezpečných látek,“ říká ředitel společnosti Jindřich Silbernágl. Společnost ECS vyvinula a je vlastníkem formy na výrobu kanystrů o obsahu 20 litrů. Forma je navržena a vyrobena tak, aby kanystry splňovaly požadavky ADR, a mají přidělenou UN homologaci. „Za tento obal jsme získali ocenění Obal roku 2009 a začátkem letošního roku došlo k úpravě této formy, která má vliv na ještě vyšší pevnost a stohovatelnost kanystrů při zachování stejného množství materiálu, ze kterého jsou kanystry vyráběny,“ doplňuje Jindřich Silbernágl.
Použité obaly končí v kontejneru
Obaly se nepoužívají jen pro přepravu nebezpečných látek, ale také pro jejich recyklaci. I v odpadové branži se prosazuje optimalizace logistiky, kdy jsou stále častěji využívány plastové paletové kontejnery – jsou šetrné k podlahám, snadno udržovatelné a čistitelné a odolnější vůči nebezpečným látkám než kovové kontejnery. Jedním z příkladů je Bigbox, univerzální manipulační prostředek s odpady z produkce české pobočky nadnárodní firmy Schoeller Allibert Systems v Ostravě. „Paletové kontejnery Bigbox mají již řadu let své pevné místo ve zpracování odpadu, jako jsou použité autobaterie, plastový a pryžový odpad, slouží také úspěšně v komunální sféře,“ říká Pavel Semanco, key account manager společnosti. „Letos jsme připravili novinku v podobě boxu certifikovaného pro sběr pevných látek se zbytkovými nebezpečnými kapalinami, jako jsou zaolejované hadry, dózy od olejů, kontaminovaná zemina apod. Díky bytelnosti řešení mají tyto kontejnery předpoklad sloužit řadu let.“ Společnost letos certifikovala dva typy plastových paletových kontejnerů Bigbox (o půdorysech 1200 x 800 a 1200 x 1000 mm) pro sběr použitých akumulátorů. Jsou odolné vůči zbytkovým kyselinám a jejich robustnost umožňuje náročnou manipulaci v provozech.