Protože inovace obalového designu je jedním z nástrojů, který slouží ke zviditelnění značky na trhu, uvedl již první řečník workshopu řadu příkladů z domácího i zahraničních trhů, kdy inovovaný obal vysílá zásadní informace nejen ke spotřebiteli, ale i ke své konkurenci na trhu.
Využíváte dostatečně potenciál obalového designu?
Tak se ptal se v rámci svého diskusního příspěvku Jiří Fiala, creative director společnosti Fiala &Šebek Visual Communications, a rozebral prozaické téma, co je vlastně dnes in a jsou-li vlastníci ještě schopni vytvořit v rámci zavedené značky novinku. Jeho recept na vytvoření novinky, která značku na trhu zviditelní, spočívá ve spojení dobré intuice a emoce, z čehož lze vydestilovat podstatu úspěchu. Zvláštní pozornost věnoval kategorii alkoholických nápojů, kde se častěji než o produktovou jedná o inovaci obalového designu.
Jmenoval příklady těch úspěšných – od propracované etikety lahví Víno Mikulov Motýl na lahvích až po bag-in-boxy na víno, jejichž konečná podoba má vzhled dámské kabelky. Za dynamičtější označil současný vývoj obalového designu u produktů privátních značek, což ilustroval dobou přebalu značkového výrobku a PL v poměru 2 : 3. „U privátních značek obchodních řetězců je obal hlavním nástrojem pro aktivaci produktu, a také proto se zkracuje doba jejich redesignů z nedávných pěti na dnešní dva roky,“ řekl. Na základě svých zkušeností s tvorbou PL obalů vyšší kategorie dále uvedl, že produkty pod privátní značkou už nepotřebují napodobovat značkové výrobky, protože samy jsou značkou. A obaly některých z nich jsou i oceňovány na mezinárodních obalových fórech. Nárůst jejich trhu je zřejmý především ve Velké Británii či Švýcarsku. Při vývoji PL obalů by měl designér „vizionářsky koukat za roh, ale současně se cítit jako běžný spotřebitel“, dodal Jiří Fiala na závěr své prezentace.
Budoucnost komunikace o barvě
Fakt, že barva podvědomě ovlivňuje nákupní rozhodování spotřebitelů, hraje při budování značky důležitou roli. O tom, jak dosáhnout barevné jednotnosti loga firmy se všemi dalšími dokumenty včetně těch, které oslovují potenciální zákazníky, hovořili Malgorzata Lososová Ungrádová, sales managerka společnosti X-Rite, a Jiří Lorenz, manažer systému předtiskové přípravy firmy Panflex. Teoretickou částí, ve které zazněla fakta, že barva sice neexistuje, ale světlo, které ji představuje, z 80 % ovlivňuje vnímání značky a 25 % majitelů značek si stěžuje na opakované problémy s barevnou konzistencí grafiky na svých materiálech, provedla posluchače Malgorzata Ungrádová. Hovořila i o dodržení barevného standardu v marketingových kampaních a digitální inovaci s názvem Pantone Live. Jiří Lorenz pak navázal praktickou částí, ve které představil tento nový barevný standard. Podle jeho slov „je dosažitelný na kterémkoli místě zeměkoule, vhodný pro kteroukoli tiskovou techniku a libovolné podkladové substráty“.
Nebojte se dělat věci jinak
Uvést na trh neobvyklý a současně originální i funkční grafický design vyžaduje nejen množství práce, ale také odvahu dělat věci jinak, než je zavedený standard. To, že společnost Kofola ČeskoSlovensko inovacemi žije, potvrdila ve své prezentaci senior brand manažerka tohoto výrobce nápojů Alena Procházková. Ve svém vystoupení uvedla příklady úspěšných produktových inovací, ať už to byla před lety Kofola, první čepovaná značková limonáda na českém trhu, příběh pana UGO, nápad ze sychravého rána – teplý nápoj Natelo – či nejúspěšnější inovace poslední doby, řada dětských nápojů Jupík ověnčená cenami z celosvětových designérských soutěží Pentawards a RedDot. Juraj Demovič, grafický designér ze slovenského studia vizuální komunikace Pergamen, pak doplnil její prezentaci líčením uskutečněných grafických postupů a přidal několik rad pro majitele značek: „Posuzujte a vnímejte, vsaďte na intuici a nebojte se, vytvořte si úzký vztah s designovou agenturou, protože i ona může mít někdy pravdu, a nezapomeňte, že skutečná inovace potřebuje čas nejen na přípravu, ale i na zažití na trhu.“
Šíleně jednoduché
Josef Kroulík, off-trade communication manager ze společnosti Budějovický Budvar, vzpomněl v úvodu svého vystoupení Steva Jobse, který dokázal, že jednoduchost je nejmocnější silou v byznysu. Vysvětlil aplikaci této filozofie na promočním balení pro dvě plechovky piva PardálOVO, které získalo ocenění WorldStar Packaging Awards 2014. Popsal vývoj tohoto balení, které vzniklo ve spolupráci se společností THIMM Packaging a vysvětlil, proč byla na duopack použita právě lepenka, která měla nejen výhodnější cenu, ale bylo ji možné akčně potisknout. Upozornil, že k akčnímu balení plechovek dochází až v prodejně, lepenkový přebal nezakrývá primární balení ani EAN kód. Jako vzorky rozdal posluchačům duopacky míchaného nápoje PardálOVO bezové, uvedené na trh loni v dubnu, které se setkalo se značným zájmem nejen na českém trhu. Bylo vyladěno tak, aby zaujalo spotřebitele z ženské i mužské části populace, komunikační mix byl velmi široký.
Článek připravila Ladislava Caisová