Pokud jde o funkční vlastnosti obalů, sílí snahy zajistit kromě zvýšené trvanlivosti obsahu také zachování čerstvosti a přírodnosti (méně přidaného cukru, chemických přísad a konzervantů, zachování maxima pro zdraví prospěšných látek).
Individualizace designu
„Obecným cílem je vytvořit vizuální slovník, který může být postřehnut, vnímán a pochopen během pěti sekund nebo ještě kratší doby,“ vysvětluje expert na značky Terri Goldstein z marketingové společnosti The Goldstein Group z USA. Součástí této snahy o odlišení je rovněž individualizace etiket na lahvích. Značka piva Brinkhoff’s No. 1 dortmundského pivovaru Brinkhoff’s zavedla například etikety se 40 památkami a jinými zajímavými místy 21 okresních měst v Porúří s popiskou na zadní straně odlepitelné etikety a informací o daném místě.
Totální individualizaci barevných etiket si od roku 2012 vyzkoušela ve své limitované edici čtyř milionů skleněných lahví Absolut Unique švédská společnost Absolut Vodka. Pro zvýšení tohoto efektu každá láhev nese své vlastní číslo, podobně jako například umělecké grafické tisky.
Mýtus věčného návratu?
Zajímavou tendencí jsou pokusy o spojení ekologičnosti a s ní provázaného užití vratných (multi-way) lahví s jejich individualizací a posílením značky. Výrobce nápojů Sinalco například zavedl 0,5l vratnou láhev pro své limonády, aby tak oslovil i menší domácnosti. Staatl. Fachingen v Hesensku zase prodává své minerální vody ve speciálních broušených lahvích ve třech různých velikostech výhradně do restaurací. Tato snaha ale možná nebude úspěšná: návratnost multi-way lahví v Německu klesá, dopravní vzdálenosti od stáčírny ke spotřebiteli rostou, a výsledek posuzování životního cyklu multi-way lahví se tak zhoršuje. Nevratné lahve jsou obvykle těžší než vratné, rostoucí rozmanitost lahví zvyšuje složitost jejich třídění a tlačí nahoru náklady.
Stále více výrobců nápojů se proto v Německu vrací k jednocestným plastovým lahvím a plechovkám. V loňském roce zde byla dokonce založena organizace Bund der Zukunft Getränkeverpackungen, obhajující renesanci jednocestných lahví a plechovek. Její lobbování je zřejmě úspěšné, protože podle informací z NABU, německé organizace na ochranu přírody, již podíl jednocestných nápojových obalů v Německu dosáhl 50 % a toto číslo stále roste. Benjamin Bongardt, vedoucí politiky zdrojů NABU, k tomu řekl: „Životní prostředí prospívá, když vybereme správné řešení nápojových obalů a zefektivníme ho. Jedním způsobem je vratná lahev, která může nahradit až 50 jednocestných lahví a na konci své životnosti je dále recyklována.“
Tenčí PET i sklo
Izotonický nápoj Powerade je plněn do vyfukované PET lahve, vyrobené jako první na světě technologií Krones NitroHotFill. Díky tomu váží o 30 % méně než její předchůdce (24 gramů místo 33), přes možnost horkého plnění například ovocnými džusy, které obvykle vyžaduje silnější konstrukci lahve a jejího hrdla, aby nedošlo k její deformaci. U NitroHotFillu toto nutné není díky zvýšení vnitřního tlaku při plnění s pomocí dusíku; proces zároveň probíhá s vynaložením menšího množství energie. Ultralehkou půllitrovku PET Lite 9.9 pro sodovku německý výrobce Krones dokázal vylehčit proti běžným lahvím o více než třetinu, aniž by se to negativně projevilo na její stabilitě a přepravních vlastnostech.
Ze strojních novinek
Rotační etiketovací stroj Adhesleeve italského výrobce PD Labellers pracuje s akrylovým lepidlem namísto hotmeltu a tvrdí, že může díky tomu lepit o 30 % tenčí než etikety než jsou ty konvenční.
Mezi inovace patří také úplné odstranění etiket využitím přímého UV inkjetového digitálního potisku plastových lahví z PET, PP nebo PE, válcovitých i speciálně tvarovaných. Jmenovitě jde o technologii DecoType od Kronesu, při níž může výška tiskové hlavy nad lahví činit až 200 mm. Krones plánuje tuto technologii aplikovat rovněž k potisku skleněných lahví.
Dortmundská společnost KHS představila nový modulární balicí stroj INNOPACK Kisters TSP AH – TPFO, který je schopen balit PET lahve do zcela uzavřených obalů, silnějších než současné smrštitelné obaly, a díky tomu se obejít bez vkládání lepenkových vyztužovacích prvků. Smršťovací proces probíhá v tunelu s volitelným elektrickým či plynovým vytápěním, což proti běžnému elektrickému vytápění snížilo energetické nároky na polovinu.
Ve vodách designových inovací
Hodně produktových i designových novinek přinášejí výrobci vod: neochucených, ochucených i minerálních.
Jupík Aqua, značka nízkokalorických ochucených vod pro děti ve věku 3–10 let, dostala zlatou medaili v soutěži Pentawards 2013 a obdržela rovněž ocenění Red Hot Award. Zvířátkový design byl navržen v trnavském studiu Pergamen.
Zeroh! Strömme Throndsen je norská značka ovocem ochucených vod bez přidaného cukru a umělých barviv, japonská Pola Burning Plus je značka neslazených sycených vod s přídavkem látek podporujících hubnutí (štěpících tuky v těle).
Voda z francouzských Alp Evian Essence od společnosti Evian Group Danone je nyní plněna do kompaktnějších 500- a 330ml lahví s reliéfem hor vylisovaným do horní části PET a s transparentní etiketou. Vysoce mineralizovaná voda Bama Mineral Water od čínské společnosti Uni-President pochází z vesnice Bama v provincii Guangxi, v níž prý žije nejvíce stoletých na světě, a využívá luxusně vyhlížející lahev. Minerální voda Mi primera font Vella je netypicky určena již pro nemluvňata od šesti měsíců věku.
Láhev minerální vody Sprinkle Drinking Water imituje krystaly ledu. Podobně voda z islandských ledovců značky Icelandic Glacial od společnosti Team Once z USA využívá deformace horní části lahve, připomínající ledovce, zatímco na etiketě lahve je obrys mapy Islandu.
Hallasu je značka minerální vody z největšího jihokorejského ostrova Čedžu, respektive z okolí jeho největší vulkanické hory Halla, jejíž černý vrchol asociuje uzávěr, který slouží i jako nádobka k nalévání. Láhev je doplněna kaligrafií loga. Obal, nechala vyrobit místní vláda provincie Čedžu.
Design exotický i praktický
Norský extrakt ze zeleného či černého čaje s dodatkem limetky nebo broskve Time isTe v obalu vyvinutém agenturou Tangram Design je určen zejména amatérským i profesionálním sportovcům. Obal japonské značky nealkoholického nápoje Lyemon Cha s přísadou tradičního sypaného zeleného čaje matcha navrhla japonská agentura Suntory ve tvaru budícím dojem lodyhy bambusu.
Obaly na oříškové mléko bez laktózy – mandlové, s kokosem apod. – značky Califia Farms z USA navrhla v designu s retro prvky tamní společnost Chase design Group. Energetický nápoj s kofeinem Koffy v obalu ve tvaru kávového zrna navrhl americký designér Karim Rashid pro značku Paris Baguette jihokorejské SPC Group.
Třídílná PET láhev BottleClips pochází od pařížské BTC Concepts. Pekingský výrobce medu Yishouiyuan zase deformoval vnitřní dno sklenic tak, aby imitovalo med stékající po stěnách. Přírodní ovocné šťávy True fruits z německého Bonnu jsou plněny do skleněných lahví bez etikety, jen s logem firmy a názvem ovoce, tištěnými keramickými barvami sítotiskem.
Balením bag-in-box se inspirovaly sudy KeyKeg 20 Slimline, používané zejména pro sycené nealkoholické nápoje. Kromě vnitřního sáčku mají proti standardu také dvojnásob silnější stěny. V soutěži Pentawards byly oceněny i obaly čerstvých vitaminových šťáv Tesco Juice Bar, navržené britským designérem Parkerem Williamsem.
Rozšíření výroby spustilo lavinu kreativity
Vzestup výroby i spotřeby alkoholických míchaných nápojů a aromatizovaných nealkoholických nápojů uvolnil před několika lety v oblasti nápojů lavinu produktové i designové kreativity, která ovlivnila i klasické alkoholické a nealkoholické nápoje. Ta přitom nebyla jen samoúčelná, ale často vědomě směřovala k ekonomičtějším, ekologičtějším a uživatelsky vstřícnějším řešením.