Vítěze letos spotřebitelé letos vybírali ze 133 novinek ze 43 potravinářských a drogistických kategorií, což je o pět více než loni. Nově se o přízeň spotřebitelů ucházely třeba potravinové doplňky pro děti a dospělé, které jejich výrobci a distributoři přihlásili do soutěže. A které byly, stejně jako soupeři z dalších kategorií vyjma tabáku, uvedeny na český trh v od září 2012 do konce roku 2013.
Absolutním vítězem je Président
V průběhu večera, se na pódiu střídaly desítky zástupců vítězných společností, odkud si kromě blahopřání organizátora odnesli také pamětní desku s oceněním. Největší radost měla patrně společnost Lactalis CZ, jejíž sýry Président Camembert Le Petit a Président Le Bleu získaly trofej Absolutního vítěze, tedy výrobku se ziskem nejvyššího počtu bodů.
Na vysvětlenou – podkladem pro udělení ocenění se staly výsledky exkluzivního výzkumu agentury STEM/MARK, který proběhl na reprezentativním vzorku čtyř tisíc respondentů, přičemž výsledný index byl kalkulován na základě celkového dojmu, líbivosti obalu a zkušeností s výrobkem v dané kategorii.
„V rámci průzkumu jsme také zjišťovali nákupní chování spotřebitelů, které jsme mohli porovnat s výsledky z minulých let. Z tohoto srovnání vyplývá, že Češi jsou stejně jako dříve stále velmi vnímaví k výši ceny, slevám a akcím, ale je pro ně také důležitá kvalita výrobku, jeho původ, značka a její tradice,“ uvádí Tomáš Říha, zástupce ředitele STEM/MARK.
Porota si oblíbila netradiční inovace
A aby nebylo pochyb, schválila oprávněnost přihlášených produktů usilovat o titul Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka ještě v předstihu odborná porota, která rovněž rozdělila výrobky do kategorií. Sama navíc vybrala vítěze speciální ceny, ceny poroty, jímž se letos staly v oblasti potravin Zeleninové chipsy Bio cibulové (Lifefood Czech Republic) a v rámci drogistického sortimentu toaletní papír Sanft & Sicher s cestovní ruličkou uprostřed (dm drogerie markt).
Oceněny byly i obalové inovace
To však nebylo jediné inovační překvapení, které letos bodovalo. Ocenění za svůj počin v oblasti designu získala i společnost Fakeer vyrábějící stejnojmenný energetický nápoj v nezaměnitelném obalu. „Fakt, že nás ocenili spotřebitelé, je fenomenální, a samozřejmě tento úspěch budeme chtít dále komunikovat. Logo Volby spotřebitelů se objeví třeba na našich obalech nebo kartonech,“ komentuje výsledek ředitel firmy Richard Němec.
Obalovou novinkou s praktickým využitím si získala spotřebitele i společnost Laktalis CZ s výrobkem Kunínské Čerstvé mléko polotučné. „Jeho kartonový obal zvaný Tetra Top brání průniku světla, a vitaminy obsažené v mléce tak zůstávají mnohem déle zachovány,“ popisuje přednosti výrobku produktová manažerka Ivana Řezáčová. „Najít v kategorii čerstvého mléka něco nového je poměrně složité, o to větší máme radost, že výrobek spotřebitele zaujal,“ dodává.
Mimochodem, sama Bára Štěpánová, která galavečer provází již několik let za sebou, je prý v otázce inovací paradoxně konzervativní. „Nicméně oceněnými výrobky se inspiruji po celý rok a doma je také používáme. Třeba jedna z minulých novinek, tekuté bujony, u nás vyřadila dosud běžně kupované,“ říká moderátorka, které z letošní plejády vítězů učaroval třeba Bohemia Sekt Prestige Chardonnay brut (Bohemia Sekt).
Článek připravila Andrea Votrubová