Summit otevřeli Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a nový ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek, který špičky českého obchodu ujistil o silném vnímání významu domácí spotřeby a českého maloobchodu. „Cítím se nejen ministrem průmyslu, ale i obchodu,“ podtrhl vnímání své nové role.
Tomáš Sedláček, hlavní makroekonomický stratég Československé obchodní banky, pojmenoval naši neodůvodnitelnou nespokojenost: „Česká ekonomika není v depresi, ale trpí maniodepresivitou.
Tempo změn se dramaticky zrychluje
Evropský maloobchod se díky novým technologiím i změnám spotřebitelské poptávky zásadně proměnil, konstatoval v úvodu Retail Summitu 2014 Christian Verschueren, generální ředitel evropského svazu obchodu EuroCommerce. Tempo změn se dramaticky zrychluje, internetový a multikanálový maloobchod se stává realitou. Přináší narušení původních distribučních obchodních modelů a tlak na jejich inovativní řešení. Jak otevřeně přiznal Mike Watkins, head of retailer and business insight UK společnosti Nielsen, do budoucnosti určitě nelze čekat nějaké zklidnění.
Nastává renesance menších prodejen
Dramatický vývoj se samozřejmě nevyhýbá ani českému trhu. Nejvýstižněji to zřejmě charakterizoval na příkladu pivního segmentu předseda představenstva a generální ředitel Plzeňského Prazdroje Paolo Lanzarotti, když konstatoval, že jen za uplynulé tři roky se trh změnil více než za uplynulých třicet let. Jak zdůraznil Zdeněk Skála, zodpovědný za oblast retail market monitoring ve společnosti Incoma GfK, dopady těchto změn ještě umocňuje relativně malý objem trhu a jeho vysoká saturace a konkurenčnost. Pod tlakem měnící se poptávky dochází k zastavení minulých trendů – velkoplošné formáty spíše stagnují, dostavuje se určitá renesance malých prodejen a růst řady specialistů (od řezníků po drogerie).
Jen nezapadnout do rutiny
Retail Summit 2014 vytvořil během svých dvou dní řadu příležitostí k oficiálním i neformálním diskusím. Zazněly i pesimistické názory, nicméně celkově zcela převážila optimistická argumentace. Nejpregnantněji to vyjádřil klíčový řečník summitu, spolumajitel Kofoly Jannis Samaras, který řekl: „Jen bezpodmínečná láska k tomu, co děláme, nás provede všemi nástrahami nejistých časů. Ostatně změna a s ní spojená nejistota je velmi zdravá, jak ukazují příklady z přírody. Pokud v ní chcete přežít, nejnebezpečnější věc, kterou můžete udělat, je zapadnout do rutiny.“.
Z diskuse vzešlo poselství politikům
CEO panelová diskuse šesti generálních ředitelů obchodních firem s tématem Jak uspět v dalších 20 letech přinesla hodnocení, co se podařilo i nepodařilo a výhled do příštích let. Závěrem poslali účastníci panelu vzkaz nové české vládě: Zjednodušte legislativu, spolupracujte s odborníky a buďte čestnými politiky!
Článek připravil Pavel Neumann.
20. ročník proběhl 4.–5. 2. 2014. Zúčastnilo se ho téměř 1000 odborníků z obchodu, výrobců spotřebního zboží, dodavatelů informačních a komunikačních technologií, účastníků z oboru bankovnictví, vysokých škol, státní správy, médií a z expertních institucí ze sféry poradenství, reklamy a výzkumu. V Clarion Congress Hotelu Prague se diskutovalo, jak uspět v nejisté době.