Vratné upínací prostředky jsou konstrukčně i technologií aplikace určeny k opakovanému použití, s primárním cílem maximálně využít jejich životnost a eliminovat náklady na pořizování nových. V životnosti, ale i ostatních parametrech, jako je hmotnost, rychlost aplikace, jednoduchost a flexibilita použití, se toto příslušenství může významně lišit.
Mezi nejznámější zástupce vratných upínacích prostředků patří ráčnové systémy (kurty) s pevností 2500 daN, respektive 5000 daN ve smyčce. Dále jsou to ocelová lana, řetězy či vratné vzduchové podušky. Základní částí je spoj tvořený napínacím zařízením – ráčnou nebo napínákem – které umožňuje napnutí a povolení úvazu. Napojení na uvazovací body se provádí integrovanými háky, smyčkou či třmeny.
Vratné prostředky lze využít na kamionech, v letecké i mezioperační přepravě a při vratných logistických tocích v automobilovém a elektrotechnickém průmyslu, v potravinářství i při zásobování retailových řetězců. Důležitou a hojně využívanou vlastností je možnost dotažení během cesty k příjemci. Této vlastnosti využívá železniční přeprava, která pro určité aplikace upřednostňuje prostředky, které lze po cestě dotáhnout pomocí integrované ráčny. Vratné upevňovací systémy nacházejí uplatnění v letecké přepravě při transportu v leteckých kontejnerech. Jejich pevnost je zvolena tak, aby byla v souladu s pevností kontejnerů, která je navržena pro nosnost 1500 kg.
Naopak velmi vysoká pevnost, kterou splňují například ocelové řetězy a lana, je vyžadována v námořní přepravě při zajištění volně loženého zboží (breakbulk loads), jako jsou velké bedny, stavební mechanizace, stroje a zařízení. Rychlost aplikace, náklady na pořízení, nutnost kontroly technického stavu a jejich hmotnost jsou parametry, díky nimž jsou vratné prostředky často nahrazovány jednorázovými textilními páskami, jako jsou například úvazy Cordlash společnosti Cordstrap.
Jednorázové fixační vázací prostředky se skládají z textilního pásu, spojovacího prvku (spony) a externího napínače – páskovače nebo ráčny. Pomocí spony je vytvořen pevný spoj, a smyčka (loop), kterou páska tvoří, má pevnost definovanou pevností spoje páska – spona. Pevnost může být až 20 000 daN, jako je tomu u aktuálně nejpevnější komerčně vyráběné pásky Cordlash 1500.
Efektivní využití vratných či jednorázových upínacích prostředků závisí na objemu dodávek, jejich koncentraci v místě vykládek, periodicitě, rychlosti obrátky a systému zpětného odběru na straně odběratele i odesilatele (kontrole, administraci apod.). Často se stává, že jednorázově se používají i prostředky určené pro vícenásobné použití. Náklady na fixaci se tím mohou zvýšit až o 60 %.
Normy a značení
Značení a použití obou systémů určují jednotlivé předpisy podle způsobu přepravy, které se však v mnoha parametrech se shodují. Pro ráčnové upínací prostředky platí evropská norma EN 12195, na ni odkazuje i European Best Practice Guideline. Železniční normy pro úvazy a jejich použití v Evropě se odlišují od norem v USA/Kanadě: v prvním případě jde o Nakládací směrnice UIC, svazek 1–3, ve druhém případě o směrnice AAR, svazek 1–7. Pokud jde o námořní normy, v roce 2014 začal platit nový námořní kodex CTU – code of practice for cargo transport units. Kromě něj existuje rovněž námořní norma CSS – code: Safe Practice for cargo stowage and securing (pro volně ložené náklady).
Ráčny musí být označeny štítkem s informacemi o pevnosti v tahu a ve smyčce, napínací síle, maximální průtažnosti, evropské normě a délce. Všechny tyto informace kromě napínací síly jsou rovněž uvedeny na pásu samém.
U jednorázových prostředků předpisy popisují a určují: množství, značení, pevnost, materiál, průtažnost/elasticitu a pevnost spojení. U námořních norem bývá dále uváděna pevnost ve spoji MSL (maximum securing load) – například u jednorázových polyesterových úvazů je tato pevnost snížena o 50 %. Normy definují i minimální sílu napínacího zařízení, respektive napnutí fixačních prostředků.
Výhody a nevýhody obou řešení
Ráčny v některých případech nelze použít, jednorázové úvazy mají zase nároky na další vybavení (páskovač, spony apod.). U jednorázových i vratných úvazů rozlišujeme dva způsoby uvazování: tzv. over top lashing (uvazování přes výrobek) a direct lashing (uvazování za výrobek). V případové studii přepravního balení se porovnával počet úvazů přes výrobek při zajištění: 5000 kg nákladu s třením 0,35 a úhlem mezi pásem a ložnou plochou 90°. Napínací síla u ráčen byla 350 daN, pevnost pásů 2500/5000 daN (v tahu/ve smyčce), jednorázové úvazy s pevností 2300/4200 daN byly napnuty silou 1500 daN. Výsledkem byla potřeba 13 kusů ráčen nebo tří kusů jednorázových úvazů. Efektivita přivázání přes výrobek tak závisí na použitých integrovaných ráčnách nebo na externím páskovači. Hodnoty obvykle činí 350, 450, 550 daN u ráčen a 400, 800, 1100, 1500 daN u externích páskovačů pro jednorázové úvazy.
Důležitým faktorem je také účinnost spoje, která u ráčen činí 100 %. Pevnost ve smyčce je tak dvojnásobkem hodnoty pevnosti v tahu. Účinnost spoje jednorázových úvazů se liší typem použitých spon v kombinaci s páskou. Účinnost tohoto spoje může být vyšší i nižší než pevnost úvazu v tahu. Protože jednorázové úvazy nejsou opatřeny štítkem jako ráčnové systémy, měla by být pevnost potvrzena externím garantem, jako je certifikovaná zkušebna nebo certifikační společnost.
Pokud jsou ráčny i jednorázové prostředky použity správně, tedy pro odpovídající vratné nebo jednocestné logistické toky, jsou i náklady na jednotlivé aplikace optimální. Při jednorázovém použití nebo při malé obrátkovosti jsou jednorázové prostředky výhodnější jak z hlediska nákladů na fixaci, tak řízení skladových zásob i celkového cash flow.
Množství ráčen a jednocestných úvazů se řídí odpovídajícími předpisy. Vzhledem k relativně nízkým napínacím silám ráčen je možné snížit počet úvazů při použití jednorázových systémů a/nebo zvýšit bezpečnost při přepravě. Efektivita jednorázových systémů závisí na spoji páska – spona, ráčny se chovají jako pevný spoj s již zmíněnou 100% účinností.
Co je Cordstrap
Systémy Cordstrap stojí na myšlence svého zakladatele, Freda van Ecka z roku 1965, vyrábět upínací systémy z umělého hedvábí, které by v přepravním balení nahradily ocelové pásky. Od roku 1972 firma Cordstrap tyto systémy vyrábí z polyesterových vláken (PES) a od 90. let je v této oblasti leaderem světového trhu.
Článek připravil Miroslav Dočkal.