Výraznou většinu vystavovatelů tvořily malé a střední firmy, které na veletrhy přijely především s cílem utužovat již existující a navazovat nové obchodní kontakty. Téměř 48 % firem přijelo ze zahraničí, nejvíce z partnerské země veletrhu Polska, a dále ze Slovenska, Itálie a Německa. Poprvé vystavovaly také společnosti z Kazachstánu, Maroka a Vietnamu. Expozice v pavilonech A1, A2, B a V obsadily plochu 27 000 m2 a prezentovalo se v nich celkem 440 značek (o 10 % více než v roce 2012).
Po dvaceti letech se potravinářské veletrhy opět otevřely široké veřejnosti. Díky termínovému spojení veletrhů příbuzných a navazujících oborů mohli na jediném místě získat přehled o novinkách a trendech ve zpracování, distribuci i prodeji. V prvních třech dnech se na pokladnách zaregistrovalo 712 zahraničních návštěvníků z 26 zemí. Nejvíce jich přijelo ze Slovenska, Polska, Německa, Itálie, Maďarska a Rakouska, jednotliví návštěvníci dorazili také ze vzdálených zemí, jako jsou Čína, Jižní Korea, ostrov Mauricius nebo USA. V presscentru se akreditovalo 170 novinářů ze tří zemí.
EMBAX a PRINTexpo opět společně
Produkce potravin nabízí široké možnosti pro obalový a tiskový průmysl. Také nové zákonné úpravy a inovace v balení potravin podporují synergii projektů EMBAX a SALIMA, což bylo hlavním důvodem, proč se letošní veletrhy SALIMA, MBK, INTECO, VINEX, EMBAX a PRINTexpo konaly ve stejném čase na stejném místě.
EMBAX i SALIMA přinesly ukázky nových technologií a otevřely diskuzi o tom, jakým směrem se obalové a tiskové technologie ubírají. V rámci odborného programu se opět představila kompletní balicí linka v provozu a s odborným komentářem. Letošní projekt Packaging Live představil i nové účastníky obalového procesu. Spuštění celého projektu předcházela tisková konference Packaging Live, jejímž organizátorem byla společnost Equicom, s. r. o., a Veletrhy Brno, a. s. Na odborných přednáškách se v Programovém centru pavilonu B mohli zájemci seznámit s tématy: Bezpečnost výrobních a balicích linek, Automatizace balicích linek, Certifikace tiskovin ekoznačkou EU či Obalový design MAD APPLE, Zpestřením bylo téma: 3D digitální technologie v procesu vývoje a výroby nových výrobků, kterou prezentovala na výstavišti společnost MCAE Systems.
Mezinárodní událostí byla konference UV tisk na obalech a tiskovinách, kterou pořádala společnost Grafie CZ v Kongresovém pavilonu E brněnského výstaviště.
Zlatá Salima i pro obaláře
Z osmi nominovaných strojírenských produktů do soutěže Zlatá SALIMA získaly toto ocenění pouze dva. Jedním z nich je laserová CO2 tiskárna SmartLase C350 IP55 30W 10.6, francouzského výrobce Markem-Imaje SAS, jehož výrobky v ČR zastupuje a na veletrhu EMBAX se jako vystavovatel prezentoval ONDRÁŠEK INK-JET SYSTÉM, spol. s r. o., z Frýdku-Místku.
Článek připravila Ladislava Caisová.
Řekli o Embaxu…
Také společnost ATOZ Packaging otevřela v pavilonu B svůj stánek, který se stal po dobu veletrhu místem setkávání s obchodními partnery. Někteří z nich byli ochotni podělit se s námi o své dojmy z letošního veletrhu.
Stále se vezeme na zlaté vlně
„Jsme velice hrdí na to, že naše společnost obhájila vítězství z posledního ročníku a zároveň jsme se stali jedinou firmou z obalové branže, která letos Zlatou Salimu získala. Zúročila se tak nejen příprava celé firmy na veletrhy, ale především celá filozofie Markem-Imaje, díky jejímž inovacím jdou značicí technologie stále dopředu.
Hodnotitelská komise pro strojní sekci vybírala z osmi navržených exponátů a naše laserová CO2 tiskárna SmartLase C350 dokázala zaujmout celou řadou zajímavostí. Nejenže obsahuje patentovou inovativní technologii vykreslování znaků, má prodlouženou životnost, nižší náklady na údržbu a provozní disponibilitu až 99,9 %, ale dokáže potisknout více než 100 000 produktů za hodinu.
Veletrh EMBAX jsme však nepojali pouze staticky – ukázkami tiskáren na stánku, ale stejně jako v předchozích ročnících jsme se aktivně zúčastnili projektu Packaging Live – balicí linka v provozu. Čtyřikrát denně se linka spustila a naše tiskárny se bezchybně postaraly o veškeré označení baleného zboží čárovými kódy, šarží výroby, logy partnerů a dalšími proměnnými parametry. Pro potisk na všechny druhy materiálů se opět nejlépe osvědčila naše ink-jet tiskárna Markem-Imaje 9232, která získala Zlatou medaili za inovace na Embaxu 2012.“
Pavel Ondrášek, ředitel ONDRÁŠEK INK-JET SYSTÉM, spol. s r. o.
Byli jsme mile překvapeni
„Vystavovali jsme na obalářském veletrhu Embax, kde jsme představili naše portfolio. Návštěvníci tak mohli vidět podstatnou část našich produktů, ale i novinky v oblasti průmyslového značení. Sice se domníváme, že celková návštěvnost během tohoto veletrhu nedosahovala takového počtu jako v minulosti, ale o to byly získané kontakty pro nás důležitější. Byli jsme mile překvapeni, že již první dva dny byly pro nás přínosné a zajímavé, co se týče návštěv na našem stánku. Musím podotknout, že jsme zde měli zajímavá setkání, na jejichž základě připravujeme firemní prezentaci v naší firmě, kterou pořádáme každý rok. S průběhem veletrhu jsme byli spokojeni. Naším cílem bylo setkat se s dosavadními zákazníky, kteří mají zájem o naše produkty a celkové dění v naší společnosti, ale také poznat nové klienty, kteří rovněž zavítali do naší expozice. Přesvědčili jsme se, že lidé z různých průmyslových oborů mají stále zájem o tento druh prezentace, sami k nám zavítali se svými vlastními výrobky a chtěli vyzkoušet naše potiskovací technologie přímo na místě. A to je přesně to, co od veletrhu očekáváme.“
Hana Jaskmanická, chief operations officer, Bottling Printing, s. r. o.
Embax našemu marketingu pomáhá
„Firma Nolato se zúčastňuje veletrhu Embax od r. 2003, tenkrát ještě pod názvem Cerbo. I přes silnou konkurenci zpracovatelů plastů pro farmaceutický průmysl, ať už domácích či ze zahraničí, můžeme s potěšením kvitovat, že postupem času získáváme nové zákazníky z řad výrobců potravních doplňků či farmacie. A veletrh Embax nám v naší marketingové činnosti a průzkumu trhu nemálo pomáhá.
Kromě hlavního cíle veletrhu – ukázat farmaceutické obaly odborné veřejnosti či navázat nové a utužit dosavadní vztahy s odběrateli nebo i konkurenčními firmami, plní veletrh nemalou úlohu společenskou. Přispívá k tomu i společenský večer, při kterém se vyhlašuje nejlepší obal, a my tak máme možnost potkat se s kolegy z příbuzného oboru, vyměnit si informace a zkušenosti, případně navázat spolupráci servisního či technického charakteru. V době globalizace se projeví i na veletrhu tendence firem spíše spolupracovat než bojovat.
I přesto, že Embax nepatří mezi velké mezinárodní obalářské evropské veletrhy, je spíš lokální výstavou ve střední Evropě, pro firmu Nolato představuje příležitost ukázat standardní i zakázkové obaly pro farmacii především českým a slovenským zákazníkům, a řešit tak operativně jejich potřeby.“
Zuzana Martanová, area sales manager, Nolato Cerbo AB