logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Eviosys a Barilla spolupracují na nové nádobě na pesto Eviosys vytvořil nový obal pro prémiovou...
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...
  • Rohlik.cz rozšiřuje sortiment privátní značky Yutto o rostlinná mléka Internetový prodejce...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise...
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...

Jak se změní obaly potravin?

30. dubna 2014
Nezařazené 0
1210

Co všechno je třeba změnit a aktualizovat představili na březnovém semináři Martin Štěpánek a David Zima z Úřadu pro potraviny Ministerstva zemědělství ČR. Akce proběhla v rámci lektorského cyklu RetailTrain v režii ATOZ Retail a ATOZ Packaging, součástí skupiny ATOZ Group.

Co a jak?

Seznam povinných údajů zahrnuje název potraviny, seznam složek, alergenní látky, množství složek v určitých případech, čisté množství potraviny, datum minimální trvanlivosti nebo použitelnosti, podmínky uchování nebo použití, jméno nebo obchodní název a adresu PPP (provozovatele potravinářského podniku, pod jehož jménem je potravina uváděna na trh), zemi nebo místo původu v určitých případech, návod k použití a výživové údaje, u nápojů s obsahem alkoholu nad 1,2 % i obsah alkoholu. Ve zvláštních případech jsou uváděny i další povinné údaje.

Povinné výživové údaje musí zahrnovat energetickou hodnotu, množství tuků, nasycených mastných kyselin, sacharidů, cukrů, bílkovin a soli. K výjimkám patří například nezpracované jednosložkové potraviny nebo potraviny v obalech s největší plochou obalu menší než 25 cmᵌ. Výživové údaje lze doplnit o pět živin ze zvláštního výčtu a o vitamíny a minerální látky. Výživové údaje se standardně uvádějí na 100 g nebo na 100 ml, za určitých podmínek je lze vyjádřit navíc na porci nebo na jednotku spotřeby.

Povinné údaje jsou vyjádřeny slovy a čísly, navíc mohou být vyjádřeny piktogramy nebo symboly. Velikost písma musí činit nejméně 1,2 mm s výjimkou obalů, jejichž největší plocha je menší než 80 cm² – zde stačí velikost písma 0,9 mm. Dobrovolně poskytované informace o potravinách nesmějí být uvedeny na úkor prostoru pro povinné informace o potravinách, nesmějí uvádět spotřebitele v omyl a být pro spotřebitele nejednoznačné nebo matoucí. Kde je to vhodné, musí být podloženy vědeckými údaji. Povinné i dobrovolné výživové údaje musí být uvedeny ve stejném zorném poli, v tabulce nebo při nedostatku místa v řadě za sebou a ve stanoveném pořadí. Pokud jsou v informacích použity zkratky, tak raději české, a vždy musí být vysvětleny. Opakované údaje mají být v hlavním zorném poli a s velikostí písma minimálně 1,2 mm. Lze zopakovat energetickou hodnotu, případně i s množstvím tuku, nasycených mastných kyselin, cukrů a soli.

Povinným údajem není obchodní značka výrobku, ale jeho název (zákonný, případně vžitý či popisný): takže například u minerálek není povinným údajem Mattoni, ale přírodní minerální voda sycená.

Alergeny, množství, trvanlivost

Alergeny jsou ve výčtu složek potraviny jasně odlišeny – například barvou pozadí či jiným typem písma, přičemž kurzíva není spíše považována za dostatečné odlišení, naopak se zdá vhodnější použit velká písmena nebo ztučnění. V každém případě musí ale dojít k jasnému odlišení daných složek od ostatního textu. Pokud se u některého alergenu uvádí stopové množství (obsahuje stopy…), musí se jednat o množství v rozsahu chyby měření, tj. analytické nuly. Někteří výrobci mají tendenci psát stopy ryb či celeru na všechny výrobky, to ale může být považováno za zavádějící informaci.

3079Množství je u tekutých produktů uváděno v objemových jednotkách (ml, l) a u ostatních produktů v hmotnostních jednotkách (g, kg). U množství do 5 g či ml není povinné uvádět čisté množství. U potravin v nálevech musí být uvedeno čisté množství a čisté množství po odkapání. Pro určité masné a rybí výrobky platí, že pokud je ve výrobku více než 5 % vody, musí tato informace být u názvu uvedena.

Vzhledem k tomu, že 40 % balených potravin (90 milionů tun) se v Evropě na úrovni obchodu či spotřebitele nakonec vyhodí, jedním z cílů EU v této oblasti je, naučit  spotřebitele, aby nebyly zbytečně vyhazovány potraviny s prošlou minimální trvanlivostí, které mohou být stále konzumovány. Tyto potraviny se proto mohou uvádět na trh, pokud jsou bezpečné, spotřebitel na to ale musí být upozorněn. U nás to platí již od roku 1997.

Kdo a odkud?

Na výrobku musí být uvedena adresa PPP, v případě původu potraviny mimo EU pak dovozce potraviny na trh EU. Například u privátních značek by tedy mělo jít o adresu této značky. V poslední době se začaly v tomto segmentu objevovat i adresy výrobců, kteří pro privátní značky vyrábějí. Podle názoru Martina Štěpánka a Davida Zimy je nejvhodnějším způsobem splnění povinnosti uvedení názvu a adresy pouze jednoho subjektu.

Pokud výrobek může uvést spotřebitele v omyl, například obrázkem Alp u českého výrobku nebo pojmenováním České ořechy jako názvem firmy, přestože o plody z ČR nejde, musí být uvedena země původu podobně jako u některých druhů masa.

Od 1. dubna 2015 budou muset být některé druhy masa označovány místem chovu i místem porážky. V současné době je Evropskou komisí zvažováno, zda budou v budoucnu zavedena pravidla pro povinné označování země nebo místa původu u masa použitého jako složka potraviny, u mléka včetně jeho použití jako složky v mléčných výrobcích, nezpracovaných potravin, jednosložkových produktů a složek, které tvoří více než 50 % potraviny.

Článek připravil Miroslav Dočkal.

Dodatečné informace:

Srovnání pomůže

Podle doporučení Martina Štěpánka a Davida Zimy je vhodné u nejasností porovnat český překlad nařízení EU i např. s verzí slovenskou a anglickou na stánkách Úředního věstníku EU: http://eur-lex.europa.eu/homepage.html  Pro výpočet výživové hodnoty lze využít Národní   databázi složení potravin http://www.czfcdb.cz/, která dnes obsahuje asi 500 potravin, k dispozici jsou i odkazy na  databáze jiných států EU.

Balené potraviny z e-shopů

Mezi povinné informace o balených potravinách prodávaných v e-shopech patří:

Název potraviny, seznam ingrediencí, případně množství ingrediencí nebo skupin ingrediencí, alergeny a látky vyvolávající nesnášenlivost, čisté množství potraviny, datum minimální trvanlivosti nebo datum použitelnosti (může být uvedeno až při dodání), podmínky uchování nebo použití, jméno nebo obchodní název a adresa provozovatele potravinářského podniku, případně země původu, návod k použití, obsah alkoholu, je.li vyšší než1,2 %, výživové údaje.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required