Protože inovace obalového designu je jedním z nástrojů, které slouží k zviditelnění značky na trhu, uvedl již první řečník workshopu řadu příkladů z domácího trhu i ze zahraniční, kdy inovovaný obal vysílá zásadní informace nejen ke spotřebiteli, ale i ke své konkurenci na trhu.
Využíváte dostatečně potenciál obalového designu?
Tak se ptal se v rámci svého diskusního příspěvku Jiří Fiala, creative director společnosti Fiala & Šebek Visual Communications a rozebral prozaické téma, co je vlastně dnes in a jsou-li vlastníci ještě schopni vytvořit v rámci zavedené značky novinku. Jeho recept na vytvoření novinky, která značku na trhu zviditelní, spočívá ve spojení dobré intuice a emoce, z čehož lze vydestilovat podstatu úspěchu.
Zvláštní pozornost věnoval kategorii alkoholických nápojů, kde se častěji než o produktovou, jedná o inovaci obalového designu. Jmenoval příklady těch úspěšných – od propracované etikety Vína Mikulov Motýl od společnosti Bohemia Sekt až po bag in boxy na víno, jejichž konečná podoba má vzhled dámské kabelky.
Za dynamičtější označil současný vývoj obalového designu u produktů privátních značek. „U privátních značek obchodních řetězců je obal hlavním nástrojem pro aktivaci produktu,a také proto se zkracuje doba jejich redesignů z nedávných 5 na dnešní 2 roky,“ řekl. Na základě svých zkušeností s tvorbou designu těchto obalů uvedl, že produkty pod privátní značkou už nepotřebují napodobovat značkové výrobky, protože samy jsou značkou.
O tom, jak dosáhnout barevné jednotnosti loga firmy se všemi dalšími dokumenty včetně těch, které oslovují potencionální zákazníky, hovořili Malgorzata Lososová Ungrádová, sales managerka společnosti X-Rite a Jiří Lorenz, manažer systému předtiskové přípravy, firmy Panflex.
V průběhu prezentace také zaznělo, že barva sice neexistuje, ale světlo, které ji představuje, z 80 % ovlivňuje vnímání značky a 25 % majitelů značek si stěžuje na opakované problémy s barevnou konzistencí grafiky na svých materiálech. Nastíněno bylo i možné řešení v podobě Pantone Live.
Šíleně jednoduché
Josef Kroulík, off-trade communication manager ze společnosti Budějovický Budvar vzpomněl v úvodu svého vystoupení Steva Jobse, který dokázal, že jednoduchost je nejmocnější silou v byznysu. Vysvětlil aplikaci této filosofie na promočním balení pro dvě plechovky piva PardálOVO, které získalo ocenění WorldStar Packaging Awards 2014. Popsal vývoj tohoto balení, které vzniklo ve spolupráci se společností THIMM Packaging a vysvětlil, proč byla na duopack použita právě lepenka, která měla nejen výhodnější cenu, ale bylo ji možné akčně potisknout. Upozornil, že k akčnímu balení plechovek dochází až na prodejně a lepenkový přebal nezakrývá primární balení ani EAN kód.
Nebojte se dělat věci jinak
Uvést na trh neobvyklý a současně originální i funkční grafický design vyžaduje nejen množství práce, ale také odvahu dělat věci jinak, než je zavedený standard. To, že společnost Kofola ČeskoSlovensko inovacemi žije, potvrdila ve své prezentaci senior brand manažerka tohoto výrobce nápojů Alena Procházková. Ve svém vystoupení uvedla příklady úspěšných produktových inovací, ať už to byla před lety Kofola, příběh pana UGO, teplý nápoj Natelo či nejúspěšnější inovace poslední doby: řada dětských nápojů Jupík ověnčená cenami z celosvětových designérských soutěží Pentawards a RedDot.
Juraj Demovič, grafický designer ze slovenského studia vizuální komunikace Pergamen, pak doplnil její prezentaci líčením uskutečněných grafických postupů a přidal několik rad pro majitele značek: „Posuzujte a vnímejte, vsaďte na intuici a nebojte se, vytvořte si úzký vztah s designovou agenturou, protože i ona může mít někdy pravdu, a nezapomeňte, že skutečná inovace potřebuje čas nejen na přípravu, ale i na zažití na trhu.“
Článek připravila Ladislava Caisová.