Téma a výroba různých typů etiket jsou tak široké, že by přesahovaly možnosti tohoto článku, omezme se tedy pouze na etikety nápojové. Zatímco u vratných i nevratných lahví na pivo či víno stále vítězí klasické papírové etikety následně aplikované pomocí lepidla, u jiných alkoholických i nealkoholických nápojů se lze setkat s etiketami samolepicími (v prosté podobě či z důvodu podpory prodeje i v podobě vícelistých booklet etiket) či smrštitelnými (shrink sleeve). Zvláště výrobci nealkoholických nápojů v PET lahvích často oscilují mezi obvodově lepicími etiketami a shrink sleevy.
Zatímco trend obvodových etiket u neochucených vod či minerálek se v poslední dekádě posunul od papírových etiket směrem k plastovým průhledným, u ochucených barevných vod určených především pro děti a mladší věkové skupiny se marketingoví odborníci přesvědčují, že zákazník upřednostňuje pestrobarevnou plochu potištěného shrink slevu před možností vidět obsah lahve. Ve spojení s čistým designem průhledné lahve naopak etiketa no label look téměř nenarušuje svou přítomností její plochu a zdá se, že potisk je přímo součástí obalu. Spotřebitele etiketa tedy neruší od prohlídky obsahu v láhvi. Na druhou stranu jsou některé typy takových etiket hůře detekovány klasickými optickými snímači.
No label look a nápoje
Zatímco u nealko nápojů se tedy lze setkat s papírovými i plastovými etiketami v různé podobě, u vinných lahví většina výrobců zůstává spíše u etikety papírové. Důvěryhodnost produktu a jeho kvalitu upevňuje spíše etiketa s jednodušším typem designu. Pokud chce výrobce dodat ještě větší zdání kvality, sáhne u menších šarží i k etiketám s pérovou grafikou na ručním papíru. Na druhou stranu je však pravda, že se někteří výrobci od tohoto pojetí snaží vymezovat. Na základě hodnocení odborné grafické hodnotitelské jury v soutěži Top design vína České republiky 2012, která proběhla v rámci soutěže TOP 77 vín ČR, byla vyhlášena hlavní cena v designu lahve z vinařství Sing wine, s. r. o., Velké Bílovice, Modrý Portugal, klaret, polosuché, 2011, kde autorem designu i realizátorem výroby etikety byla společnost S&K LABEL. Hravý (a to téměř doslova, neboť obsahuje i notový záznam) a velice odlehčený design v kombinaci růžovo-bílé je zaměřený na cílovou skupinu mladšího věku v celé šíři marketingové komunikace.
Na transparentní etiketu úspěšně vsadil i další známý výrobce, společnost OTK Group. Polypropylenová etiketa určená k označení ucelené řady ovocných destilátů St. Nicolaus dostala v roce 2012 i ocenění Obal roku. Použitý transparentní polypropylen s ultra clear lepidlem dodal etiketě dokonalý průhled (no label look). Etiketa je potištěna sedmibarevným flexotiskem. Prostorovost vizuálního vjemu podtrhuje nejen vhodně použitá ražba, ale i kombinace dvojího lakování (UV matný a lesklý lak).
Tradiční etiketu lze však zmodernizovat nejen alternací jiného materiálu a využitím nových technologií. Zaujmout lze i totální změnou barvy. Asi nejvýraznějším příkladem takové změny z poslední doby jsou etikety od jedné z nejdražších značek světa, společnosti Coca-Cola. Tento nápojový gigant uvedl v loňském roce na trh lahve s logem, kde byla poprvé v historii značky nahrazena typická firemní červená barva barvou zelenou. Nápoj je označen jako Life, a na rozdíl od jiných nápojů je slazen přírodní stévií. Dalším přírodním benefitem jsou i vlastní lahve, které jsou z 30 % vyrobeny z přírodních materiálů a jsou plně recyklovatelné.
Prostor pro limitované edice i personifikaci
Boj o zákazníka je v množství konkurenčních produktů velmi těžký. Výrobci a prodejci již dávno nemusí cílit pouze na sociální typ skupiny zákazníků, ale přímo i na jednotlivce v rámci či i mimo rámec cílové skupiny. A je to právě etiketa, která je hojně využívána jak na limitované edice, které se dokonce stávají i sběratelským artefaktem, tak i na personifikaci. Úspěšnou limitovanou edicí, která má ambici se stát i sběratelskou, bylo v loňském roce omezené množství lahví Becherovka Original (společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka, a. s.). Společnost na etiketách klasického a tradičního karlovarského nápoje tehdy ve sběratelské edici představili první tři členové rodiny Becherů (Josef, Johann a Gustav Becherovi), kteří dali vzniknout dnes již věhlasnému karlovarskému bylinnému likéru a založili jednu z nejúspěšnějších českých firem. Lahve byly díky sběratelským etiketám s karikaturou zakladatelů rozebrány z prodejních pultů mnohem dříve, než se předpokládalo. Úspěšnou akci letos v březnu Becherovka zopakovala s dalšími třemi členy rodiny Becherů (Rudolf, Johann Michael a Alfred Johann Becherovi).
Další možností, jak oslovit spotřebitele přímo jako osobu, nejen jako cílovou skupinu, je personifikace láhve. Ta je v poslední době využívána nejen v oblasti společenských styků v rámci rodiny či přátel, ale i u B2B dárků. Personifikace může být vyvedena nejen technicky (číslování, kódy apod.), ale i jako text, grafika či jméno obdarovaného. Výsledkem je, že na každé etiketě stejného produktu lze mít jiné údaje. Personifikace produktů se provádí jako ukončovací operace především digitálních technologií (ink-jet, laserový tisk, termotransferový tisk atd.). Často je nabízena nejen přímými výrobci či prodejci produktů, ale zprostředkovaně i v mnohých e-shopech. Personifikované etikety nabízí na svých oficiálních stránkách i např. Chivas regal. Dvanáctiletá whisky pak obdarovaného potěší jistě dvojnásobně. Personifikaci na etiketách však lze provádět i ve větších nákladech – velice úspěšná byla nepříliš dávná kampaň Coca-Cola s personifikovanými etiketami ve znamení křestních jmen…
Design využívá nové technologie
V náročnějších aplikacích dnes výrobci kombinují často i několik typů technologií najednou. Populární je na etiketách nejen ražba či kombinace různých typů laků, především v parciální podobě, ale i používání barev, které reagují na teplotu, světlo apod. Oblíbené jsou i etikety s proměnnými daty, které jsou často využívány jako podpora prodeje v podobě různých soutěží nebo i jako etikety bezpečnostní. K dodavatelům těchto typů etiket patří i společnost Eprin, spol. s. r. o. Vedle bezpečnostních či RFID etiket lze v jejich nabídce nalézt i etikety se stírací vrstvou i s vrstvou reagující na teplo či chlad. Proměnné etikety nabízí hned ve dvou typech provedení. Buď jako etikety s proměnným kódem v lepidle, u nichž je horní vrstva plnobarevně potištěna a v lepidle potištěná spodní vrstva je doplněna proměnným kódem, nebo jako dvouvrstvé etikety s proměnným kódem v lepidle, kde horní vrstva je potištěna oboustranně a potištěná vnitřní vrstva je doplněna proměnným kódem.
Z důvodu většího prostoru pro propagaci, informaci či soutěže a upoutávky se již před časem začaly vyskytovat vícelisté etikety, tzv. booklety. K novinkám na českém trhu od společnosti Eprin patří vícelistá etiketa Peel of. Jedná se o samolepicí PP etiketu, která připomíná knihu nebo sendvič. Přináší možnost pevného hřbetu a určitý počet stránek či sendvičový styl, tj. několik na sobě naaplikovaných etiket s možností opakovatelného otevření a zalepení etiket.
Etikety s proměnnými daty vyrábí kromě jiných typů etiket ze svého širokého portfolia i známý výrobce etiket, společnost Martin Peroutka, polygrafická výroba. Tyto etikety mohou být využity v různých soutěžích, k evidenci, jako pečeť kvality, s krycí stíratelnou vrstvou nebo krycí termochromickou vrstvou. Jsou dodávány v roli nebo v archu.
Článek připravila Jana Žižková.