Součástí centra bude i 90 m čtverečních výstavní plochy Centrum of excellence, kde budou vystavovat své výrobky dodavatelé Brammeru a kde rovněž budou probíhat školení i další vzdělávací akce.
Šetří i sekundární obaly
Brammer je celoevropským autorizovaným distributorem průmyslového výrobního vybavení pro údržbu, opravy a provoz. Jde o 3,5 milionu produktů několika desítek zejména průmyslových výrobců, přičemž díky softwarovému propojení všech 14 národních distribučních center v Evropě lze objednávat i zboží uskladněné Brammerem v jiných zemích.
Nabízí rovněž vlastní řešení správy zásob pod názvem Insite a provozuje u svých zákazníků konsignační sklady, které vybavuje vlastními pracovníky. Výhodou pro zákazníka Brammeru je mimo jiné redukce logistických nákladů na příjem zboží – včetně příjmu menšího množství sekundárních obalů. Celkové ušetření lze přesně vyčíslit pomocí zvláštního protokolu, na němž stvrdí zákazník svým podpisem, že uvedená částka odpovídá skutečnosti.
Expedice i s přebalováním
V logistickém centru je vázáno 140 milionů korun v zásobách, a to při otevření bylo zaplněno jen z 60 % a čtečka čárových kódů teprve čekala na zprovoznění. Zajímavostí zde je kombinace paletového retraku a vysokozdvižného vozíku s možností jezdit ven od britské společnosti Flexi, vybavená kamerou v horní části zvedacího mechanismu pro zpřesnění ukládání palet do regálů. Vozík se díky své nevelké šířce může pohybovat i v poměrně úzkých uličkách mezi paletovými místy.
O vyhřívání skladových prostor se starají plynová stropní topidla s ventilátory, díky kterým rovněž v létě cirkuluje vzduch, což spolu s metr silnou izolací na stropě a dalšími tepelně izolačními vlastnosti stavby vede k příjemnému klimatu i v létě. V parných dnech je tento způsob doplněn nočním otevřením části stěn.
Expedici výrobků vyřizují čtyřikrát denně, vždy jim to zabere něco přes hodinu. Část zboží je, jak jsme již řekli, přebalena do nových sekundárních a terciárních obalů. Mezi touto novou distribuční centrálou a pobočkami firmy je využíváno zejména vratné balení, které rovněž vyžadují někteří zákazníci odebírající zboží přímo (například společnost Zetor).
Zaujaly nás rovněž úvahy vedení české pobočky o zrychlení distribuce výrobků zákazníkům: protože v některých případech záleží zejména u velkých průmyslových firem doslova na každé minutě, klasické přepravní služby typu DHL zde už nestačí, a Brammer proto zvažuje dohodu s místní taxislužbou, která by byla připravena rozvážet potřebné součástky 24 hodin denně.
Značky se zbavují výroby
Zajímavým postřehem jednoho z pracovníků Brammeru je sílící trend majitelů značek – demonstrovaný na známé značce čokoládových tyčinek – outsourcovat kromě vedlejších činností a balení i samotnou výrobu. Jediné, co pak majitel značky vlastní, je samotná značka, respektive práva k ní, a je pro něj tedy snadné přemístit v případě potřeby výrobu do jiné země. Stačí vypovědět smlouvy s provozy, které pro něj produkt v rámci outsourcingu vyrábějí. Takové řešení ovšem není pro ostatní složky výrobního řetězce kromě majitele značky příliš výhodné a hrozí rovněž, že reální výrobci outsourcovaného produktu začnou vyrábět jeho levnější náhradu pod vlastní značkou.
Článek připravil MIROSLAV DOČKAL.