logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Nenápadná třešnička na… láhvi

20. února 2014
Nezařazené 0
2116

I laik vyjmenuje hlavní součásti, které tvoří obal na víno, tedy láhev, uzávěr a etiketu. Láhev je nejčastěji skleněná, zabarvení skloviny je různé. Designové trendy ovlivňují nejen tvar láhve, ale i jeho dekoraci (hladké láhve, embossing apod.). Tlak na výrobce láhví je ve snižování hmotnosti láhve, což vede k odlehčování skloviny. Velkou roli ve smyslu vnímání celkového designu obalu hrají u láhví etikety. U vína se nejčastěji používají etikety klasické (řezané, vysekávané či protlačované výsekovým nožem, což je nejčastější varianta jejich výroby). Na tento typ etiket se při aplikaci musí nanášet lepidlo ze zásobníku aplikátoru a teprve pak dojde k jejímu nalepení za pomoci zalisování pomocí řemene či kartáče. Grafika na etiketě je často v podobě pérové kresby, výjimkou však nejsou ani vícebarevné tónové grafiky. Vzhledem k různorodosti etiket jsou široké možnosti i jejich tiskové realizace. Lze tisknout ofsetem, flexotiskem, hlubotiskem, sítotiskem i digitálně.

Uzávěr chrání i zdobí

Dalším důležitým prvkem u vinné láhve je její uzávěr. A zdaleka neplní jen funkci ochranně bezpečnostní. I výběr uzávěru významně ovlivňuje myšlení spotřebitele při zamýšlené koupi. Uzávěr láhve může být v podobě korkové, plastové či silikonové zátky. Dnes se stále častěji objevují i šroubovací uzávěry z kovu. A občas je k vidění i uzávěr porcelánový či broušená skleněná zátka. Přes veškeré výhody ostatních uzávěrů a některé nevýhody korku (především možná kontaminace plísní, kterou může způsobovat houba Armillaria melle (václavka obecná), která se někdy uhnízdí v korkové kůře stromů, kde ničí její buňky, se ukazuje, že u vína je stále korek spotřebiteli vnímán jako uzávěr number one.

Korkové uzávěry, lidově řečené špunty, se liší materiálem i tvarem

OLYMPUS DIGITAL CAMERANejlepší, ale také nejdražší jsou korkové zátky vyrobené z kusového korku. Ty zaručují vysokou pružnost a trvanlivost. Korkové zátky lisované z více kusů nebo z drceného korku jsou tvrdší a používají se většinou pro jednodušší vína (s výjimkou korkových zátek pro šampaňské, které jsou lisovány jedině z drti). Nejběžnější typy uzávěrů představují přírodní, sektové a aglomerované (lepené) korky. Zákazník má však výběr podstatně rozšířen i o různé kónické či diskové typy nebo griffkorky, tedy korkové uzávěry s hlavou. Používají se i víceploškové korkové uzávěry. Nejčastější variantu z tohoto typu uzávěrů představují korky dvouploškové, tedy uzávěry lepené s dvěma ploškami přírodního korku. Ve spojení tvaru a materiálu vnímá spotřebitel korek jako prémiové řešení. Ovšem již před hezkými pár lety si všimli obchodníci a marketingoví odborníci, že se dá design uzávěru ještě více posílit a dá se jím zvýraznit i značka produktu.

Pověstnou třešničkou na dortu se stala záklopka, která přikrývá na hrdle láhve buď samotný korkový uzávěr, nebo uzávěr včetně agrafy (drátěný košíček s plechovou opěrkou, která korkový uzávěr jistí). I když odstranění záklopky není záležitost náročná, lze se i u tohoto prvku setkat s možností easy open v podobě perforovaného odtrhávacího proužku. Flexibilní typ záklopky může svou funkcí nahradit i potištěný typ pevného kovového uzávěru.

Zajištění jedinečnosti a úplnosti

Nenápadný půvab záklopky dotváří jedinečný vzhled celého designu. Vlastním nezaměnitelným, ale s láhví a etiketou korespondujícím designem doplňují záklopky vzhled naplněné láhve, a tím přispívají k oslovení konečného zákazníka. V některých případech výrobci tuto adresnost ještě zesilují dalším prvkem – např. papírovou či plastovou visačkou zavěšenou přes hrdlo láhve ať již pomocí výseku přímo v materiálu či pomocí dalšího závěsného prvku (provázku, gumičky apod.). Většina renomovaných výrobců záklopek nabízí zákazníkům prostřednictvím vlastního grafického studia předběžný grafický návrh kapsle (3D vizualizace včetně náhledu na boční potisk či potisk vršku), aby zákazník měl představu, jak bude kapsle vypadat v reálu.

Záklopky mohou být z různých materiálů, v různých barevných odstínech, potištěné i nepotištěné. Vedle celých záklopek se lze u vína setkat i s pouhými kapslemi, které kryjí jen horní korkovou plošku. K nejkvalitnějším a marketingově nejúspěšnějším patří záklopky cínové či z hliníkové fólie. Setkat se však lze i s plasty (především PVC) či lamináty (PVC/Al). Především z plastů se vyrábějí tzv. termozáklopky, tedy tradiční plastové záklopky smrštitelné teplem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAZáklopka však není jen ryze estetickým prvkem, jakkoli to tak vypadá. Jednou z jejích funkcí je i záruka nedotčenosti láhve. Kromě toho zpomaluje výměnu plynů uvnitř láhve a okolním prostředím. Víno bylo a je ušlechtilý nápoj, a proto by se s ním mělo i ušlechtile zacházet, a to i v případě odstraňování záklopky. Abychom se my osobně či obsluha v restauraci při nalévání vyhnuli kontaktu vína s materiálem záklopky, je potřeba ji odstraňovat postupně. Skuteční znalci a milovníci vína ji doporučují odstraňovat nožíkem (který bývá součástí číšnické vývrtky). Na horním okraji se odřízne asi pětimilimetrová část od ústí láhve. Zbytek spodní části zůstane na láhvi. Teprve po takovémto sejmutí záklopky může začít nalévací obřad mírným vytažením zátky. A proč mírným? Jakkoli se nám u otevírání vína líbí charakteristické bouchnutí při prudším otevírání, které je způsobeno změnou tlaku, vínu to neprospívá. Prudké vyrovnání tlaku v láhvi s okolním prostředím a náhlý přístup kyslíku dobrá vína obvykle stresuje, i když změnu chuti spíše poznají jen skuteční znalci…

Za záklopkovou inspirací…

Velice dekorativní záklopky má ve svém portfoliu společnost Proneco, která zákazníkům nabízí záklopky od svého rakouského dodavatele, firmy BT Watzke. Všechny typy dodávaných záklopek mohou být na velmi barevně různorodých základech přesně podle přání zákazníka. Ražený potisk vršku záklopky může být rovněž barevný nebo bezbarvý. Cínové záklopky (průměr: 19–50 mm, délka: 20–100 mm) jsou bočně tištěny obvykle sítotiskem. Společnost dodává i velmi kvalitní záklopky vyrobené z polylaminátové fólie. Jedná se o tzv. polykapové záklopky, kde kreativitu není třeba omezovat, neboť je zde možnost více druhů potisku (flexotisk, sítotisk, horká ražba, reliéfní ražba). K dalším typům záklopek patří teplem smrštitelné (termo) záklopky. Použití různých fólií umožňuje měnit povrch záklopek od vysokého lesku až do sametově matného designu či metalízy. Boční potisk flexotiskem nebo sítotiskem (1–6 barev) lze doplnit o horkou ražbu (1–2 barvy). Obdobně lze tisknout i sektové záklopky včetně speciálních rozměrů na různé typy láhví (Picollo, Magnum).

Všechny typy uvedených kapslí lze vybírat i z nabídky obchodní firmy MAXREKLAMA . Společnost zároveň nabízí i poradenství a dodávku kapslí (záklopek) šitou na míru prakticky každému zákazníkovi. Vzhledem k tomu, že tiskárna ETIFLEX, s. r. o., nabízí komplexní řešení tisku pro vinaře, ani v její nabídce záklopky nechybí. Kapsle i záklopky lze objednat i na stránkách e-shopu společnosti Bricol M. Vzhledem k dlouholeté spolupráci s mnohými výrobci nabízí komplexní obalářská řešení, tedy včetně dodávky záklopek či kapslí, i společnost BS vinařské potřeby, s. r. o., a mnohé další.

Ceres láhve etiketuje i aplikuje záklopky

K dodavatelům etiketovacích zařízení patří O. K. SERVIS BioPro, s. r. o. Aplikátory Ceres a Gaia II umožňují vedle etiketování i aplikaci všech typů záklopek. Etiketovací zařízení Ceres umožňuje lepení dvou (až tří) samolepicích etiket na všechny typy válcových nebo kónických láhví (55 až 115 mm). Navíc může být zařízení vybaveno teplotním kodérem pro potisk etiket (dotisk na etikety přes barvicí pásku, která je pro možnost tisku zahřátá). Podobný systém lepení etiket včetně aplikace hliníkových, cínových i PVC záklopek na všechny typy válcových láhví během jediné etapy má i zařízení Gaia II. Je zde zajištěno i podávání záklopek a jejich upevnění na láhve. Zařízení pracuje samostatně, ale může být také propojeno s plnicí linkou. Jeho konstrukce je celá vyrobena z nerezové oceli a etiketovací linka je na čtyřech kolech, což umožňuje snadnou manipulaci. Zařízení je vybaveno vstupním dopravníkem o délce 1000 mm. Nastavení spouštění aplikace etiket pomocí numerického ovladače s 18 tlačítky a grafickým displejem umožňuje uložení parametrů pro každý typ láhve a etikety (50 programů). U zařízení nechybí ani počítač láhví či inspekční zařízení. Etikety jsou detekovány optickým vláknem a v případě, že etiketa chybí, dojde k zastavení celého cyklu.

Článek připravila JANA ŽIŽKOVÁ.

Záklopka, či kapsle?

Odpověď není jednoduchá – pro některé výrobce je pojmově kapsle a záklopka totéž. Pro jiné jde o záklopku, pokud přesahuje přes hrdlo láhve, a o kapsli, kryje-li jen korek (tzn. je to třeba jen vyseknutý kruhový přířez z cínu nalepený na korku). Já se z hlediska názvosloví přikláním spíše k tomu druhému.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required