logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Jak balí sýrařská jednička?

20. února 2014
Nezařazené 0
1007

Svět balení: Dnešní portfolio Madety zahrnuje více než 250 druhů mléčných výrobků. V čem se obaly jednotlivých výrobkových řad liší a co je naopak spojuje?

Jan Teplý: V každém tržním segmentu je třeba balit jinak, což je dáno technologií výroby a baleným výrobkem. Snažíme se, aby naše obaly spojovala dlouhodobá udržitelnost, oslovujeme maximum domácích dodavatelů. Věříme totiž, že když dáme práci někomu v sousedství, on pak bude mít peníze, aby si mohl koupit náš jogurt. Obaly také spojuje fakt, že nevytváříme nové jen proto, že je to momentálně in. Respektujeme věci, které fungují. U obalů požadujeme, aby fungovaly již ve výrobě, stejně tak ve skladu, dále při dopravě, také u merchandiserů, a samozřejmě u spotřebitelů, kteří by měli zabalený výrobek donést domů v pořádku a jednoduše ho rozbalit. Snažíme se odpovídajícím obalem spojit kvalitu uvnitř s vnější ochranou.

11780SB: Můžete ve stručnosti popsat tvorbu a inovace vašich obalů?

J. T.: V Madetě se řídíme pravidly, která jsou v odborné literatuře popsána jako product development. Vycházíme z metodologie, jakou používá např. automobilka Volvo. Pro každou vrstvu inovovaného výrobku až po obal je daný specifický postup od základní hmoty přes primární obal, sekundární obal, přepravní balení až po takové vrstvy, jako je 2D, čímž rozumíme distribuci a display. To znamená: kam mají být výrobky dopraveny, do kterých obchodů a jaká je jejich pozice na regále. Poslední vrstvu výrobku nazýváme percepce, tedy jak je výrobek vnímán, do nákladů se započítává vše včetně nákladů technologických a obalových až po marketingovou komunikaci. V rámci inovačního procesu se příslušnou vrstvou zabývají lidé, kterých se pracovně týká. Moje role je zde trochu schizofrenní – obrazně řečeno mohu produkt vymyslet, pak na něj nakoupit materiál, obal vyrobit, výrobek prodat ho a následně si eventuálně sám vynadat za nesplnění cílů inovace.

DSC_6963SB: Pokud se zaměříme na konstrukční a grafický design vašich obalů, kdo stojí za jejich návrhy a realizací?

J. T.: Pokud jde o grafiku, vyhlašujeme pravidelná výběrová řízení, která vyhrávají převážně česká studia. Konstrukční design je u nás dán používanou technologií výroby a plnění. Jsme tedy limitováni. Obecně – Madeta nerada mění věci příliš rychle. Jsme raději, když fungují ty zavedené. Jak nedávno uvedl kolega z ČSOB na kongresu Obalko, největší hřích je být nespokojen s tím, co je dobré. Místo toho, abychom bojovali s obalem a neustále vymýšleli nové tvary, snažíme se využít toho, co je standardní, a jít v tom úplně na hranu využitelnosti. Proč mít speciálně tvarovaný kelímek jako konkurence, když to současně znamená mít jediného monopolního dodavatele a dražší obal?

Takže konstrukce je u nás daná. Dost si hrajeme např. s optimalizací přepravních balení. Dále se zabýváme obaly (SRP) určenými přímo do regálu. Dříve jsme dodávali každému zákazníkovi z maloobchodního sektoru jiný typ kartonu. Své měly hypermarkety, jiné supermarkety a odlišné diskontní prodejny. To se nám už podařilo sjednotit. Není sice možné najít geniální řešení, ale můžeme se s našimi zákazníky dohodnout na tom nejméně nevhodném.

14389SB: Využíváte téměř všechny obalové materiály – karton, plast, sklo, plech, dřevěné palety. Jak si vybíráte jejich dodavatele, kdo mezi ně patří?

J. T.: Vždycky se snažíme při výběru dodavatelů dodržovat Paretovo pravidlo. Na každou položku máme dva až tři dodavatele, přičemž jednička představuje 60–80% podíl na obratu, dvojka má pořád dost, abychom pro ni byli zajímaví, a máme v záloze i trojku. Znamená to, že jednička se musí rvát s cenou, a jestli chce zůstat na své pozici, nesmí dělat chyby. Pokud k tomu dojde, pozice se snadno vymění. I z tohoto důvodu neděláme speciální obaly, ale využíváme standardní. Alternativní dodavatelé se usměrňují mezi sebou. Cena a servis jsou samozřejmě důležité kritérium. V každém případě se snažíme o slušnost, chceme, aby náš vztah s dodavateli byl symbiotický, ne parazitický. Část vývoje nových obalů – nápady i náklady – řešíme společně.

Jména dodavatelů mohu zmínit, ale chci předeslat, že se všemi, s nimiž spolupracujeme, jsme spokojeni. Pokud ne, už našimi dodavateli nejsou. A k těm obalovým patří například Thimm Packaging, Grafobal, Dopla PAP, MONDI Korneuburg, Greiner Packaging, Paccor Polska, Metalimex, Al Invest Břidličná – divize Tapa Tábor, Sealed Air, Multivac, Elopak, Alternapak, Greatview Aseptic Packaging , Mondi Bupak, Tetra Pak. Všem, na které jsem ve stresu z rozhovoru zapomněl, se omlouvám.

12184SB: Vraťme se ke grafickému designu vašich obalů. Co vyjadřuje a jak se uplatňuje v marketingové komunikaci?

J. T.: Z hlediska grafiky máme produkty rozdělené na bílou řadu, silné značky a privátní značky. Pro bílou řadu je typická stylizovaná kresba jihočeské vesnice. Zařadili jsme do ní výrobky, které nejsou tržně zrovna silné. V případě reklamní komunikace se vzájemně doplňují a podporují. Jsou sjednoceny pod logem Madeta, k jejich grafickým prvkům patří i modrá mašle s mutacemi slova Jihočeská. Jsou potištěny tak, aby grafika vynikla u výrobků umístěných v regálech vedle sebe. Používáme pokud možno přímé barvy, což pomáhá sjednocení vnímání, ať už jsou z lepenky, plastu či hliníku.

U silných značek už nejsou informace na obale vnímány v pořadí: Madeta Jihočeské máslo, ale naopak jako Madeland od Madety, Lipánek od Madety a podobně. Madeta se zde bere jako punc kvality. Jedná se marketingově silné řady produktů, které mohou komunikovat samostatně.

18175Třetí skupinou jsou privátní a poloprivátní značky, na jejichž obalu naše logo neuvádíme. Grafika se řídí požadavky odběratele. Poloprivátní (není na nich logo Madeta, ale nejsou ve vlastnictví OŘ), jako např. značka Benefit, mohou být našimi cenovými bojovníky. K privátním značkám u nás dnes sortimentně patří nejvíce UHT mléko.

Marketingovou komunikaci prostřednictvím obalu (samolepky na víčko včetně wobblerů, samolepky či magnetky mezi plastový a papírový kelímek, plochu na kartonech na mléko) využíváme nejen na propagaci naší produkce, ale často i pro někoho dalšího, např. pro charitativní akce.

SB: Jakým způsobem na požadavky obchodu a marketingu reaguje výroba?

J. T.: Vždycky „nadšeně“. Samozřejmě antagonismus mezi obchodem, marketingem a výrobou je značný. Po revoluci u nás vládla pouze výroba a její ochotu reagovat na požadavky zákazníků lze popsat slušně řečeno jako spornou. I dnes si výroba zjevně myslí, že když prodáváme moc, chceme je uhnat, a když málo, chceme je rozčílit. V případě marketingových aktivit hraje velkou roli inovační tým, kdy se sejdeme a snažíme se vysvětlit, proč se změna děje. Vysvětlit si tedy společný cíl – zachování prodeje, a tedy i výroby. Jen je někdy složité se vzájemně pochopit, ale to je never ending story…

SB. Jak často doplňujete, či měníte plnicí a balicí technologie, a co je pro vás v tomto ohledu nejdůležitější kritérium?

DSC_6946Některé linky máme i přes 30 let staré. Cyklus obměny se obecně pohybuje mezi 15 až 25 lety. Nejpodstatnější je pro nás efektivní flexibilita linek. To platí pro Českou republiku stejně jako pro všechny ostatní malé trhy. V mlékařině máme v podstatě jen tři čtyři velkoobjemové produkty: mléko, máslo, eidam. Možná i jogurty, ale tam se často přehazují příchuti.

Velcí zahraniční dodavatelé se svými velkokapacitními linkami nejsou často schopni se plně přizpůsobit malému trhu. Aby se např. trefili do chuti českého zákazníka, museli by měnit své receptury. A v tu chvíli jsou jejich velkoobjemové technologie neefektivní.

SB: Celý obsah původního rozhovoru se nám z kapacitních důvodů nepodařilo uveřejnit v tomto čísle. Názory na obalovou legislativu, funkci prémiových výrobků či zkušenosti s exportem najdete v některém z příštích vydání.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required