Pro přepravu kusového zboží po moři se dnes používají z více než 90 % námořní kontejnery, které podle Jiřího Šťastného, předsedy Námořního klubu SSL ČR, někdo stále ještě považuje za přepravní obal a někdo za dopravní prostředek. „Již dlouhodobě se potvrzuje, že kontejnerová přeprava je pro kusové zboží hlavní způsob přepravy, a to i do budoucna“. Pro konvenční (break bulk) přepravu kusového, hlavně strojírenského zboží, které se většinou díky rozměrům nevejde do kontejnerů, se používá takzvané zámořské balení. Nejčastěji jde o dřevěné bedny a latění.
Firmy mohou využívat v námořní přepravě kontejnerový systém označovaný FCL (Full Container Load) neboli přepravu zásilek v ucelených námořních kontejnerech pro jednoho konkrétního příjemce. Další možností je využívání systému LCL (Less Container Load) neboli sběrné kusové přepravy. „Poměr přepravených tun u celokontejnerových (FCL) a kusových zásilek (LCL) je v naší společnosti cca 90 % FCL a 10 % LCL,“ říká Radek Duda, produktový manažer námořních přeprav společnosti DB Schenker. „Pro sběrnou kusovou přepravu v kontejnerech jsou již řadu let běžně využívány kartony, krabice, pytle, bedny, palety atd.,“ upřesňuje Jiří Šťastný.
V kontejnerech je možné převážet širokou škálu zboží. Běžně se v nich přepravuje elektronika, oděvy, sypké potravinářské zboží, jako je například káva, kakaové boby, ale také tekuté zboží jako je například víno. „Dnes je v kontejnerech přepravováno v podstatě veškeré zboží bez rozdílu, limity jsou dány pouze rozměry či hmotností. Nejčastěji se jedná o spotřební zboží v kartonech či paletizované,“ potvrzuje Vladimír Doboš z Hafen Hamburg Marketing. Nevhodné jsou pouze pro přepravu velkého objemu tekutého zboží, rudy, ropy a některých nebezpečných věcí. Rejdaři neradi přepravují volně ložené komodity (kulatina, železný odpad, nerostné suroviny apod.), které způsobují znečištění nebo poškození kontejnerů. „Jinak lze v kontejnerech převážet širokou škálu zboží. Z České republiky se do zámoří nejčastěji vyváží spotřební zboží, chemikálie, suroviny pro další zpracování, strojírenské součástky a podobně,“ doplňuje Tomáš Rohla, senior liner manager společnosti Yusen Logistics (Czech) as agent for NYK Line.
Široké spektrum kontejnerů
Na trhu najdeme hned několik velikostí kontejnerů. Základním parametrem je délka, která se udává ve stopách. Nejčastěji používané kontejnery mají délku 20’ (o vnitřních rozměrech 5,93 x 2,34 x 2,33 m s maximální hmotností 25 t), následují 40’ kontejnery (12,01 x 2,35 x 2,4 s maximální hmotností 30,48 t) a 40’ kontejnery high cube (12,02 x 2,35 x 2,7 s maximální hmotností 30,48 t). Dále se podle charakteru zboží používají standardní suché kontejnery, chladicí a izotermické kontejnery či kontejnery s otevřenou střechou pro náklad těžkých nebo vysokých zásilek jeřábem. Do standardního 20’ kontejneru lze umístit jedenáct EUR palet v jedné vrstvě.
K přepravě sypkých materiálů, které musí být chráněny před povětrnostními vlivy, se využívají tzv. Bulk kontejnery se třemi vrchními plnicími otvory a výsypnou klapkou na čelní straně. K přepravě zboží, které by se z důvodu vysoké hmotnosti nebo větších rozměrů špatně nakládalo čelními dveřmi, jsou určeny open top kontejnery bez pevné střechy, do kterých se zboží naloží horem a zakryje plachtou. K přepravě delších či větších celků je možné použít flat kontejnery, které jsou bez bočních stěn a horních podélníků. K transportu tekutých a sypkých materiálů slouží cisternové kontejnery. A konečně na trhu najdeme chlazené kontejnery, které jsou vybaveny vlastním chladicím systémem, a naopak vyhřívané kontejnery určené pro přepravu zboží, jež nesmí zmrznout. „. V našich přepravách využíváme všechny typy kontejnerů, které jsou v dané části světa dostupné. Zásadní vývoj v konstrukci jsme poslední dobou nezaznamenali,“ podotýká Radek Duda a dodává: „Zajímavostí je například hanger container, v němž jsou přepravována zavěšená ramínka s oblečením.“
Jednoduchá a rychlá manipulace
Výhodou kontejneru je možnost překladu z jednoho druhu dopravního prostředku na druhý bez nutnosti překládky nákladu. Konstrukce kontejneru umožňuje skládání na sebe neboli štosování, bezpečnou a rychlou manipulaci i spolehlivé upevnění na přepravním prostředku. Kontejner představuje tedy přepravní, manipulační, ochranný a skladovací obal s opakovatelným použitím. Předností kontejnerové přepravy je zabezpečení zboží v kontejneru ať už proti poškození nebo proti krádeži. Námořní kontejnery jsou také univerzální a dají se použít i pro tzv. multimodální přepravu z vnitrozemské nakládky přes přístav až do vnitrozemského místa vykládky.
V řadě případů navíc není možné zboží do některých destinací ani dopravit bez využití kontejnerové tonáže. Některé přístavy jsou v současné době najížděny pravidelně právě pouze kontejnerovými loděmi. „Na jiný druh přepravy (konvenční tonáž) by někdy musel klient čekat dost dlouhou dobu nebo by musel mít dostatečný objem zboží, aby si konvenční tonáž pro nějaký obchod nechal nacharterovat,“ vysvětluje Jiří Šťastný. V některých případech, hlavně u hromadného zboží jako jsou rudy, uhlí apod., je ale využití kontejnerů neekonomické a u některých druhů zboží je přeprava kontejnery a na kontejnerových lodích limitována různými normami a předpisy – např. při přepravě nebezpečného zboží.
Nepodceňujte fixaci zboží
Obalová technika v námořní přepravě podléhá zvláštním požadavkům na ochranu přepravovaného zboží, které je vystaveno zvýšené zátěži vlivem klimatu, a to zvlášť působení mořské vody, vysoké vzdušné vlhkosti, ale také mechanickým pohybům. Ochranu proti mechanickému poškození lze zajistit různými fixacemi, ať už dřevěnými, plastovými (např. PE fixační pásky) či kovovými, doplněnými určitými tlumiči nárazů vyrobenými z pryže, gumogranulátu, polystyrenu atd. „Sama fixace zboží v kontejneru je proto prioritou, kterou musí výrobce obalů vzít v potaz již při jejich vývoji. Zboží v důsledku pohybu lodi a kontejneru na moři může kolidovat se stěnami kontejneru a může se samozřejmě poškodit,“ upozorňuje Jan Vlk, viceprezident společnosti Pilous.
Samo správné ukotvení však nestačí. Jak již bylo uvedeno, zboží je vystaveno i okolnímu prostředí. „Kontejnery v námořní přepravě vykazují vysokou vnitřní teplotu, vlhkost, nebo dokonce i přítomnost živočišných škůdců. Zboží by tak mělo být uzavřené v těžko prostupných uzavřených bednách z dřevotřísky, OSB desek či masivního dřeva,“ doporučuje Jan Vlk a dodává: „Pro ochranu proti vlhkosti a teplotě se používají speciální fólie s antikorozní VCI (Vapour Corrosion Inhibitors) úpravou, které se zatavením uzavřou, případně se z nich ještě vysaje vzduch. Tyto fólie jsou schopné ochránit zejména kovové výrobky před korozí a před působením agresivní mořské vody. Ochranné fólie lze pak kombinovat s různými druhy vysoušedel.“
K ochraně strojních zařízení putujících po moři se používají vícevrstvé fólie, které nabízejí v porovnání s monofólií mimořádně nízkou propustnost vlhkosti. Vícevrstvé fólie se vyrábějí z kombinace polyetylenu, polyesteru a hliníku. Požadovaného mikroklimatu se docílí přidáním vysoušedla vlhkosti. „Pro konvenční přepravu je nutné používat takzvané zámořské balení, tedy obaly se zabezpečením zboží proti vlhku a klimatickým změnám. A opět jsou to hlavně dřevěné bedny a latění,“ dodává Jiří Šťastný.
Se zvyšujícím se tlakem na celkovou cenu přepravy volí odesilatelé co možná nejlevnější druhy balení a zabezpečení zboží, často však na úkor zvýšeného rizika poničení zboží během přepravy. „Někteří zákazníci si neuvědomují, že při nakládce kontejneru na loď je třeba počítat až s 30stupňovým náklonem a otřesy; často se tedy stává, že se zboží uvnitř kontejneru sesype a poškodí. Na druhou stranu velkým vývojem prošly speciální obaly pro přepravu dražších komodit (high-tech apod.), které chrání přepravované zboží proti extrémním teplotám, nárazu, kondenzované vlhkosti atd.,“ konstatuje na závěr Tomáš Rohla.
Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ.
Vládnou 20´a 40´ kontejnery
Nejvíce používanými kontejnery jsou standardní 20´a 40´ kontejnery, kterých je v oběhu největší množství. Kromě těchto základních typů se ve spojitosti s přepravovanými druhy zboží vyvinuly další typy kontejnerů, označované jako special equipment, k nimž patří high cube kontejnery, open top kontejnery, flat rack kontejnery, ventilated kontejnery, insulated kontejnery, refrigerated kontejnery, bulk kontejnery, tank kontejnery, 45´ kontejnery, případně i jejich kombinace.
Jiří Šťastný, předseda Námořního klubu SSL ČR.