
V oblasti skupinových a spotřebitelských obalů zde jednoznačně vynikala řešení pro potravináře. Na rozdíl od podobných veletrhů zaměřených na obaly, kde poslední dobou převažují plastová řešení, v Norimberku patřily k preferovaným obaly z lepenek.
Potravinářský balíček neboli cross selling
Prodejci potravin prožívají složité období. Konkurence je velká a zákazník se často v nabídce i hůře orientuje. Jak podpořit zvýšení prodeje doplňujících produktů? Stále častěji se setkáváme a asi i setkávat budeme se systémem cross selling (křížový prodej), tedy s prezentací hlavního produktu a doplňkových souvisejících produktů na jednom místě. Jak lze cross selling vhodně podpořit sladěným designem obalů a POS stojany, ukázala na svém plošně velkorysém stánku společnost THIMM. Odborníci z divize Thimm Display připravili rozsáhlou prodejní instalaci na téma Grilování. Displej se čtyřmi přihrádkami a vestavěným chladicím zařízením nabízí všechny grilovací potřeby. Variace složená z pozemních a pultových přihrádek obsahuje teploměr pro pečení masa, ubrousky, papírové talířky a omáčky na grilování. Kulinářskou nabídku uzavírá pilíř s bednami piva. Celou nabídku pak doplňuje kufřík s grilovacím náčiním. Toto cenné nářadí je uloženo na zabudované vložce vyrobené z polyesterové pěny, která zároveň chrání náčiní při přenášení.
Velký zájem vzbudily i obaly SRP (shelf ready packaging) tištěné přímo při výrobě technologií HQPP flexo. Vysoce kvalitní flexotisk dosahuje srovnatelné kvality s dražším ofsetovým řešením užívaným u kašírovaných lepenek.
Již před několika lety přišla společnost s řešením xPOSe, který firma původně vyvinula na skupinový SRP obal pro čokoládu Milka. Obal s „posunovačem“ jednotlivých čokolád byl velmi úspěšný, proto šla společnost touto cestou vývoje dál. Výsledkem byl xPOSe® shelf, který zvyšuje produktivitu regálové prezentace v maloobchodních prodejnách. Tento modulární systém sestává ze dvou umělohmotných posuvných jednotek s napínacími pružinami a zadní stěnou s vodicími lištami. Tento systém lze snadno zabudovat do prodejního regálu. Posunovací mechanismus je propojen se zadní stěnou a je možné jej libovolně posunovat.
Systém prezentace zboží lze použít zcela efektivně společně s regálovými obaly vhodnými pro prodej. Pro propojení produktů v regálovém obalu s posuvným mechanismem v prodejním regálu stačí pouze na zadní straně obalu vytvořit otvory nebo perforace. Vložením balení do regálu dojde k napnutí posunovače, který zajistí neustálý posun zboží pokaždé, když v procesu prodeje dojde k odběru zboží. Přehlednější uspořádání zboží v regálu umožňuje zároveň lepší prezentaci a tím i lepší marketingový efekt.
Netradiční chuť v neobvyklém designu
Ani dalšího lídra v oblasti vlnité lepenky, společnost HANS KOLB Wellpappe GmbH & Co. KG, není potřeba dlouze představovat. I když pro společnost patří k běžným zákazníkům i klienti z oblasti automotive, farmacie, elektrotechniky apod., asi nejlíbivější designy nabízí potravinářům. A především v této oblasti se firma rozhodně nenechala na norimberském výstavišti svými konkurenty zahanbit. Stánek s atraktivní nabídkou obalů a POS všeho typu z velmi kvalitních lepenek a brilantním potiskem přilákal v Norimberku každodenně velké množství návštěvníků. K velmi atraktivním patřily obaly potištěné na otevřené vlně digitálním tiskem. V tomto typu obalu bude brzy prezentováno i exotické sušené ovoce s džemem od společnosti Seeberger. Produkty neobvyklé chuti zabalené v atraktivním obalu mohou být i vhodným B2B dárkem. Potisk na otevřené vlně přináší spotřebiteli přidanou hodnotu ještě před otevření obalu, vedle kvality potisku přispívá k výjimečnosti designu i 3D efekt vytvořený otevřenou vlnou.
Designovou čistotou ve spojení s bílou lepenkou a potiskem vysoké kvality se vyznačoval i displej pro presentaci produktů Byodo Naturkost GmbH. Barevná kombinace na CMYK základu s využitím ochranného laku vhodně korespondovala s prezentovanými produkty v podobě kečupů, omáček, dresinků apod. Vedle policových regálů na produkty jsou displeje tohoto typu opatřeny i bočními kapsami na letáky, katalogy, návody či recepty. Potisk byl realizován HD flexotiskem technologií Göpfert.
Pokud zmiňujeme displeje, těch byl letos na Fachpacku opravdu velký výběr. Tradičně nechyběl ani dominantní hráč na poli POS, společnost STI Group. Ta letos na výstavišti prezentovala displeje především na kosmetické produkty, konstrukce displejů se však dá s úspěchem využít i na prezentaci potravinářského segmentu. Nemluvě o patentované konstrukci třídimenzionálních prezentačních DROP ‘N’ POP lepenkových sloupů, které slouží jako cílená podpora promotion kampaní v retailu. DROP ‘N’ POP jsou vyráběny ve třech standardních velikostech a vzhledem k patentu skládání mohou být velmi dobře v malých plošných (ale snadno rozkládacích) částech transportovány.
Lepenkové kreace z Čech
Českých vystavovatelů bylo letos v Norimberku 42, a to nepočítáme zahraniční firmy, které mají u nás zastoupení či výrobu. Mezi těmi druhými, kteří se i u nás zabývají výrobou lepenkových či papírových obalů, nechyběli na Fachpacku ani takoví giganti, jako je Smurfit Kappa, DS Smith či Mondi. Na výstavišti však byli i ryze čeští producenti. Z oblasti přepravního balení patřil ke konstrukčně velmi výrazným např. Servisbal či výrobce voštin, společnost Melecky.
Pokud však zůstaneme u skládaček a displejů, prezentovala se zde i východočeská společnost Bauch Navrátil, s. r. o., která zpracovává lepenky všech druhů o plošné hmotnosti od 200 g/m2 do 800 g/m2 (tj. do tloušťky 1 mm), které lze potisknout především ofsetem (společnost však vlastní i další technologie, např. sítotisk). Zvláště u obalů pro výrobce kosmetiky a potravin se velmi dobře uplatní i technologie Roland Inline Foiler Prindor neboli ražba za studena, kterou firma uplatňuje na ofsetovém stroji.
Přenos hliníkové fólie na zařízení Roland Inline Foiler Prindor probíhá přímo v tiskovém stroji Roland 706 LTTLV Hiprint. V rámci jednoho průchodu tiskovým strojem lze aplikovat fólii a poté ji přetisknout až čtyřmi barvami. Technologie umožňuje zcela nový způsob tvorby designu obalu s využitím různě barevných metalických efektů ve vysokém rozlišení v kombinaci s efektovými disperzními a hlavně UV laky.
Na veletrhu nechyběl ani stánek známého výrobce skládačkových obalů – dříve Papírny Bělá pod Bezdězem, nyní Kavalierglass, a. s., Werk Papírny Bělá pod Bezdězem (v roce 2011 došlo k fúzi papíren se známým výrobcem skla). Na tomto stánku se mohli návštěvníci seznámit s dárkovými krabicemi na sklo s kašírované třívrstvé E-lepenky potištěné ofsetem.
A zastoupeni byli i čeští displejáři, konkrétně nechyběla společnost Branaldi. Stánek hýřil konstrukčními i grafickými POS kreacemi a patřil zcela jistě k těm nepřehlédnutelným.
Události kolem
Vedle vlastní prezentace obalů a technologií nechyběly na veletrhu Fachpack ani speciální akce. K hlavním událostem patřila témata zaměřená na hladkou lepenku, obalový design, nechybělo předávání Německé ceny za obal roku, inovativní logistická řešení a obaly v medicínské technice a farmacii. Fórum vlnité lepenky bylo již tradičně druhý den veletrhu. Pohled zpět na staré dobré časy poskytla muzejní kavárna Německého muzea obalů. K dalším tradicím veletrhu se začíná připojovat i nový ročník velmi úspěšného fóra PackBox.