ČD se rozhodly jednat
Pravděpodobně i nedůsledná kontrola části nepoctivých výrobních a opravárenských podniků způsobila zaplavení tuzemského trhu levnými, nekvalitními a zfalšovanými paletami, které mohou být navíc nebezpečné například z důvodu negarantované nosnosti. Podle zástupců výrobních a opravárenských podniků prý dokonce hrozilo, že České dráhy funkci technického garanta ztratí. A možná proto se ČD rozhodly jednat.
Technickým garantem kvality pro výrobu a opravy dřevěných EUR palet podle standardu UIC (Mezinárodní železniční unie) jsou pro Českou republiku již zmíněné České dráhy (ČD). V praxi to znamená, že mohou oprávněně užívat známku EUR při výrobě palet a zároveň mohou výkon práva užívání ochranné známky přenechat třetím osobám za účelem označování palet při jejich výrobě nebo opravách. Užívání značek České dráhy postoupily na další subjekty a začaly vykonávat funkci garanta a kontrolora výrobců a opravářů palet. Povinností držitelů licencí, tedy výrobců a opravářů, je dodržování přísných technologických postupů včetně používání kvalitních materiálů a uhrazení licenčního poplatku.
Zajišťováním výkonu povinností a práv tzv. technického garanta, souvisejících s garancí kvality výroby a oprav palet s ochrannou známkou EUR a ČD, pověřily v květnu letošního roku společnost ZZV – Zemědělské zásobování výkup, která se stala technickým garantem kvality podle standardu UIC. Pravomocí tohoto subjektu je kromě udělování licencí společnostem oprávněným vyrábět a opravovat palety EUR také odejmutí ochranné známky EUR a ČD.
Všichni touží po kvalitě
Od ZZV se očekává vyčištění trhu od nekvalitních a zfalšovaných europalet označených ochrannou známkou EUR. „ZZV jako nový garant a kontrolní orgán ČD si vzala za cíl zkvalitnit a zároveň zamezit přísun levných, nekvalitních a normy UIC nesplňujících europalet. S vyšší a kvalitní kontrolou, která už pravidelně probíhá, by mělo dojít ke zlepšení a narovnání cen, které jsou dnes příliš nízké. Z původních průměrných 220 Kč za novou paletu Eur, jsme se dostali na nekvalitní a normu nesplňující, zboží za 130 Kč,“ říká Milan Kadlec, jednatel společnosti Palet Group Czech Republic, která je držitelem licence ČD, a dodává: „Firma ZZV odvádí kvalitní práci a je škoda, že legislativa ČR jí neumožňuje výkon na 100 % jako je tomu třeba v Německu, kde mají kontroloři umožněn vstup do logistických center, závodů a podobně. Prostě tam, kde jsou palety používány a slouží jako obalové konto popřípadě přepravní součást zboží. Od ZZV také očekávám pevná a přísná pravidla pro výkupny palet, které jsou zdrojem nezákonného obchodování s paletami Eur.“
Podobně vnímá změnu i Jindřich Karas z oddělení marketingu společnost ESA: „Z vlastní zkušenosti očekávám zásadní zpřísnění dohledu nad kvalitou a tím omezení černého trhu s paletami. Kontroloři nás nyní jako držitele licence a opravce navštěvují přibližně jedenkrát za měsíc a prověřují vše od kvality použitého dřeva přes technologie a postupy až po parametry hotových výrobků.“ Dále připomíná, že paleta EUR je značkové a licencované zboží. „Přestože je to jen paleta, vztahují se na ni mnohá pravidla a také licenční poplatky za výrobu i opravu. Právě zde kvůli méně důsledné dřívější kontrole vznikal prostor pro nekorektní jednání založené na směnitelnosti palet EUR a do oběhu se dostávaly neoriginální palety, které často laik neuměl identifikovat a za své originální palety směnou získal méně hodnotné padělky.“ Kdo chce mít jistotu, že palety pod jeho zbožím jsou kvalitní a neohrožují zboží, a zejména zdraví osob, které s nimi manipulují, může podle Jindřicha Karase zpřísnění podmínek jen přivítat.
Odmítavý vztah k novému garantovi
Poctiví výrobci palet důslednější kontroly europalet vítají, přesto změna garanta na paletovém trhu vyvolala nebývalý rozruch. V červnu letošního roku vznikla asociace AVOP (Asociace výrobců a opravců palet), která byla primárně založena jako sdružení firem odmítajících vstoupit do smluvního vztahu se ZZV. Důvodů k založení „protestního“ seskupení, které čítá více než padesát firem, je podle předsedkyně představenstva Dany Babušíkové několik: „ZZV je akciová společnost s akciemi na doručitele, její vlastnická struktura je neznámá a kontrakt získala bez výběrového řízení. ZZV výrazně zdražila podmínky, vytvořila jednostrannou smlouvu, která by ze své podstaty byla kdykoli vypověditelná z důvodů, které by výrobci za stávající situace na trhu ani neměli možnost účinně ovlivnit. Například některá jejich čísla jsou kopírována černými výrobci – byly-li by tyto palety někde nalezeny a označeny za nepřiznané k licenčním poplatkům, byl by to důvod k příkazu k okamžitému zastavení výroby, což by bylo pro výrobce likvidační.“ Asociaci AVOP dále vadí, že ZZV si jako soukromý subjekt s akciemi na doručitele vynucovala přístup do účetnictví firem čtyři roky zpětně s výhradou, že může kontrolami dokonce pověřit třetí subjekt. „Toto je pro nás nepřípustné a informace o zákaznících a cenách v mnoha případech ani zveřejnit nesmíme. Nemluvě o tom, že jsou to léta budovaná know-how pro nás nevyčíslitelné ceny,“ zdůrazňuje Dana Babušíková.“
Situaci zkoumá ÚOHS
Odmítavý vztah k ZZV se AVOP snažil řešit s ČD, které požádala o obnovení původního stavu nebo o transparentní výběrové řízení. „Tato jednání byla bohužel neúspěšná. České dráhy trvaly na tom, abychom smlouvu se ZZV podepsali nebo bude smlouva vypovězena,“ tvrdí Dana Babušíková. ČD se k celé záležitosti nechce prozatím vyjadřovat. „Na doporučení našeho právního zástupce vám v současné době bohužel nemůžeme zaslat odpovědi na vaše otázky. Je to dáno skutečností, že tuto problematiku v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). ÚOHS samozřejmě poskytneme veškeré požadované podklady, informace a stanoviska. K tématu se budeme moci vrátit, až ÚOHS ukončí veškeré své aktivity v této oblasti,“ vysvětluje Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD. Autorka textu žádala zástupce společnosti ZZV o stanovisko, ale ani v tomto případě jí nebylo poskytnuto.
Někteří členové asociace AVOP se rozhodli získat potřebné licence od slovenských železnic ZSSK Cargo, které fungují pod UIC, podobně jako další evropské lokální železnice, a společnosti EPAL. „ZSSK Cargo byla pro nás nejschůdnější varianta jak z historického, tak z jazykového i geografického hlediska. ZZV se nám snažila intervencemi na ZSSK Cargu a UIC tento přechod znemožnit. Nakonec naši výrobci s velkým zpožděním tyto licence získali. V současné době mají naši výrobci licence ZSSK Cargo (45 výrobců) a šest z nich i licence EPAL,“ říká Dana Babušíková.
UIC odmítá směnitelnost palet
Situace kolem paletového hospodářství je tak nepřehledná i v evropském měřítku. Od srpna 2013 se Evropský paletový pool rozdělil na dvě části. UIC v rámci strategie jedné značky uvažuje o jednotném označování svých palet UIC na levém špalku (místo ČD, DB, MAV, EPAL a podobně), číslo výrobce uprostřed a EUR v oválu na špalku pravém s předpokládanou účinností od ledna 2014. Společnost EPAL začala od 1. 8. označovat své palety pouze značkou EPAL bez známky EUR. „Jak jsme se dozvěděli na 13. paletovém sympoziu v Hamburku, kterého se za UIC zúčastnil pan Thomas Mettlich (RCA), UIC si nepřeje, aby palety EPAL-EPAL byly nadále směnitelné s paletami UIC-EUR. EPAL směnitelnost na přání zákazníků nadále zachovává u všech palet, které odpovídají kvalitativní normě UIC 435. Oba tito garanti na našem trhu působí – UIC historicky, EPAL na český trh vstupuje,“ vysvětluje Dana Babušíková a zdůrazňuje, že asociace AVOP v rámci garantů postupuje neutrálně a podporuje kroky, které jsou v souladu s její strategií – tedy vyčištění trhu, zvýšení kvality, znovuvytvoření zdravého obchodního prostředí. To samozřejmě znamená kontrolu kvality u vlastních členů.
Oba garanti používají odlišné systémy kontroly kvality. UIC ponechává tuto kontrolu na jednotlivých železnicích. EPAL používá pro všechny trhy jednotně nezávislou nadnárodní kontrolní společnost Bureau Veritas. „O změnách na trhu rozhodnou tito garanti, jejich přístup k výrobcům, zákazníkům a to, jak budou svoje výrobce podporovat, ale zejména jejich mechanismy kontroly kvality – a samozřejmě zákazník,“ věří Dana Babušíková.
V současné době je na českém trhu sedm držitelů licence od společnosti EPAL. Výrobci těchto palet musí být registrováni u European Pallet Association (EPAL) a musí vlastnit výrobní licenci této organizace. „Po ukončení spolupráce s UIC jsme zahájili vlastní strategii a začali jsme s budováním husté sítě výrobců a opravářů palet v rámci Evropy. Získáváme nyní držitele licencí v zemích, kde nedošlo k dohodě mezi výrobci a lokálními železnicemi. V současné době jednáme v České republice s dalšími společnostmi. Od 1. 1. 2013 využíváme ke kontrolní činnosti standardizované kvality palet nezávislou auditorskou společnost Bureau Veritas, která provádí neohlášené kontroly držitelů licencí EPAL,“ říká Martin Leibrandt, chief executive officer of EPAL.
Na závěr lze konstatovat, že licenční změny na paletovém trhu jsou příliš čerstvé, a tak lze očekávat další zajímavý vývoj, který budeme nadále sledovat. Doufejme, že vývoj bude směřovat ke zpřehlednění situace a v konečném důsledku ke zvýšení kvality palet používaných na českém trhu. Rádi si počkáme i na jednoznačná stanoviska stran, které se zatím odmítaly k celé situaci vyjádřit. „Ráda bych zdůraznila, že europaleta není to poslední v logistických systémech, ale je to prvek, který je naopak jeden ze základních. Ve chvíli, kdy zákazník (odběratel palet) zatíží paletu svým nákladem a pustí ji do světa, stává se zodpovědným vůči firmám i lidem, o jejichž existenci nemá ani ponětí, protože v rámci světového poolu paleta cestuje a pracuje mnohem déle,“ připomíná na úplný závěr Dana Babušíková.
článek připravila Adriana Weberová.
Doplňující informace
Kdo je kdo
Asociace EPAL (European Pallet Association) byla založena v Německu v roce 1991 jako sdružení výrobců a opravářů palet. Později se stala paletovou organizací s novými úkoly a pravomocemi, které zahrnovaly například kontrolu dodržování standardů UIC pro europalety s právem vydávat výrobcům a opravářům europalet potřebné licence. Palety pod její záštitou lze rozeznat pod označením EPAL/EUR, respektive od 1. 8. 2013 EPAL/EPAL. V prosinci 2012 UIC spolupráci se společností EPAL ukončil.
Palety s nožičkami
Paletový trh nejsou pouze oblíbené směnitelné dřevěné europalety. Naše jednorázové palety se od klasických europalet liší tím, že mají kónicky formované nožičky, a dají se tím pádem stohovat na sebe, což značně šetří skladové prostory. V porovnání s europaletami lze dosáhnout až 66% úspory skladovacího prostoru. Dřevěné lisované palety jsou vyrobeny ze sušených dřevěných pilin, pod vysokým tlakem a teplotách se lisují do forem různých velikostí. Své uplatnění nacházejí především v exportu. Využívají je například výrobci elektronických dílů.
Jana Donocik, INKA Paletten
Nové značení EUR palet
Organizace UIC, resp. RCA uvažuje o novém značení dřevěných EUR palet. V budoucnu by se měl používat jednotný vypalovací znak UIC na levém špalku (místo dříve používaných ČD, DB, MAV, EPAL a podobně), ochranná známka EUR se bude nadále používat na pravém špalku. Staré vypalovací znaky budou staženy a nové vypalovací znaky distribuovány pouze oprávněným držitelům licencí pro výrobu a opravy palet.
Puncem kvality je UIC 435
Nejpoužívanějšími paletami jsou všeobecně známé směnitelné dřevěné palety EUR o rozměrech 800 x 1200 mm, které všichni známe pod názvem europalety. Normované europalety jsou vyrobeny podle přísných technologických postupů a z materiálů, které zaručují jejich kvalitu podle normy UIC 435. Kromě garantované kvality je největším benefitem europalet volná směnitelnost. Držitelem ochranné známky EUR je Mezinárodní železniční unie (UIC). Ta podepsala dohodu o použití standardní nebo směnitelné palety mezi železnicemi. UIC zorganizovalo a začalo řídit vzájemné využívání těchto palet prostřednictvím Evropského poolu palet (EPP-PEP), čímž vznikl jednotný trh palet EUR.