
Co je to aktivní a inteligentní balení? Můžete uvést nějaké příklady aktivních a inteligentních obalových řešení?
Aktivní a inteligentní obalové technologie (A&IP) zapadají do dvou kategorií: Aktivní balení označuje technologické produkty jako jsou indikátory času a teploty (TTI), ochranná opatření proti mikrobům anebo antioxidační ochrana. Inteligentní balení pak zahrnuje například značení pomocí RFID/NFC tagů a senzorů, patří sem například opatření proti padělatelům, QR kódy, či systémy sběru dat, které pomáhají prodejcům a vlastníkům brandů lépe komunikovat se zákazníkem.
Samozřejmě můžete také využít aktivní a inteligentní produkty dohromady, takže TTI může být využito pro monitorování stavu produktu, zatímco RFID pro jeho sledování při putování skrz dodavatelský řetězec. To však není vše co aktivní a inteligentní balení dokáže. Už dnes jsou na trhu nejrůznější inovativní řešení, která podstatně mění vztah mezi produktem, značkou a zákazníkem.
Které oblasti obalového průmyslu budou v nejbližších letech nejvíce ovlivněny novými technologiemi?
Nejvíce se nové technologie projeví u balení jídla a nápojů a v balení farmaceutických produktů. Jejich důsledkem by v budoucnosti mohla být například redukce plýtvání, znemožnění padělání či krádeže produktu, anebo vznik chytrého balení, které koncovým zákazníkům přinese snazší a bezpečnější užívání produktu (například uživatelům léků – pozn. redakce). K dalším aplikacím však brzy dojde i v oblasti balení kosmetiky, oblečení a chemikálií. Technologie A&IP jsou velice adaptabilní a mohou být velice snadno implementovány k existujícím obalovým řešením.
Ve kterých oblastech obalového průmyslu vidíte největší poptávku po moderních technologiích?
Myslím si, že v nejbližší době zažije největší boom farmacie, protože je v současnosti do značné míry regulována. Sektor potravin má zase obrovský problém s plýtváním a vyhazováním produktů, které jsou naprosto v pořádku, ale musí být vyhozeny kvůli datu spotřeby. Sledování stavu potravin pomocí aktivních a inteligentních obalů tak mohou zásadně prodloužit jejich životnost.
Dalším velkým problémem, se kterým moderní obaly mohou pomoci, je padělání produktů. Jeden z velkých výrobců lihovin už v Asii utrácí více peněz na boji s padělky než na marketingu. Nové technologie, coby opatření, jak být o krok napřed před padělateli, mají v tomto sektoru velkou budoucnost.
Někteří z etablovaných výrobců se nechtějí zabývat komplikovaným přechodem k novým obalům a raději nadále využívají časem ověřená obalová řešení, co pro ně může být impulsem změnit svoji rutinu?
Časová náročnost pro implementování aktivních a inteligentních obalových řešení se pohybuje okolo pěti let. To znamená implementaci na všech úrovních obalového řetězce od dodavatelů technologií, přes výrobce obalů a majitele značek až po prodejce.
Potenciální ztráta reputace značky kvůli prodeji zkažených či padělaných produktů je dostatečnou motivací pro firmy moderní obalová řešení adoptovat. Většina velkých výrobců také vidí v takových obalech velký potenciál, poněvadž jejich výrobkům přidávají další dimenzi, která může být dobře marketingově využita. Představte si například potisky, které mění barvy, lahve, které se rozsvítí na tanečním parketu, či balení, která budou umět přehrávat hudbu.
Jaké jsou cíle asociace AIPIA?
S více než pětisetčlennou základnou jsme centrální informačním hubem, který podstatně ovlivňuje implementaci a komercionalizaci aktivních a inteligentních obalových technologií. Pomáháme odpovědným lidem pochopit širokou škálu benefitů, které tyto obaly nabízejí. Jsme hlavním zdrojem informací o moderních obalech a svoje aktivity nadále rozšiřujeme.
Více informací o konferenci Obalko, kde bude Eef de Ferrante hovořit, najdete na www.obalko.cz.