
Letošní konference PETnology Europe přilákala přes 150 návštěvníků z celého světa, například z Indie, Jižní Ameriky a Austrálie. I letos byla na programu řada důležitých témat, která pokrývala celý životní cyklus PET obalu od materiálu, přes polotovar, výrobu samotných obalů, jejich plnění, balení, paletování a distribuci až po recyklaci.
„Náklady, kvalita a udržitelnost jsou pro naše odvětví klíčovými tématy již několik let a určitě nás zejména tato témata budou zajímat i v budoucnosti, protože je zde stále obrovský prostor pro inovace,“ řekl při zahajovacím proslovu Otto Appel, generální ředitel konference.
Globální trh s PET
Předpovědi Otto Appela odráží i současný globální růst v odvětví PET obalů. Podle výzkumu, který si nechala vypracovat společnosti Euromonitor International jsou Pet lahve hned po flexibilních obalech druhým nejdůležitějším typem obalů na mezinárodním trhu.
V roce 2012 bylo na světě prodáno přes 400 miliard lahví a odborníci očekávají, že prodej letos dosáhne nárůstu 4,4 %. Poměrně pomalý evropský růst, který se podle studie v posledních pěti letech pohyboval okolo 2,6 %, je kompenzován obrovským růstem na asijských trzích, kde růst dosahoval až 9 %. Mezi silné trhy v tomto segmentu lze také považovat Mexiko, Rusko a Indonésii.
Co se týče produktů, Euromonitor zpozoroval, že vedle nealkoholických nápojů a vody, jsou na vzestupu také mléčné výrobky a čaje. Džusy, nápoje pro sportovce a alkohol v PET lahvích jsou také poměrně populární, ovšem například pivo v nerozbitných lahvích si vydobylo popularitu jen v některých regionech. Studie také upozorňuje, že je zde ještě velký potenciál růstu PET obalů v oblasti dětské výživy a také v balení mycích prostředků pro domácnosti.
Nové požadavky znamenají nové technologie
Rozmanitost produktů balených v pet lahvích se zvyšuje a s ní je na vzestupu také rozmanitost velikostí a tvarů lahví, a to přestože v současnosti jsou trendem především menší obaly. Kvůli těmto novým požadavkům je jak na výrobce polotovarů a lahví, tak na společnosti zabývající se lahvováním produktů, vyvíjen tlak na flexibilitu a možnosti sterilizace a pasterizace, které jsou především důležité u čajů, džusů a mléčných nápojů.
Na stále měnící se potřeby výrobců velice rychle reagují vývojáři a inženýři. Poptávka po udržitelných a lehkých lahvích s vyšším využitím biopolymerů a recyklovaných materiálů. Například společnost KHS na PETnology Europe představila přístroj na sterilizaci polotovarů pomocí H2O2, firma Sipa uvedla pod názvem Xtreme nový vstřikovací stroj pro bezpečnou výrobu tenkostěnných polotovarů a Unisensor přišel s třídícím systémem založeným na laserové spektroskopii, která umožňuje třídit podle barev a druhu plastů.