Pro zákazníka skvělá možnost volby, pro logistika oříšek, protože každý zákazník má samozřejmě jiné požadavky a následný modernizační balík je vždy pro každou zakázku jiný. Skládat se proto může jak z drobných dílů (jako jsou různá tlačítka, hnací kola atp.), které jsou součástí vyšších technologických celků, tak z dílů mnohem objemnějších, které již tvoří samostatné kousky modernizační mozaiky (pohony, schodnice, madla, plechy, skla atp.).
Zámořské balení vyžaduje prvotní plán
Pro zámořské balení je proto vždy vyžadován maximální důraz na prvotní plánování, na rozpad jednotlivých technologických stromů dle jednotlivých dílů, technologické výkresy. Na základě těchto informací je následně konstruován plán balení pro jednotlivé projekty. Dle plánových rozměrů výrobků a jejich hmotnosti je vybírán takový obal, aby s co nejnižšími náklady splnil to, co je od přepravního obalu očekáváno. To znamená bezpečně přepravit zabalený výrobek tak, aby cestou nebyl poškozen a také nepoškodil jiné výrobky, bez potíží se s ním dalo manipulovat jak na místě nakládky, tak u konečného zákazníka a hlavně, aby svými rozměry a hmotností ubral co nejméně transportních kapacit. Pro zámořskou přepravu je snaha o co nejvyšší využití plochy a objemu kontejneru zcela důležitý faktor.
Kombinované balení s mixem výplní
Pokud to konstrukce materiálu dovolí, je využíváno i kombinovaného balení, kdy např. do stejné bedny jsou baleny skleněné tabule a kovové plechy. Zde je ale kladen velký důraz na výplňový materiál nebo je materiál balen do více vrstev právě kvůli možnosti poškození pohledových ploch. Pro modernizační balíky eskalátorových částí se nejvíce osvědčila kombinace bublinkové folie, lepenky, polystyrenu a překližkové nebo překližkovo-dřevěné bedny.
Po úspěšné fázi plánování nastává samotné balení, které má také svá rizika, hlavně co se týče splnění časových požadavků od zákazníka (často z důvodu změn odjezdu lodí nebo změně na místě vykládky téměř nesplnitelných) a potřeby opatrné manipulace s materiálem při jeho vkládání do beden, během které není ještě dostatečně chráněn.
Perné chvilky se nedají vyloučit
Mezi nejčastější překážky během celého procesu balení patří jednoznačně změny mezi skutečným výrobkem a technickou specifikací na počátku projektu (např. z důvodu, že zákazník na místě vykládky během projektu zjistil, že nemá dostatečnou techniku na manipulaci s kusem delším než 4m a všechny delší díly se proto musí oproti původnímu předpokladu upravit a s ní i veškeré obaly) a časový tlak, který převážně u projektů s pevně daným odjezdem lodi nebo odletem letadla a zároveň variabilním termínem předání materiálu k zabalení připravuje logistikům perné chvilky.
Balení modernizačních balíků do zámoří se bohužel ani jedné z překážek nevyhne, zde je to na bedrech profesionálního týmu logistických manažerů, kteří ve velké většině případů dokáží pro každou eventualitu najít řešení ještě dříve, než k ní dojde a snaha o maximální spokojenost konečného zákazníka je motivuje k hledání co nejvíce efektivního řešení, které přináší úsporu časovou i materiální.
Modernizační balík
Je třeba vysvětlit, co přesně je modernizační balík a co obsahuje. Tato otázka, nakolik se zdá být lehká, je právě jednou z nejtěžších na odpověď, přestože právě správné zadání od klienta rozhoduje v konečném důsledku o úspěchu a neúspěchu (nebo alespoň nečekaných komplikacích) projektu.
Článek připravil Tadeáš Kos, DACHSER.