
Svět balení: Jak se během vývoje firmy vyvíjely její obaly? Můžete uvést významné body v tomto vývoji?
René Musila: Vývoj obalů úzce souvisel s našimi výrobky, a to jak původními, tak licenčními. Vůbec první bylo v první polovině 90. let ochucovadlo – citronový koncentrát, který jsme původně vozili z Řecka a posléze jsme se jej rozhodli vyrábět sami. Tento náš žlutý obal z PE ještě nebyl myslím nijak invenční, chtěli jsme jednoduše, aby se co nejvíce podobal importovanému vzoru. Nechali jsme si jej tehdy vyrobit v Břeclavi. Jinak jsme ovšem na začátku pracovali zejména se skleněnými obaly, část z nich začaly teprve později nahrazovat plastové – důvodem bylo samozřejmě především pohodlí spotřebitelů, tedy zájem trhu.
Prvním velkým zlomem se ve druhé polovině 90. let stala změna obalů našich sirupů ve vratném skle (v tzv. štuba tvarech lahví) za PET ve tvaru „sněhuláčka“ se sleeve etiketou. Byli jsme tehdy zřejmě první, kdo se sleevy na český trh přišel (možná trošku předčasně). Nechali jsme si je dovézt z Francie. První limonády v PET obalech pro nás smluvně vyráběl Wallmark. Naši první vlastní linku na PET jsme slavnostně spustili v neděli 1. července 1997 a v noci na pondělí přišly na Moravu včetně Krnova velké záplavy… Linku jsme ale zachránili, spustili ji o něco později a převedli výrobu do „vlastního“ Krnova. První opravdu velkou PET linku (s výkonem 12 000 lahví za hodinu) od francouzské firmy Sidel jsme spustili v roce 1999, tehdy také vznikla známá „Kofola s kapkami“. Její tvar vznikl přímo ve studiu Sidelu ve Francii, kde jsme tehdy celou věc i s nákupem linky domluvili.
Dalším zajímavým počinem byl vývoj plastového kanystru pro naše sirupy: zalíbila se nám tehdy rukojeť jednoho zahraničního výrobku, přičemž vývoj vlastního nám trval rok. Výrobní a obalové technologie dnes máme výhradně ze zemí EU včetně tuzemských. Ostatně naše nápoje plníme do celého spektra obalů: skla, PET, kovových KEG sudů, nápojových plechovek, vše v mnoha velikostech od 0,2 do 50 litrů.
SB: Kromě vývoje zbrusu nových obalů je společnost Kofola známá i redesigny. Mohl byste přiblížit, jak probíhá designový či redesignový proces v Kofole?
R. M.: Vlastní interní studio tvarového ani grafického designu nemáme, vše řešíme externí spoluprací. V první fázi vždy schválíme několik návrhů, které se dále posuzují z mnoha hledisek, včetně zpracovatelnosti na výrobních technologiích. Změny nebo úpravy tvarů provádíme ze dvou důvodů. Jedním je změna vzhledu obalu, kterému říkáme „redesign“ a stará se o něj primárně náš marketing. Výrobní oddělení zodpovídá za tzv. lightweighting, tedy vlastně čistě technickou snahu upravit obal tak, aby byl levněji vyrobitelný či logisticky zpracovatelný – což, jak napovídá i název, znamená obvykle odlehčenější. V loňském roce jsme řešili lightweighting pro náš Rajec, který přinesl kromě úspory nákladů také nezanedbatelné snížení zátěže životního prostředí při zachování vynikajících užitných vlastností lahve pro spotřebitele.
Jiří Vlasák: Obal je jedním z nejdůležitějších prvků při představení výrobku konzumentovi, proto si na něm dáváme hodně záležet. Vždy se snažíme zohlednit všechny faktory, které mohou úspěch výrobku ovlivnit, ať už jde o hledisko estetické, ergonomické, ekologické nebo v neposlední řadě ochranu nápoje uvnitř spotřebitelského balení a vhodnost logistického balení pro obchodní partnery. Krásným příkladem dobré spolupráce mezi designérem, marketingovým oddělením a výrobou byla tvorba lahve na litrovou Kofolu s výjimečným tvarem a unikátní aplikací sleeve etikety, kde jsme opět posunuli technologické možnosti o výrazný kus dále. Obchodní výsledky předčily naše očekávání a doufáme, že získané zkušenosti zúročíme při přípravě dalších obalů.
SB: Přejděme k vašim inovativním technologiím – v této oblasti se u Kofoly dějí velké změny…
R. M.: V posledních několika letech směřuje naprostá většina úsilí celé společnosti, tedy i investic, do oblasti zdravějších nápojů. Hlavní motivací je uspokojit požadavky našich spotřebitelů, což mimo jiné znamená mít výrobky bez konzervantů. Pro splnění tohoto cíle jsme nuceni investovat do nových technologií.
Abychom konzervanty odstranili z Jupíka, koupili jsme od společnosti KHS technologii horkého plnění, tzv. NitroHotfill (poznámka redakce: námi dříve popsané řešení od společnosti Krones je obdobné), protože je možné díky využití kapalného dusíku zvolit i jiný než tzv. panelový design lahví, tedy obecně větší možnosti ve tvaru obalu. Plnič na této lince obsahuje také předplnič, který nám umožňuje dávkovat do nápojů kousky ovoce, např. aloe vera.
Pro naši zcela novou značku UGO na trhu „fresh“ (čerstvých) ovocných a zeleninových šťáv byla pořízena snad ještě unikátnější technologie, kterou jsme loni na podzim instalovali v našem výrobním závodě v Krnově. Jde o jedno z nejšetrnějších ošetření nápoje, jaké na trhu existuje, tzv. pascalizace. Namísto pasterizace (vysoká teplota) jde u pascalizace o ošetření výrobku vysokým tlakem až 600 MPa. Nápoje si tak zachovají svou vysokou nutriční hodnotu po dobu několika týdnů. Nežádoucí mikroorganismy a plísně jsou zahubeny, barva, chuť i živiny zůstanou zachovány. Původně tato technologie vznikla pro zpracování a ošetření masných výrobků, později ji objevili také výrobci nápojů. Rád bych dodal, že celá řada výrobců označuje své nápoje jako „fresh“, ale z hlediska nutriční hodnoty a živin jimi nejsou. Pasterizovaný výrobek by se neměl nazývat „fresh“, když je vlastně uvařený.
SB: Nejen inovativní technologie, ale i nové a inovované výrobky kontinuálně dobývají trh. Které jsou nejúspěšnější?
J. V.: Každý rok přinášíme na československý trh zhruba 40–50 úplně nových nebo inovovaných výrobků, které mají různou úspěšnost. Celkově se toto úsilí podílelo ze dvou třetin na našem loňském 7% nárůstu tržeb, a od sdružení Czech Top 100 jsme dokonce získali ocenění jako nejinovativnější firma. Za úspěch považujeme novou řadu ovocných sirupů bez konzervantů Jupí Superhustý, uvedení kojenecké vody Rajec s vysoce kontrolovaným procesem plnění nebo redesign dětských nápojů Jupík s upravenou recepturou, s nižší kalorickou hodnotou díky stévii a kompletně bez konzervantů. Nový design Jupíka byl dokonce oceněn mezinárodními cenami za design Red Dot Design a Pentawards.
Na druhou stranu některé novinky potřebují trpělivost a čas na zavedení, zejména ty, u kterých se snažíme o zásadní změnu spotřebitelského chování. To je případ i letos uvedených čerstvých šťáv Ugo, kde jsme se kromě výjimečné výrobní technologie (ošetření vysokým tlakem) pro balené nápoje pustili do redesignu vlastní sítě freshbarů. Jejich nová tvář se objevuje na česko-slovenském trhu od září.