Obdobně jako v celosvětové soutěži WorldStar for Packaging byla přihlášená obalová řešení členěna podle oblasti použití do osmi kategorií: Potraviny; Nápoje; Kosmetika; Farmaceutické produkty; Čisticí a prací prostředky; Elektronika a spotřebiče; Automotive; Ostatní.
Titul OBAL ROKU 2013 porota udělila následujícím exponátům:
Kategorie | Název exponátu | Přihlašovatel | |
Potraviny | Mlýnek | Vitana, a. s. | |
Pyramida | Vitana, a. s. | ||
Mléko ve skle | O-I Sales and Distribution Czech Republic, s. r. o. | ||
Hořčice Nový Dvůr | TOP TISK obaly, s. r. o. | ||
Marawkánky BIO* | TOP TISK obaly, s. r. o. | ||
Nápoje | Darčekový luxusný obal Šampanské | GRAFOBAL, akciová spoločnosť | |
Obal na 2 fľaše vína Rotunda | GRAFOBAL, akciová spoločnosť | ||
Promopack pro Pardál* |
THIMM Packaging |
||
Bohemia Sekt Prestige | Fiala & Šebek – Visual Communications, a.s. | ||
8 × 0,5 l plech na ležato | Smurfit Kappa Olomouc, s. r. o. | ||
Chivas Regal Carry Bag | STI Česko, s. r. o. | ||
Mřížka z plochy* | Servisbal OBALY, s. r. o. | ||
Farmaceutické produkty | Samolepicí etiketa Kerr | Obchodní tiskárny, a. s. | |
Obal na ampule Dr. Kitzinger | STI Česko, s. r. o. | ||
Elektronika a spotřebiče | Kolekce obalů Schneider Electric | Mondi Bupak, s. r. o. | |
Přepravní obal pro PatinaTM, TREVOS |
THIMM Packaging | ||
Alligator | DS Smith Packaging Czech Republic, s. r. o. | ||
Automotive | Přepravní obal na střechu |
THIMM SCHERTLER Packaging Systém |
|
Obal na klikovou hřídel Poldi* | Smurfit Kappa Czech, s. r. o. | ||
Audi jede | DS Smith Packaging Czech Republic, s. r. o. | ||
Univerzální obal pro střešní okna | UNIPAP, a. s. | ||
Obal na čelní světlomety Koito | Smurfit Kappa Czech, s. r. o. | ||
Ostatní | Obal na barevné pastelky Schwan Stabilo | Grafobal Bohemia, s. r. o. | |
SmartBox* | Smart Product Solution, s. r. o. | ||
Ultratenká smršťovací fólie – Cryovac CT-301* | TART, s. r. o. | ||
Climacontainer SL | STEINBAUER LECHNER, s. r. o. | ||
* Exponáty nominované na CENU PŘEDSEDKYNĚ POROTY 2013 |
DESIGN TOUCH – obalový design roku
Paralelně se soutěží OBAL ROKU proběhla soutěž o nejlepší obalový design roku – DESIGN TOUCH. Letos byl uspořádán druhý ročník, do kterého se přihlásilo 31 obalů.
Nejvyšší ocenění, GOLD DESIGN TOUCH 2013, získala skleněná litrová láhev SAB Urquell navržená ke 170. výročí originálního plzeňského ležáku Pilsen Urquell vyráběná společností VETROPACK MORAVIA GLASS, akciová společnost.
Stříbrnou příčku a SILVER DESIGN TOUCH získal obal na sadu mýdel Natural Soap v kazetě z potahované kartonáže. Kazetu do soutěže přihlásila společnost Iva Vodáková – Durabo. /pic. Durabo Naturalsoap Mimoza/
Třetí místo a ocenění BRONZE DESIGN TOUCH bylo uděleno etiketě MAD APPLE pro český cider z kvalitního jablečného moštu. Etiketu přihlásila společnost Omega Design, s. r. o.
WorldStar Packaging Award
Exponáty oceněné v soutěži OBAL ROKU nebo DESIGN TOUCH měly možnost se přihlásit do 27. 9. 2013 do globální obalové soutěže WorldStar Packaging Excellence a usilovat o získání titulu WorldStar Packaging Award.
Jaký byl letošní Obal roku a Design Touch?
Již tradičně jsme se po skončení české národní soutěže Obal roku zeptali předsedkyně hodnotitelské komise Jany Lukešové, jaký byl letošní ročník, čím se odlišoval od předchozích a zda se už rozhodla o udělení svojí ceny předsedkyně. Následující řádky přinášejí odpovědi.
Více než před třemi měsíci shrnul organizátor soutěže, Obalový institut SYBA, výsledky tajného hlasování a sdělil porotám, které exponáty byly navrženy k ocenění a které ne. Možná, že výběr oceněných obalů z obou hodnotitelských porot, tj. Obal roku a Design Touch, mohl někoho překvapit, nicméně byl odrazem odborného posouzení a názorů zcela nezávislých odborníků, techniků, zástupců odborného tisku a v neposlední řadě designérů a obalových konstruktérů.
Dynamika diskusí v porotách
V každé porotě probíhal střet názorů jinak, dynamičtější byly boje o každý obal v porotě posuzující design. Odborná diskuse v rámci této komise, a zejména důraz na čistotu obalového designu, to vše bylo pro mě velmi cenné a myslím, že je i příslibem pro vývoj nových obalových řešení v dalších letech. Nakonec o konečné pořadí těch tří nejlepších exponátů v obalovém designu rozhodlo hlasování. Výsledky, včetně nejvyšších ocenění, již známe z čísel uvedených ve zprávě Obalového institutu SYBA.
V porotě k soutěži Obal roku bylo klima, a to přes tropické teploty za okny, nepatrně klidnější. Z výsledků již víme, že z 26 oceněných exponátů jich bude šest s nejvyšším bodovým ohodnocením usilovat o ceny nejvyšší, tedy o bronz, stříbro a zlato. A tato ocenění, zejména však to zlaté, které bych měla předávat, mě donutila se s časovým odstupem znovu vrátit do atmosféry červnového hodnocení a osvěžit si všechny detaily oceněných obalů před vyslovením konečného verdiktu.
Únik z pelotonu se nekonal
Oproti loňskému roku, kdy ta zlatá cena OR byla zcela jednoznačná, to byl tentokráte ve sportovním vyjádření peloton, který až do konečného cíle držel pohromadě a teprve v cílové pásce se rozhodovalo. Trochu s nadsázkou, ale většina obalů přihlášených do soutěže OR splňovala daná soutěžní kritéria, rozdíly byly nepatrné. Žádný zjevný únik z pelotonu se nekonal, a právě proto byli porotci při svém rozhodování obezřetnější. Tomu nasvědčuje i výsledné číslo oceněných obalů z celkového počtu přihlášených. Velký podíl na „neocenění“ exponátu měly čárové kódy. Platí přesné standardy nejen pro umístění kódu na obal, ale i na jeho velikost, kontrast tisku apod. Přehlížení těchto norem znamená špatnou nebo žádnou čitelnost čárového kódu. Každý z nás se jistě s tímto problémem u pokladen setkal. Pro soutěž však nedodržení tohoto měřitelného kritéria znamenalo konec naděje přihlašovatele exponátu, který měl jinak velkou šanci na ocenění. Kvůli tomu, či spíše ke škodě toho, se snížil počet obalů navržených k ocenění. Oceněných exponátů by jinak jistě bylo více.
Už se to ví…
Zpětně se vracím k obalům oceněným v rámci jednotlivých soutěžních kategorií pro OR a zvažuji, které vlastnosti deklarované přihlašovatelem exponátu a která provedení v reálu vynesou jejich nositele k metám nejvyšším. Může to být ujištění o zdravotní nezávadnosti, či větší komfort pro uživatele (např. u kategorie potraviny), nebo výjimečné bariérové parametry, nebo úspora materiálů a nákladů na novém řešení, snadná manipulace a efektivita balení? Nebo nápadná řešení šetrná k životnímu prostředí či originalita? Po zvážení všech pro a proti, po prohlédnutí jednotlivých exponátů v klidu a bez emocí až teď, po více než čtvrt roce od vyhlášení výsledků hodnocení soutěže Obal roku 2013, to vím. A v listopadu při vyhlašování best-of-the-best obalových řešení se to dozvědí i všichni, kteří se na této významné prestižní národní soutěži podílejí.
Článek připravily Ladislava Caisová a Jana Lukešová.